Tipsa om ett bra råkaffe du nyligen beställt.

Tobbe

Well-known member
Håller på att labba med min nya Gene cafe. Går framåt men tror inte att mitt gamla råkaffe som jag köpte när jag höll på med ugnsrostning för ett år sedan håller högsta kvalitet.

Vad jag har förstått det som så skiljer det ganska mycket på kvaliten från sort till sort, att det är ganska svårt att veta vad man får.

Är det någon som vill tipsa om ett riktigt fint råkaffe som fortfarande finns att tillgå.
 

Tsingos

Well-known member
Jag kan tipsa om Bukonzo från Uganda, ett ekologiskt kaffe som jag tycker är riktigt bra. Beställde 4 kilo till igår och har nog dessförinnan gjort av med iaf 8 kilo. Finns hos Rostakaffe.se annars har Small batch roasting en mässa fina sorter. Har en hel del av deras sortiment också hemma :)

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

MiC

Well-known member
Från rostakaffe.se, Bukonzo håller jag med om. Berilo, Caufal och Nduma gillade jag också men vet inte om det finns kvar. Kanske att någon av sorterna är från en annan butik.
 

Tobbe

Well-known member
Okej ska prova att rosta lite mörkare nästa gång:lol: Har du någon speciell profil som funkar bra på din gene cafe Tsingos?
 

Brunabönor

Well-known member
Jag har en svårslagen favorit nu sedan några månader tillbaka. Tanzania Ngila från rostakaffe.se

Den slår fan det mesta. Någon som har testat den som kanske har en annan åsikt?

För 189 kr kilot tycker jag den krossar allt i butiken där jag kanske testat närmare hälften, utom kanske Hawaiian Kona, men jag kan inte jämföra dem tyvärr.

Ett drömkaffe om du frågar mig..
 

Coraxos

Well-known member
Jag har en svårslagen favorit nu sedan några månader tillbaka. Tanzania Ngila från rostakaffe.se

Den slår fan det mesta. Någon som har testat den som kanske har en annan åsikt?

För 189 kr kilot tycker jag den krossar allt i butiken där jag kanske testat närmare hälften, utom kanske Hawaiian Kona, men jag kan inte jämföra dem tyvärr.

Ett drömkaffe om du frågar mig..

Hur rostar du det kaffet?
 

Brunabönor

Well-known member
Jag började rosta den medium men sedan började gå lite mörkare och tyckte att den blev riktigt bra så jag har stannat där.

Nu när jag såg att du frågade om den så blev jag tvungen att brygga en kopp av kaffet och smaka innan jag svarade, dagens bästa kopp!
Jag tycker att jag får en bra balans med syran i denna, eller den blir enligt mitt tycke angenäm.
Är nyfiken på reflektioner om fler rostat denna böna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp