Hjälp att "rangordna" maskiner

Fogfighter

Active member
Är i rappet av att köpa en maskin då suget och behovet är stort nu. Jag har inte pillat på någon maskin utav de jag funderar på och vill ha in alla möjliga inputs. Kvalitetskänsla, finish, reglage, hållbarhet, servicebehov, uppstartstid, ja som sagt, rubb och stubb vill jag veta.

Har kollat igenom x antal Youtubefilmer och den ena har det, den andra har det där och jag blir inte klok! Dessutom ser nästan alla lika dana ut men det är det där extra jag är ute efter.

Jag har kollat på de flesta märken

Rocket (Appartamento)
ECM (Mechanica/Technika)
Profitec (500)
QuickMill (Andreja/Rubino)
Lelit
Bezzera (BZ10)
Izzo
Isomac (Millenium?)

Hur hade ni värderat de? Vilket ger mest pang för pengarna!

//Foggen
 

MiC

Well-known member
Jag är själv i ropet att köpa maskin. Har läst och pratat med servicefolk osv. ECM och Profitec får nästan alltid "bäst" betyg när det gäller stabilitet och byggkvalitet. Tysktillverkat och Italienproducerat.
Bezzera och Lelit verkar också populära och stabila.
 

Fogfighter

Active member
Ja det verkar vara hög kvalité på egentligen alla märken, därav att det är så svårt att hitta rätt. Vill ju hitta de "felen" som folk har upptäckt så att man själv inte går i fällan. Men det känns som att vad man än väljer så blir det bra :)

Som jag förstått det så har ECM & Profitec väldigt mycket gemensamt. Och Rocket är väl sprunget ur ECM med på något sätt, med tanke på Giotto
 

Jonken

Well-known member
I den prisklassen tycker jag att det är värt att åka och klämma på maskinerna. Kan vara någon liten fånig detalj som att man föredrar känslan i ett vred över ett annat.. ser alltid lite annorlunda ut i verkligheten också.

Rocket är väl egentligen original-ECMs efterträdare.
 

MikaelJensen

Active member
Jag fastnade för Rocket för ca ett halvår sen och det blev en kvarn under sen sommaren av samma märke. Mycket nöjd med användningen och kvaliteten på maskinerna , dessutom får man riktigt gott kaffe.
Kan bara rekommendera deras maskiner.

Du nämner uppstart och det är väl det jag tycker är ett minus, maskinen behöver 40 min för att brygghuset ska bli ordentligt varmt. Det märks på kaffet när man har för bråttom.

Om du är i Stockholm så kan du klämma på maskinerna på monteriva, de har massor maskiner som kan testas.
 

Jonken

Well-known member
Eller Göteborg/Malmö. I Stockholm är Kaffecompagniet och Lagamati värda besök också, finns säkert fler alternativ på närmare håll?
 

Fogfighter

Active member
Ja funderar på att kontakt Monteriva och kika nere i Malmö. Är dåligt med espressobutiker i Karlskrona med närhet. Växjö/Kalmar/Kristianstad vet jag inte?!

Men om man ska tro er på "rangordningen" så

ECM Profitec Rocket i topp

Resten här i mitten

Quick Mill Isomac i botten
 

MikaelJensen

Active member
Min erfarenhet av Monteriva i Stockholm är väldigt positivt så det kan jag rekommendera. Det är lättare när man får känns o klämma på sakerna
 

nikke

Well-known member
Ja funderar på att kontakt Monteriva och kika nere i Malmö. Är dåligt med espressobutiker i Karlskrona med närhet. Växjö/Kalmar/Kristianstad vet jag inte?!

Men om man ska tro er på "rangordningen" så

ECM Profitec Rocket i topp

Resten här i mitten

Quick Mill Isomac i botten

Jag har en Quick Mill sedan 2005.
Exakt noll problem med den fram tills pumpen gav upp för ett par veckor sedan.

Rätt okej om du frågar mig.
 

Fogfighter

Active member
Jag har en Quick Mill sedan 2005.
Exakt noll problem med den fram tills pumpen gav upp för ett par veckor sedan.

Rätt okej om du frågar mig.

Jag kollade bara genom svaren och försökte stolpa upp erfarenheter från er. Jag har noll koll på maskinerna därför startade jag tråden

Men det låter ju jättebra att en pump håller 14 år. Vilken modell har du? Hur mycket har den gått?
 

nikke

Well-known member
Jag kollade bara genom svaren och försökte stolpa upp erfarenheter från er. Jag har noll koll på maskinerna därför startade jag tråden

Men det låter ju jättebra att en pump håller 14 år. Vilken modell har du? Hur mycket har den gått?

Jag har en Quickmill Andreja Premium.
Det är en vanlig Ulka vibrationspump i den.

Hur mycket den har gått? Typ en kaffe om dagen i 14 år.

Den är till salu.
 

Mayhem

Well-known member
Det är inga fel på varken Isomac eller Quick Mill som tillverkare. De var bägge tidigt ute på marknaden redan innan kaffenörderi i hemmet slog igenom, här i Sverige då kanske framförallt Isomac medan Quick Mill var stora på amerikanska marknaden. De har fortfarande bra maskiner i det som nu blivit mellansegmentet men känns kanske inte som att de riktigt hängt med i toppen av den tekniska utvecklingen. De har väl inga maskiner som kan konkurrera med exempelvis Rocket R Nine One eller liknande med avancerade funktioner som tryckprofilering.
 

nikke

Well-known member
Jag tror så här, det är ungefär samma komponenter i många E61 maskiner för hemmabruk. Tar man hand om dom håller dom länge. Man får byta pump, packningar, slangar osv. men kokaren och bryggrupppen sliter man inte ut.

Sedan beror det på budget.
En ny maskin med fräsiga finesser som tryckprofilering, dubbla kokare etc. kostar 20-25'
En beg E61 HX i bra skick får du för en fjärdedel av det, eller mindre.
 

Fogfighter

Active member
Nikke; så är det med allt. Tar man hand om grejorna så hålle de längre. Och som du skriver, "det är ungefär samma grejor", det är det som gör det så svårt att välja vilket märke och modell man ska gå på.

Personligen vill jag ha en maskin som håller. Just nu känns tryckprofilering väldigt overkill för mig, kanske i framtiden. Men som sagt, en maskin med kvalité och bra känsla som håller ett tag framöver för att eventuellt i framtiden byta till dubbelkokare t ex.

Och det träsket där jag harvar rundor är stort känner jag
 

Jonken

Well-known member
Kokaren slits tyvärr om den var lite dåligt svetsad från början, finns en del exempel på det. Kan bli en dyr reservdel/reparation. Om jag förstår det rätt är det mindre risk för rostfri kokare.

Elektronik är känslig för värme så styrbox är väl lite av ett sorgebarn för en del maskiner med auto-fill.

Isomac har väl lite fläckat rykte för sina instegsmaskiner? Den sämsta kvarnen jag har använt är en https://www.kaffegrossisten.se/kaffekvarnar/isomac/isomac-prof-inox .. medan E61 som Isomac Tea eller Millennium inte skiljer mycket från konkurrenterna.
 

bjuhren

Active member
Jag gick från en Ascaso Dream till en Isomac Zaffiro (E61) och nu en ECM Synchronika. Isomac's E61-modeller är verkligen inte dumma, bra kvalitét även om ECM givetvis smäller högre hos mig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp