Gaggia generation 2 stopp i solenoid?

Harald

Member
Hej!

Efter en hel del felsökning och google så tror jag att det är stopp i min solenoidventil i min gaggia generation 2. Det rinner vatten ur ångröret men inte ur filterspridaren. Detta ska tydligen vara ett vanligt problem. Jag tror det i alla fall. Jag har förstått att det ska gå att rengöra. Problemet är att jag inte kan finna den. Filmer mm visar enbart generation 1 bryggare. Någon som har tips på lösning? Eller som kan guida mig.
 

Jonken

Well-known member
Häll 2½dl ättiksprit och 2½dl vatten i tanken och spola lösningen igenom ångröret. Sätt på ångan så att den värms upp ordentligt. När maskinen har svalnat lite, vänd den och ta loss ventilen i gruppen enligt videon och häll ättiksprit i hålet och låt stå över natten. Spola ur med riktligt med vatten tills det inte går att känna smak/lukt från ättikspriten längre.
 

Harald

Member
Testade, men utan resultat dessvärre. Det var dessutom ganska svårt att få ner ättika i gruppen. Gick väl ner nån matsked.
 

Jonken

Well-known member
Kanske bäst att lämna in den eller satsa på en bättre modell. Generation 1 eller den nya 2019 brygger bättre espresso.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp