Köpes: Något bättre än Silvia

frax

Active member
Köpte min Silvia v1 beggad 2011 och igår tog den livet av sig. Det har varit på gång ett tag nu...

Ok, dax för en uppgradering, någon som har nått för typ max 12k, gärna i närheten runt Västerås så jag kan hämta.
 

Molarin

Well-known member
Har du trefas?

Behöver bli av med en La Vibiemme 2 grupper, HX, rotationspump. 7000kr inkl en Mahlkönig K30. :)
 

Triple

Member
Hej Frax!

Vad är det som pajade på din Silvia?
Min pajade också just: kokaren gör att jordfelsbrytaren löserut. Så det är halvkortslutning till jord... inget bra!
Men jag kan tänka mig att köpa din kokare om den funkar! (eller om du vill köpa mitt skrot istället för något dyrare ;) )
 

frax

Active member
Först så verkade den torkvärma snabbt som fan till 200% utan att slå av så termostaten är troligen paj.
Någonstans där så försökte jag förgäves pressa ur den iaf. en espresso, det var tidigt på morgonen och jag var desperat.
Då lät det som en djup suck, som om luften gick ur eller om over preassure ventilen kickade in och släppte ut allt övertryck, fast vad jag vet finns det ingen sådan ventil.

Att reparera är ett alternativ men jag orkar eg. inte, hittar jag något annat så får du vad du vill från den gratis.
 

Triple

Member
Just!
Kanske blev någon av ventilerna en "övertrycksventil" när trycket var förhögt ;) sedan är det ingen ventil längre ;)
 

Jonken

Well-known member
Om inte både ångtermostat och värmesäkringen gått samtidigt borde den inte komma upp i mer än 6 bar så låter lite märkligt att något skulle smälla. Har du försökt återställa och använda maskinen igen?
 

frax

Active member
Mmm, först när den tokvarvade så stängde jag av, öpnnade och återställde. Slog på igen och samma sak, det var ungefär här jag desperat försökte få ur en espresso.

Har inte hunnit/orkat testa igen.
 

Krauzber ú

New member
Låter som att temp-givaren för kikaren är trasig, då skickas ingen signal till termostaten att det är dags att sluta skicka ström till Elementet. Byt givaren och eventuellt även överhettningsskyddet om du har lust. De är båda riktigt billiga reservdelar så lika bra när man väl är inne och pillar!
 

Jonken

Well-known member
Överhettningsskyddet verkar ju ha fungerat som det ska, däremot behöver man byta både brygg- och ångtermostat - om jag inte minns fel är det kopplat så att ångtermostaten borde slå ifrån vid 140C även om ångknappen inte är intryckt, har den inte gjort det betyder det att den inte heller gör sitt jobb.
 
Tjena!
Jag har en ECM Giotto Premium, dock i Stockholm, som jag tyvärr inte använder längre då jag på heltid har gått över till filterkaffe.
Är det intressant?
Mvh Victor
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp