Fråga om begagnat köp.

Zinken

Member
Tjenare!
Jag är nybörjare när det gäller espressomaskiner för
Hemmabruk och tänkte se om jag kan få bra tips här i forumet. Mitt behov är att jag vill kunna göra mig en god espresso eller en cappuccino med skummad mjölk. Den maskin jag kollat mest på är Rancilio Silva med typ Rocky kvarn. Min budget är inte jättestor men runt 3500-4500 borde jag ju hitta ngt begagnat tycker jag.

Vad tror ni om denna?
https://www.blocket.se/vi/86821440.htm
Är det ert bra pris eller kan jag pruta ner den?
Ge mig gärna tips, tankar och idéer.

Tack!!!
 

trisse

Well-known member
Dyrt för en Silvia.


Kolla här på köp och sälj så kommer det upp billiga silivas. Hade du skrivit för en vecka sedan hade du kunnat köpa min för 1500:- nu har jag lånat/gett bort den till en kompis. Men som dyker upp här titt som tätt.

Du kan nog hitta en schysst begagnad kvarn för runt 1000 lappen, en Silvia för 2000-2500.


Jag började precis som du är inne på med en begagnad Silvia + kvarn från blocket. Tror jag gav 4500 för paketet. så här i efterhand skulle jag nog sparat litet till och köp en begagnad e61 + kvarn istället. Har sett flera e61 h/x på blocket för 5000.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Speciellt om man vill skumma till mer än 1 kopp underlättar verkligen en HX/dubbelkokare. Silvia vinner annars mycket på att uppgraderas med PID även när det gäller skumning, blir lätt orkeslös ånga om man låter den vanliga termostaten slå av.
 

trisse

Well-known member
Sen tycker jag e61 är så mycket enklare att använda och lättare att få till bra skott. Det är först efter jag skaffade min e61 maskin som jag verkligen använder maskinen varje dag.


Upplever också att det är lättare att rengöra e61 gruppen. Med Silvian fick man backflusha i en timme för att bli av med alla kafferester och det kändes som det var rengöringsmedel kvar i systemet fast man flashade och flushade. Med e61 känns den ren nästan direkt


Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Zinken

Member
Tackar för svar!
Det känns som att e61 som ni nämner här ovanför är både mycket klumpigare och dyrare än Rancilio Silvan. Men förstör ju oxå att ju större/dyrare maskin desto bättre kaffe och lättare osv. Men jags ska nog känna mig för innan jag ger mig på de större drakarna
Jag får hålla utkik efter en Silva tror jag. Eller finns det ngn likvärdig maskin i samma prisklass?
 

trisse

Well-known member
Gaggia classic är ju lite mindre, lite billigare och med lite mindre ångkapacitet

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Mayhem

Well-known member
Jag får hålla utkik efter en Silva tror jag. Eller finns det ngn likvärdig maskin i samma prisklass?
Äldre versioner av Gaggia Classic är nästan likvärdig men brukar vara mycket billigare begagnat. I nyare versioner har man dock om jag inte minns fel förenklat konstruktionen till det sämre.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp