Espresso extraktionstid?

Jonken

Well-known member
Mäter också från pumpstart. Allt mellan 25-90 sekunder beroende på dryck/böna/maskin - kanske inte så hjälpsamt :unsure:

..men med din Bianca är en av finesserna ju att du kan dra ut lite extra på tiden, värt att leka med :)
 

triss

Active member
Använder Acaia Lunar våg inställd så att den startar tid och viktmätning när första droppen når koppen. Sedan försöker jag anpassa malningsgraden på bönorna så att tid och vikt hamnar mellan 25-35 g respektive 25-35 sek. Fint när både tid och vikt slutar på 30. Då brukar det smaka perfekt.
 

Jonken

Well-known member
När jag var i affären sist blev det en påse Garant eko espresso för att se om jag fortfarande tycker att det är prisvärt budgetkaffe. Bryggde några koppar som inte blev bra, cirka 25 sekunder 6 bar 1:2. Beskt. Försökte med väldigt svalt bryggvatten, 80 grader, blev bara marginellt bättre. Sen idag körde jag med pre-infusion på 10 sekunder från att droppar bildats. Pucken luckras upp lite så tog bara 15 sekunder till att nå samma ratio. Sådär, äntligen lite syra. Samma bryggtid, väldigt olika resultat.

(Och visst tycker jag Garant eko är ett bra budgetkaffe om man inte gillar robusta.)
 

onkelA

Well-known member
Rätt så identisk modis operandi samt erfarenheter som triss..
•iom jag inte orkar väga, stannar jag på blonding•
..fix tid på förhand funkar dåligt för mig
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp