Dags att byta

nikke

Well-known member
Jag har en Quickmill Andreja Premium med fast vattenanslutning, köpte den 2005 och nu är det dags att byta. Den har börjat låta lite konstigt och jag misstänker att den börjar ge upp. Klart jag skulle kunna serva den men den låter rätt illa så jag vill ha något tystare.

Några önskemål:
- Fast vattenanslutning
- Tyst
- Kvalité


Jag gillar looken på La Marzocco Linea Mini men jag är inte beredd att lägga ut så mycket pengar.
Vilka maskiner ska jag titta på?
 

Jonken

Well-known member
- Fast vattenanslutning
- Tyst
- Kvalité


Mitt första val hade nog varit https://decentespresso.com/dem_buy ... men pro-versionen med vattenanslutning går på 39k och den är inte direkt tyst och kvaliteten är kanske för tidigt att uttala sig om. Men funktionerna är svåra att slå :)

Annars är https://www.kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella-professionella/lelit-bianca-dbl-paddel/ i en lite mer vettig prisklass.

Även svag för https://londiniumespresso.com/store/londinium-r

Gemensamt är att de har flexibelt tryck/flöde.
 

trisse

Well-known member
Tryck/flödes regulator har ju också profitec/ecm. Om inte annat kan man köpa till de på flesta e61

Jag har pratat med whole latte love och det ska fungera på min Bezzera tex

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

bjuhren

Active member
Jag skaffade mig alldeles nyligen en ECM synchronika, är toknöjd med den och känner att den uppfyller alla dina önskemål. Tyst med rotationspump, grym kvalitet, spännande finesser med pid och inbyggd shottimer, smidigt att kunna köra både via pump eller fastanslutning.

Ha dock i åtanke att den är stor.
 

nikke

Well-known member
Jag glömde lägga till att den inte får vara så mycket större än den jag har. Det är lite trångt i kaffehörnan.
 

nikke

Well-known member
Jag skaffade mig alldeles nyligen en ECM synchronika, är toknöjd med den och känner att den uppfyller alla dina önskemål. Tyst med rotationspump, grym kvalitet, spännande finesser med pid och inbyggd shottimer, smidigt att kunna köra både via pump eller fastanslutning.

Ha dock i åtanke att den är stor.

Intressant!
Den är ungefär lika stor som den jag har idag.
 

bjuhren

Active member
Då är det ju utmärkt. För mig som hade en isomac zaffiro innan blev det ett stort hopp upp.
Du har även profitec pro 700 om du föredrar den designen med. Bortsett från utseendemässiga skillnader, joysticks på ECM och rattar på Profitec ska de enligt vad jag hört vara samma maskiner.
 

nikke

Well-known member
Egentligen vill jag ha en 1-grp La Marzocco linea classic, dom är sjukt snygga men det mesta på hemma marknaden verkar vara E61?

ECM synchronika och Lelit Bianca verkar vara vettiga maskiner för rimliga pengar.
 

nikke

Well-known member

Mayhem

Well-known member
Egentligen vill jag ha en 1-grp La Marzocco linea classic, dom är sjukt snygga men det mesta på hemma marknaden verkar vara E61?
Alltså, om maskinen inte får vara mycket större än en prosumer E61 så måste ju Linea Classic gå bort direkt?! Gick själv från en Quick Mill Aquila som är i princip samma maskin som Andreja Premium i lite annorlunda skal till en Linea Classic 1EE för närmare tio år sedan. Linean är ganska rejält mycket större på alla dimensioner!

Idag har jag ingen höjdbegränsning där Linean står men inför framtiden skulle gärna ha en likvärdig maskin som inte bygger lika mycket på höjden för att kunna sätta skåp ovanför. Vill även hellre ha en exponerad grupp utan "överhänget" vilket ger en önskelistan om typ GS/3, Slayer, Synesso eller Speedster.

Med tanke på hur mycket de alla kostar idag, kanske det istället blir en total ombyggnad av Linean till något lägre format med glaspaneler på alla sidor… :eek:hmy:
 

nikke

Well-known member
Jag kommer inte köpa en Linea, men jag tycker den är snygg. Jag gillar överhänget, fast det kanske bara är opraktiskt hemma?
 

nikke

Well-known member
Nu har jag bestämt mig. Det blir en Lelit Bianca DBL.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

nikke

Well-known member
Lycka till í*½í¸‰ och skulle vara kul att läsa om vad du tycker om den


Snart dags för första koppen. :)


5d79996e65c2af5bfb419d0b0846893b.jpg




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

nikke

Well-known member
Så här långt är jag helnöjd. Lätt att komma igång och bra resultat från första koppen. Maskinen är så tyst att börjar störa mig på att kvarnen låter så mycket. :)

Känns som att det var helt rätt val för mig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp