E61, läcker vatten när jag brygger

trisse

Well-known member
Hej! Har ett litet problem med min Bezzera Galatea Domus jag inte riktigt blir klok på.

När jag brygger kaffe, eller backflushar så droppar/rinner det vatten från drain valve från e61 gruppen. Vad jag förstått så ska det inte läcka från drain valve när man brygger kaffe.

När jag upptäckte detta beställde jag nya ventiler från kaffekompaniet. Har bytt alla ventiler och fjädrar i gruppen men den läcker fortfarande. Det blev bättre när jag la en bricka under fjädern längst ner i gruppen så den blir lite hårdare.

Vet inte riktigt vad jag ska testa nu. Det enda jag kan tänka mig är att jag satt ihop gruppen fel på något sätt, eller att jag fått fel ventiler.


Tacksam för alla tips

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

trisse

Well-known member
Min opv leder tillbaka vattnet till tanken.

Mitt problem är att det droppar/rinner lägst ner på själva e61 gruppen när jag backflushar och brygger kaffe.


Längst ner på denna bild, där vattnet rinner ut när man slår av bryggningen. Där droppar det under tiden jag brygger. Problemet är att jag redan bytt alla delar i gruppen nya ventiler och fjädrar men det blev ingen skillnad, snarare att det börjar droppa mera
f230c524ae8e1fa9489e2186e4e52309.jpg


Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Kan inte gärna vara något annat än ventilerna/packningarna som orsakar det.. men hade du på något smörjmedel vid bytet? Brukar göra att packningar tätar bättre.
 

trisse

Well-known member
Eller hur!? Antingen har jag köpt fel ventiler eller satt ihop det fel.

Smörjde de nya packningarna med pyttelite silikonfett första gången jag plockade isär allt. Sen när jag upptäckte att det läckte trots bytet plockade jag ner allt igen för att byta fjädrarna också.

Ska testa att plocka ner allt igen och jämföra med de gamla ventilerna. Då ska jag också smörja upp packningarna igen.

Testade att lägga en bricka under fjädern längst ner och då droppade det mindre. Trodde då att det skulle bli bra av att byta fjädrar men det blev det inte...

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

trisse

Well-known member
tog isär allt en gång till. Har smörjt alla silikonpackningar. Tog också bort den lilla brickan jag lagt under fjärdern längst ner i gruppen. Det blev mycket värre. Se film.

Lustigt nog håller trycket stadigt på 12 bar när jag mäter med ett portafilter med tryckmätare

Jag måste ju köpt fel delar. Bestämde från kaffekompaniet och mailade lite med dom innan

https://photos.app.goo.gl/Vo3bamNRJ7LU27ay7

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

bauta

Well-known member
Definitivt för mkt läckage.
Felmonterat eller fel delar som du säger.

Har du inte hittat nån sprängskiss på just din maskin för att verifiera?

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

trisse

Well-known member
Det blev som sagt mycket värre efter jag tog bort ena brickan.

Har kikat på en sprängskiss,tyvärr står det inte mått på delarna. Mellan del 43 och 44 har jag haft en (två)bricka och då droppar det bara lite.


Eller om jag tittar på sprängskissen så har jag haft två brickor där. En satt där när jag öppnade maskinen första gången köpte maskinen begagnad så måste varit förra ägaren som satt dit den.
149bc1ff02b573e2a6fad64f676d1084.jpg


Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

trisse

Well-known member
Nja alltså förut kunde jag blöta pucken lite när levlern var i mellan läget och jag tryckte upp den lite försiktigt. Nu är allt mycket hårdare och jag sätter på pumpen samtidigt som vattnet kommer.

Men testade att skruva bort nedre delen och hålla utlåpsventilen med ena fingret samtidigt som jag höjde levlern med andra handen.

Känner ju att den rör på sig med känns inte riktigt som den sätter sig ordentligt när levlern är i brygg position. Rör jag lite på den så låter det metallisk.

Känns som någon av preinfusion ventilen eller utlåppsventien är för lång. Testade att byta tillbaka till den gamla ventilen men tog loss packningen och vände på den. Blev bättre men inte helt tätt. Sen satte jag tillbaka brickan som satt där och då blir det tätt. Men enligt sprängskissen ska det inte vara någon bricka där ... Funderar på om det går att fila ner preinfusion ventilen



Tröttade igår och beställde nya delar från imprezza. Där kunde jag iallafall gå på bezzeras artikel nr så nu ska det vara rätt. Hittade också ett 9 bars kit till min maskin ( visar runt 12 med portafilter gauge) så blir en liten uppgradering också ☺️

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

trisse

Well-known member
En liten update. Har fått nya delar från imprezza och det blev mycket bättre. Nu kommer det bara någon droppe när jag backflushar och när jag brygger.

Men vad jag förstår ska e61 inte läcka alls från utloppet. Så nånting är fortfarande inte helt 100%

Det enda jag kan tänka mig nu är att jag har för tjocka eller för smala Teflo packningar som gör att ventilerna blir fel längd.

Fortsättning följer.....

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 
Topp