Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 20
    Junior Member
    Reg.datum
    jun 2019
    Min erfarenhet av Monteriva i Stockholm är väldigt positivt så det kan jag rekommendera. Det är lättare när man får känns o klämma på sakerna ��

Senior Member nikkes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Citat Ursprungligen postat av Fogfighter Visa inlägg
    Ja funderar på att kontakt Monteriva och kika nere i Malmö. Är dåligt med espressobutiker i Karlskrona med närhet. Växjö/Kalmar/Kristianstad vet jag inte?!

Men om man ska tro er på "rangordningen" så

ECM Profitec Rocket i topp

Resten här i mitten

Quick Mill Isomac i botten
    Jag har en Quick Mill sedan 2005.
    Exakt noll problem med den fram tills pumpen gav upp för ett par veckor sedan.

Rätt okej om du frågar mig.

Junior Member
    Reg.datum
    aug 2018
    Citat Ursprungligen postat av nikke Visa inlägg
    Jag har en Quick Mill sedan 2005.
    Exakt noll problem med den fram tills pumpen gav upp för ett par veckor sedan.

Rätt okej om du frågar mig.
    Jag kollade bara genom svaren och försökte stolpa upp erfarenheter från er. Jag har noll koll på maskinerna därför startade jag tråden

Men det låter ju jättebra att en pump håller 14 år. Vilken modell har du? Hur mycket har den gått?

Reg.datum
    mar 2006
    Citat Ursprungligen postat av Fogfighter Visa inlägg
    Jag kollade bara genom svaren och försökte stolpa upp erfarenheter från er. Jag har noll koll på maskinerna därför startade jag tråden

Men det låter ju jättebra att en pump håller 14 år. Vilken modell har du? Hur mycket har den gått?
    Jag har en Quickmill Andreja Premium.
    Det är en vanlig Ulka vibrationspump i den.

Hur mycket den har gått? Typ en kaffe om dagen i 14 år.

Den är till salu.

Senior Member Mayhems avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Det är inga fel på varken Isomac eller Quick Mill som tillverkare. De var bägge tidigt ute på marknaden redan innan kaffenörderi i hemmet slog igenom, här i Sverige då kanske framförallt Isomac medan Quick Mill var stora på amerikanska marknaden. De har fortfarande bra maskiner i det som nu blivit mellansegmentet men känns kanske inte som att de riktigt hängt med i toppen av den tekniska utvecklingen. De har väl inga maskiner som kan konkurrera med exempelvis Rocket R Nine One eller liknande med avancerade funktioner som tryckprofilering.
    Too much is not enough

Reg.datum
    mar 2006
    Jag tror så här, det är ungefär samma komponenter i många E61 maskiner för hemmabruk. Tar man hand om dom håller dom länge. Man får byta pump, packningar, slangar osv. men kokaren och bryggrupppen sliter man inte ut.

Sedan beror det på budget.
    En ny maskin med fräsiga finesser som tryckprofilering, dubbla kokare etc. kostar 20-25'
    En beg E61 HX i bra skick får du för en fjärdedel av det, eller mindre.

Junior Member
    Reg.datum
    aug 2018
    Nikke; så är det med allt. Tar man hand om grejorna så hålle de längre. Och som du skriver, "det är ungefär samma grejor", det är det som gör det så svårt att välja vilket märke och modell man ska gå på.

Personligen vill jag ha en maskin som håller. Just nu känns tryckprofilering väldigt overkill för mig, kanske i framtiden. Men som sagt, en maskin med kvalité och bra känsla som håller ett tag framöver för att eventuellt i framtiden byta till dubbelkokare t ex.

Och det träsket där jag harvar rundor är stort känner jag

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Kokaren slits tyvärr om den var lite dåligt svetsad från början, finns en del exempel på det. Kan bli en dyr reservdel/reparation. Om jag förstår det rätt är det mindre risk för rostfri kokare.

Elektronik är känslig för värme så styrbox är väl lite av ett sorgebarn för en del maskiner med auto-fill.

Isomac har väl lite fläckat rykte för sina instegsmaskiner? Den sämsta kvarnen jag har använt är en https://www.kaffegrossisten.se/kaffe...omac-prof-inox .. medan E61 som Isomac Tea eller Millennium inte skiljer mycket från konkurrenterna.

Liknande ämnen

1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-07-31, 16:19
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-02-22, 00:08
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 09:38
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 09:22

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar