La Nuova Era Altea med dåligt tryck?

frax

Active member
Går det att justera någonstans? Den har varit helt ok första året men nu börja den vara väldigt klen. Bästa att fråga innan jag skruvar isär den och justerar lite på måfå :)

Ska jag föresten rengöra den på något mer sätt än med blindfilter + puly milk till ångröret? Vattnet går ofiltrerat direkt in i maskinen tror jag.
 

Jonken

Well-known member
Vilket tryck menar du? Brygg- eller ångtryck? Går att justera OPV och pstat för respektive.

Ja, avkalkning och lite rengöringsmedel i blindfiltret kan behövas. Brukar också låta portafilter med tillbehör bada i rengöringsmedel ibland.
 

frax

Active member
Jonken sa:
Vilket tryck menar du? Brygg- eller ångtryck? Går att justera OPV och pstat för respektive.

Bryggtrycket är det som är dåligt. OPV? PSTAT?

Jonken sa:
Ja, avkalkning och lite rengöringsmedel i blindfiltret kan behövas. Brukar också låta portafilter med tillbehör bada i rengöringsmedel ibland.

Rengöringsmedel i blindfilter kör jag. Är det samma sak som avkalkning?
 

Jonken

Well-known member
Nej, avkalka kan du göra med citronsyra. Lite bökigt att göra med en värmeväxlare eftersom du behöver se till att tömma kokaren (t.ex. genom att lägga maskinen på sidan och öppna varmvattentappen om det inte finns en separat dräneringsöppning.

Hur många bar kommer du upp i och märks det skillnad på kaffet? "Over Pressure Valve" reglerar trycket om allt är prima i övrigt. Kan också bero på pumpen.
 
Topp