Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 12

E61, läcker vatten när jag brygger

Hej! Har ett litet problem med min Bezzera Galatea Domus jag inte riktigt blir klok på.

När jag brygger kaffe, eller backflushar så droppar/rinner det vatten från drain valve från e61 gruppen. Vad jag förstått så ska det inte läcka från drain valve när man brygger kaffe.

När jag upptäckte detta beställde jag nya ventiler från kaffekompaniet. Har bytt alla ventiler och fjädrar i gruppen men den läcker fortfarande. Det blev bättre när jag la en bricka under fjädern längst ner i gruppen så den blir lite hårdare.

Vet inte riktigt vad jag ska testa nu. Det enda jag kan tänka mig är att jag satt ihop gruppen fel på något sätt, eller att jag fått fel ventiler.

Tacksam för alla tips

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Ingen som har något förslag? 😇

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Min Brewtus läcker hyfsat via OPV'n (Over Pressure Valve/tryckbegränsningsventil), och ingenting från själva gruppen.
    Den sitter inte i E61-gruppen utan under den.
    Det syns bra i denna video http://www.riktigtkaffe.se/showthrea...62-Slomo-video

Min opv leder tillbaka vattnet till tanken.

Mitt problem är att det droppar/rinner lägst ner på själva e61 gruppen när jag backflushar och brygger kaffe.

Längst ner på denna bild, där vattnet rinner ut när man slår av bryggningen. Där droppar det under tiden jag brygger. Problemet är att jag redan bytt alla delar i gruppen nya ventiler och fjädrar men det blev ingen skillnad, snarare att det börjar droppa mera

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Kan inte gärna vara något annat än ventilerna/packningarna som orsakar det.. men hade du på något smörjmedel vid bytet? Brukar göra att packningar tätar bättre.

Eller hur!? Antingen har jag köpt fel ventiler eller satt ihop det fel.

Smörjde de nya packningarna med pyttelite silikonfett första gången jag plockade isär allt. Sen när jag upptäckte att det läckte trots bytet plockade jag ner allt igen för att byta fjädrarna också.

Ska testa att plocka ner allt igen och jämföra med de gamla ventilerna. Då ska jag också smörja upp packningarna igen.

Testade att lägga en bricka under fjädern längst ner och då droppade det mindre. Trodde då att det skulle bli bra av att byta fjädrar men det blev det inte...

tog isär allt en gång till. Har smörjt alla silikonpackningar. Tog också bort den lilla brickan jag lagt under fjärdern längst ner i gruppen. Det blev mycket värre. Se film.

Lustigt nog håller trycket stadigt på 12 bar när jag mäter med ett portafilter med tryckmätare

Jag måste ju köpt fel delar. Bestämde från kaffekompaniet och mailade lite med dom innan

https://photos.app.goo.gl/Vo3bamNRJ7LU27ay7

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Definitivt för mkt läckage.
    Felmonterat eller fel delar som du säger.

Har du inte hittat nån sprängskiss på just din maskin för att verifiera?

Skickat från min SGP771 via Tapatalk

Liknande ämnen

1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-06-09, 22:57
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 17:07
  3. Rancilio Silvia läcker vatten under maskinen.
    Av tnordl i forum Espressomaskiner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-13, 12:32
  4. Hjälp min Gaggia Titanium läcker vatten!
    Av dogleg1 i forum Guider, tips och tricks
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 21:50
  5. Läcker vatten i ångröret FF X1
    Av knazter@gmail.com i forum Espressomaskiner
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 19:59

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg