Rancilio da silva knäcker jordfelsbrytaren

Triple

Member
Hej!

Jag har en gammal Rancilio Silvia som stått på en vind i några år. Nu tänkte jag börja använda den igen, men den då går jordfelsbrytaren hela tiden.
Först när jag startade den utan vatten så verkade allt funka, pumpen går och den blir varm o.s.v. men när jag sedan hällde i vatten och kör pumpen en stund för att få in de i kokaren så går jordfelsbrytaren. Kan den bara stå rakt upp och ner och gå sönder?
Någon som varit med om något liknande? Är det doppvärmaren som kommer i kontakt med vattnet och så går strömmen till jord månntro? måste man köpa ny doppvärmare då?
Tar man loss ena ändan av värmaren så går inte säkringen (men det blir ju inte varmt heller ;) )
 

Bilagor

  • IMG_20191231_111836.jpg
    IMG_20191231_111836.jpg
    92 KB · Visningar: 24

Jonken

Well-known member
Kan det ha varit minusgrader på vinden?

Behöver inte vara fel på värme-elementet, kan lika gärna vara en kontakt någonstans som strular. Du kan mäta med multimeter.

Ser ut som att det är en gammal modell där man antingen behöver borra upp hål i kokaren för nytt element eller köpa en helt ny överdel - kostar ca 1300:-
 

Triple

Member
Är det jobbigt att riva ner kokaren och kolla innuti?
1300 låter dyrt när det, om man har tur går att köpa en likadan för typ 1500!
 

Triple

Member
Jo, det kan nog varit minusgrader. Jag tömde den helt, men sedan lånade jag ut innan den hamnade på vinden. Kanske den inte var helt tom...! Tror du att den har frystsönder på något sätt?
 

Jonken

Well-known member
Ja det var billigare än vanligt. Fördelen med den nya kokardelen är att elementet går att byta ut separat om det skulle gå sönder igen.

Om du tror att du klarar av det kan du borra ut det gamla elementet och sätta in ett nytt i koppar, så kommer du undan med 300:- plus frakten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp