Molinari Bio Decaffeinato

decaffeinato

New member
Hej kaffeexperter,

Jag är nybörjare men har dock en elektrisk burr kaffekvarn som jag har börjat mala hela bönor i. Har en fråga om de koffenfria bönorna som säljs som produkten Molinari Bio Decaffeinato. Står inte så mkt på själva förpackningen, scannade qr-koden och kom till denna sida:

https://www.caffemolinari.com/Info/2014/bio-molinari-etico-e-con-gusto_15.htm

Har mejlat dem också men tänkte om det är någon här som har kännedom om just detta kaffe? Det jag undrar är bla hur bönblandningen är? Är det alltid en ansenlig mängd robustabönor i italienska bönblandningar? Är det mkt olika hur fördelningen brukar vara? Någon som vet? Det smakar väldigt annorlunda mot annat kaffe jag druckit nämligen, så misstänker att det beror på högre andel robustabönor, men kan ha fel... Därför jag frågar Er!

Sen finns ingen info huruvida bönorna är lätt-, mellan- eller kraftigt rostade. Undrar även detta. Ställde också denna fråga i mitt mejl.


Tack på förhand och God jul allihop!


Molinari-Bio-Decaf-compost.jpg
 

Jonken

Well-known member
Nja, det står ju 100% arabica. Deras röda förpackning har ungefär hälften robusta om du vill jämföra.

Decaf-metoden som används påverkar smaken till viss del, sen verkar italienska rosterier används extra billiga bönor när de köper eko/fairtrade. Hoppas att den smakar bättre än Musettis ekologiska. Sist så rostar italienare generellt på ett lite annorlunda sätt, har för mig att de förtorkar bönorna för att få en viss profil.

Molinaris röda skulle jag beskriva som välrostad mellan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp