Rengöring av kvarn

Mukten

Member
Hej!

Köpte en begagnad compak k6, dessvärre var den helt nerkletad av kaffeoljor. Har avlägsnat så mycket det går med typ tandpetare men skulle egentligen vilja diska av den på något vänster? I tråden om begagnade kvarnar föreslogs trinatrifosfat, något jag inte har hemma. Är det ok att fukta lätt med diskmedel och vatten och förhoppningsvis lösa upp en del?

Tar gärna emot tips och trix för rengöring ;)

Tack

Obs bilderna är före någon som helst rengöring.
 

Bilagor

  • 390B37F0-CCC9-412B-9ED6-477BA013FC8D.jpg
    390B37F0-CCC9-412B-9ED6-477BA013FC8D.jpg
    83.8 KB · Visningar: 20
  • 74B4BE14-AA7A-4AE1-9A65-1B9141091C6E.jpg
    74B4BE14-AA7A-4AE1-9A65-1B9141091C6E.jpg
    94 KB · Visningar: 21

Jonken

Well-known member
Grindz och liknande är till för när man inte orkar ta isär kvarnen och rengör väl egentligen bara malskivorna. En mässingsborste gör det jobbet utan problem.

Mekanisk rengöring till att börja med, tänk bara på att använda mjukare material än det som rengörs. När det bara är tunnare smet kvar kan mässingsdelar doppas i samma medel du använder till espressomaskinen. Gör inte det med malskivorna!

Aluminium är lite känsligare, men ser inte ut att ha samma beläggning ändå på bilderna.

Skulle skippa diskmedel, själv har jag kört med tandpetare i gängorna som sitter fast. Glöm inte att skruva loss malskivorna, gömmer sig mycket därunder. Pilljobb som tar ett tag :ph34r:
 
Senast ändrad:

Mukten

Member
Tack!

Efter att tagit bort malskivorna och så skruvade jag isär och diskade den övre gängade delen samt malskivor med enbart varmvatten och en borste. Visste inte om man fick diska skivorna men kände att jag inte hade något val och torkade av dom direkt. Dock känns fortfarande maltrumman(?) ganska äcklig trots ”mekanisk” rengöring. Läste att man kunde fukta en trasa lite lätt med vatten och torka av så ska testa det.
 

MikaelJensen

Active member
Grindz och liknande är till för när man inte orkar ta isär kvarnen och rengör väl egentligen bara malskivorna. En mässingsborste gör det jobbet utan problem.

Mekanisk rengöring till att börja med, tänk bara på att använda mjukare material än det som rengörs. När det bara är tunnare smet kvar kan mässingsdelar doppas i samma medel du använder till espressomaskinen. Gör inte det med malskivorna!

Aluminium är lite känsligare, men ser inte ut att ha samma beläggning ändå på bilderna.

Skulle skippa diskmedel, själv har jag kört med tandpetare i gängorna som sitter fast. Glöm inte att skruva loss malskivorna, gömmer sig mycket därunder. Pilljobb som tar ett tag :ph34r:

Okej Så man bör skruva isär och städa emellanåt oxå. När jag köpt mina 3 kvarnar jag haft har inte den informationen kommit till mig. Hur ofta bör man göra det?
 

Jonken

Well-known member
Har du aldrig gjort det är det nog dags :) beror lite på kvarnen och hur mycket samt hur oljiga bönor man använt.
 

Mayhem

Well-known member
Jag hade provat babyservetter, extremt effektiva på att rengöra och lämnar i princip inga spår. Använder det i min andra hobby för att rengöra riktiga grisiga komponenter på landsvägscyklarna. ICA Basic brukar vara billigast.
 

lennart

Well-known member
Jag rengör min kaffekvarn en gång varje månad. Malskivorna får en längre livslängd. Jag börjar med att använda Grindz sedan plockar jag sönder kvarnhuset. Jag tar loss malskivorna och rengör med en tandborste och tandpetare dammsugare är bra att använda. Jag torkar kvarnhus och malskivorna med Klibbduk så att det inte finns några dammrester kvar. När malskivorna är monterade så smörjer jag dom ytor som skall smörjas. Sedan monteras kvarnhuset. Efter det så bör kvarnen kalibreras.
 

bauta

Well-known member
Och jag kontrar med mitt tips om Uncle Bens pre-boiled ris (okokt!) som alternativ till Grindz.
Självklart är mekanisk rengöring att föredra men däremellan kan man köra ris om man inte vill betala för Grindz.
 
Topp