Köpa Niche Zero

bigbom

Active member
Vart kan jag köpa en Niche Zero och måste man isåfall vänta länge för att få den levererad? Har sökt runt en massa på nätet men känns fortfarande oklart.
 

bigbom

Active member
Ok tack! Det var det jag misstänkte att den var svår att hitta på andra ställen. Januari känns lite diffust även om vi är där nu. Beställde precis en Rocket Appartamento med matchande Faustino kvarn.
 

Jonken

Well-known member
Synd, Niche Zero är en väldigt mycket bättre kvarn trots att de ligger i samma prisklass.
 

bigbom

Active member
Jasså, fan vad trist. Känns ju inte så kul. Är det så pass stor skillnad? I så fall kanske jag får skicka tillbaka den.
 

Jonken

Well-known member
Ja det vågar jag påstå. Brasklappen är att man måste vara beredd att väga bönorna man häller i för varje kopp man brygger. Som fördel slipper man få gårdagens bönor blandat med de nya man maler, men håller du dig till en sorts kaffe i taget kanske du föredrar Faustinos traditionella upplägg.

När det kommer till smak kan man definitivt förvänta sig bättre resultat med Niche.
 
Senast ändrad:

bigbom

Active member
Skall fundera i helgen hur jag vill göra. Samtidigt så är man ju otålig och vill komma igång med maskinen. Tack för råd och tips oavsett vad jag beslutar!
 

bauta

Well-known member
Slö så googlar jag inte, men är det lätt ställa om mellan espresso & aeropress-malning tex?
 

Jonken

Well-known member
Slö så googlar jag inte, men är det lätt ställa om mellan espresso & aeropress-malning tex?

Med Niche ja. Använde den bara under en kväll så vet inte hur lätt det är att hamna på exakt samma inställning på sekunden när man justerar tillbaka till espresso, bra nära lär man komma i alla fall. Verkar hålla vad den lovar angående "Zero" retention. Malverket är gjort för espresso dock, finns ännu bättre kvarnar för brygg.
 

larsa

Well-known member
Nu har jag haft min Niche Zero sen pandemin började. Jag är väldigt nöjd. Retention är så gott som noll. Maler bra och det går att mala mycket fint. Jag kör bara espresso. Jag var skeptisk till att man måste mala ner i en behållare i ställer för direkt ner i portafiltret. Man vänjer sig snabbt. Det blir inget spill när den maler ner i medföljande behållare som passar i portafiltret. Dessutom är det lätt att skaka om behållaren så att klumpar försvinner. Jag startar malningen ner i behållaren som sköter sig själv och jag kan göra annat under tiden. Det jag upptäckte var att med min gamla kvarn var jag tvungen att ta mer än 7g för en enkel för att få bra resultat. Med Niche Zero maler jag 7g till en Strada filterkorg för 7g och pressar med en 41mm tamper. Funkar lika bra som med ett dubbelfilter. Byggkvaliten är bra med metallhölje som känns gediget.
 

_Dave_

Active member
Ni som har köpt Niche Zero. Fick ni betala någon extra avgift i tullen? Är lite sugen att köpa men funderar vad det kan hamna på totalt.
 

larsa

Well-known member
England har fortfarande EU-regler när det gäller handel. Ingen tull, ingen extra moms utöver den engelska momsen. England håller fortfarande på att förhandla fram de nya handelsreglerna som skall gälla efter deras utträde från EU. Det är väl årsskiftet 2020-2021 de nya reglerna skall gälla vad det nu blir.
 

larsa

Well-known member
Nu har jag kört 7g, malt i en Niche Zero, i en Strada filterkorg i ett öppet portafilter. Gick hur bra som helst. Inga sprut ut mot sidorna som med min förra kvarn.

Skall ni brygga 7g i ett enkelfilter så rekommenderar jag Marzocco filterkorg o en 41mm tamper. Marzoccos 7g filterkorg har raka väggar med diameter 41mm, dom funkar mycket bättre än standard koniska väggar som blir svåra att tampa.
 
Senast ändrad:

boeb

New member
Med Niche ja. Använde den bara under en kväll så vet inte hur lätt det är att hamna på exakt samma inställning på sekunden när man justerar tillbaka till espresso, bra nära lär man komma i alla fall. Verkar hålla vad den lovar angående "Zero" retention. Malverket är gjort för espresso dock, finns ännu bättre kvarnar för brygg.

Vad rekommenderar du för brygg och Hario V60? Typ vad är mest prisvärt? Har kollat in James Hoffmann på Youtube och han verkar rekommendera Wilfas dyraste modell.

EDIT:
Såg nu att du rekommenderar koniskt malverk och att Wilfa inte har det. Och att keramiskt tar mycket längre tid men en fördel är att det är enkelt att rengöra med vatten? Är sjukt taggad på en Timemore Slim eller Nano handkvarn. Antar att den ger minst lika bra pour over kaffe som en elektrisk.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Ja både Timemore Slim och Nano är bra, prisvärda val, ungefär lika bra som Wilfa Uniform även om det är helt olika upplevelser :)

Ibland föredrar jag platta skivor, beror på bönorna - då är Mahlkönig Vario med stålskivor svår att slå, den kommer nära betydligt dyrare kvarnar i kvalitet.

Förtydligande: svaret ovan gäller för brygg :)
 
Senast ändrad:

trisse

Well-known member
Hoppar tillbaka till ursprungs frågan. Hur fungerar det att köpa en zero niche från indigo? Skickar de från England så man slipper tull?

Så mycket bra som jag läst om nichen så känns den löjligt billig 5600:- plus frakt. Nästan så jag är sugen på att byta ut min malhkönig k30 mot en.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

GLaDER

Active member
Hoppar tillbaka till ursprungs frågan. Hur fungerar det att köpa en zero niche från indigo? Skickar de från England så man slipper tull?

Så mycket bra som jag läst om nichen så känns den löjligt billig 5600:- plus frakt. Nästan så jag är sugen på att byta ut min malhkönig k30 mot en.

Jag köpte min i somras och fick den levererad nu i Oktober. Priset med dåvarande kurs blev 6 117,11 SEK. Jag behövde inte betala några övriga avgifter (tull, moms, etc.).
 

bauta

Well-known member
Så som jag förstår det har britterna undantag för tull & moms till EU under 2020.
Så första januari blir det klart dyrare...

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Hargiwald

New member
Läst lite här förr men var tvungen att till slut registrera mig nu. Har tänkt att Nichen får bli min nästa kvarn när min nuvarande Wilfa tar slut, och så i framtiden espressobyggare till det. Men fick syn på länken nedan och... Ja om det är på riktigt är det ju ett kap. Men priset känns för överkomligt för att vara sant. Antingen hjälper ni mig förstå vad som är lurt här eller om inget är lurt, ja då får vi väl se det som tips.

Länk borttagen med tanke på nedan.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp