Kaffesil / kaffesål

H3artcor3

Member
Kaffesil / kaffesåll

Jag är inte jättenöjd med min Wilfa Svart Aroma. Jag tycker den maler en del ”för fint” pulver till min v60. Jag vet att det finns kaffesil eller kaffesåll som man kan skaka sin malning i och bli av med det allra minsta pulvret. Någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa om en enkel rackare som inte kostar 1200kr (jag tittar på dig Kruve Sifter Six)?
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
För dagligt bruk så är kruven överskattad..vem orkar sikta sitt kaffe jämnt...jag gör det ibland om jag har en större mängd kaffe att jämföra med.
 

Jonken

Well-known member
Köpte en liknande sikt till slut:

https://www.amazon.se/gp/product/B0837NZP1F/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Samma sort man får med Xeoleos ghost burr-kvarnar tror jag. Kvaliteten är låg men den gör i alla fall jobbet relativt snabbt och enkelt. Snudd på omöjligt att inte spilla lite var stans så man får städa upp efter sig och det finns en liten söm vid toppen där lite fines fastnar. Man får räkna med att 15-20% av kaffet siktas bort vid fin brygginställning, men det gör stor skillnad - bryggtiden halveras ungefär. Värt att testa om man är intresserad av att sikta kaffe.

Det som blir över sparar jag och brygger turkiskt kaffe eller allongé med, kan bli riktigt gott och hög extraktion - kom precis upp i 24%EY med min Robot :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp