Läckage ECM Giotto

alden

Member
Har en ECM Giotto som har runt 10-20 år på nacken om jag ej minns fel. Den genomgick dock en totalrenovering för knappt ett år sådan, således borde det mesta invändig vara i gott skick.

Jag hade dock problem för något halvår med att det läckte undertill. Detta skedde två gånger med kort mellanrum utan att funktionen påverkades. Sedan hände det inte igen.

Idag när vi slog igång maskinen gick kompressorn igång som alltid men istället för att stanna efter 5-10 sekunder så fortsatte den mala på. Plötsligt smällde tryckmätaren upp till hela 1,5 bar och det började läcka ut vatten på undersidan. Min fru stängde då av maskinen.

Är total nybörjare på dessa maskiner så jag vet varken om dessa händelser har någon koppling eller vad som kan vara fel. Någon som har en aning om vad det kan vara som strular?

Stort tack!
 

Mayhem

Well-known member
Det tidigare läckaget kan vara lite vadsomhelst, alldeles för lite information ens för en gissning.

Det nuvarande läckaget är ju helt klart något problem relaterat till den automatiska påfyllningen av kokaren. Kokaren är nu helt överfylld och vatten läcker troligtvis ut från toppen genom vacuumventilen.

Vanligaste felet brukar vara kalk eller annan beläggning på nivåsensorn vilket gör att elektronikboxen aldrig vet när den skall sluta fylla. Skulle också kunna vara det relä inne i elektronikboxen som styr pumpen som är trött och har fastnat.
 

alden

Member
Det tidigare läckaget kan vara lite vadsomhelst, alldeles för lite information ens för en gissning.

Det nuvarande läckaget är ju helt klart något problem relaterat till den automatiska påfyllningen av kokaren. Kokaren är nu helt överfylld och vatten läcker troligtvis ut från toppen genom vacuumventilen.

Vanligaste felet brukar vara kalk eller annan beläggning på nivåsensorn vilket gör att elektronikboxen aldrig vet när den skall sluta fylla. Skulle också kunna vara det relä inne i elektronikboxen som styr pumpen som är trött och har fastnat.
Toppen, tack! Låter som att en avkalkning och/eller invändig rengöring är på sin plats?
 

Mayhem

Well-known member
Som sagt, din kokare är för närvarande överfull. Idag är det inte helt ovanligt med en kran i botten av kokaren för tömning men jag vet inte om de var så pass förutseende på din gamla Giotto. Var de inte det skulle jag nog skruva loss vacuumbrytaren, sticka ner en slang och försöka med sughävert.

Nästa steg är förstås att försöka lista ut vad det är som felar. Där hade jag börjat med att plocka ut nivåsensorn (men glöm ej dokumentera hur långt nedstucken den var innan!) för att undersöka skicket på den, lägg den i ättika/citronsyra för avkalkning och kanske skrubba lätt med scotchbrite. Återmontera och kolla om maskinen nu fyller till rätt nivå.

Gör den det är problemet löst men kanske läge för en ordentligare avkalkning av hela systemet. Om inte, fortsätt felsökningen…
 

alden

Member
Som sagt, din kokare är för närvarande överfull. Idag är det inte helt ovanligt med en kran i botten av kokaren för tömning men jag vet inte om de var så pass förutseende på din gamla Giotto. Var de inte det skulle jag nog skruva loss vacuumbrytaren, sticka ner en slang och försöka med sughävert.

Nästa steg är förstås att försöka lista ut vad det är som felar. Där hade jag börjat med att plocka ut nivåsensorn (men glöm ej dokumentera hur långt nedstucken den var innan!) för att undersöka skicket på den, lägg den i ättika/citronsyra för avkalkning och kanske skrubba lätt med scotchbrite. Återmontera och kolla om maskinen nu fyller till rätt nivå.

Gör den det är problemet löst men kanske läge för en ordentligare avkalkning av hela systemet. Om inte, fortsätt felsökningen…

Tack igen för ett bra svar. Har nu öppnat maskinen för att kolla och det läcker ur övertrycksventilen, alltså låter det ju korrekt som du säger att kokaren är full.

Får testa att tömma ur kokaren och även gräva fram en bruksanvisning så att jag kan ta reda på vad som är nivåsensorn.

Bild på maskinens innanmäte: https://imgur.com/a/5Jbteip
 

alden

Member
Uppdatering: Tömde ur kokaren och tryckte lite på övertrycksventilen och det tycks vara så enkelt att den sistnämnda hade fastnat och inte släppte ut korrekt. Maskinen verkar inte läcka längre. Det var ju skönt!
 

alden

Member
Förlåt, det är inte övertrycksventilen utan ångtrycksventilen (?). Alltså den som ska täppa till när tryck byggts upp i kokaren.
 

Jonken

Well-known member
Vacuumbrytare heter det.. men det ska ändå inte komma vatten ur den om vattennivåsensorn fungerar - se till att avkalka den.
 

alden

Member
Vacuumbrytare heter det.. men det ska ändå inte komma vatten ur den om vattennivåsensorn fungerar - se till att avkalka den.

Var väldigt slarvig med formuleringarna då vi stod och mekade samtidigt som jag skrev på telefon här på forumet.
Den hade fastnat i bottenläget så när ånga och vatten fylldes på åkte det rakt ut istället för att den trycktes upp och täppte till. Vi har inte särskilt kalkrikt vatten men fortsätter den strula ska jag se över det. Så länge verkar den dock funka alldeles utmärkt nu när vi hjälpte den komma loss, när trycket byggs upp täpper den till korrekt nu.

Tack igen för alla bra svar!
 

Mayhem

Well-known member
Den hade fastnat i bottenläget så när ånga och vatten fylldes på åkte det rakt ut istället för att den trycktes upp och täppte till.
Vattennivån skall aldrig vara i närheten av vacuumbrytaren. Är den det så fungerar inte maskinen korrekt.

Autofill-funktionen skall se till att kokaren kokaren hålls ungefär halvfull. Annars finns det liksom inte plats att bygga upp något ångtryck.
 
Topp