Samma kaffe, olika resultat (Gaggia Classic)

mnemnic

Active member
Hej

Köpte för ett halvår sedan två Gaggia classic som jag försökt lära mig att brygga kaffe i sedan dess. Ganska tidigt testade jag med Hemköps/Willys ekologiska espressobönor och kom fram till att de rann igenom för fort, tänkte då att det inte funkar med "ica-bönor" för att det gått för lång tid sedan rostningen. Sedan dess har jag köpt nyrostat finkaffe på lokala kaffebarer, med varierande resultat. Häromveckan fick jag för mig att testa igen med ett lite billigare kaffe och plockade fram den gamla hemköpspåsen (som jag lagt i frysen). Experimenterade med malningen några ggr och lyckades brygga en bra espresso. Körde hela påsen på den malningen och har sedan dess blivit ganska konfunderad... Trots att det är samma kaffe och samma malning så rinner kaffet för det mesta igenom alldeles för snabbt, nästan så det stänker. Men så, enstaka gånger, blir det en perfekt espresso. Jag tror att jag haft ungefär samma mängd kaffe i (oftast ögonmått men de ggr jag vägt har det varit 19-20g) och jag har provat att tampa olika hårt. Förstår inte vad det är som gör skillnaden!! Och vad det är generellt som gör att det forsar ut kaffe, något jag varit med om även med finare nymalda bönor...
Nån som vet? :unsure:
 

mnemnic

Active member
Låter som kanalisering. Ett säkert sätt att få bättre och jämnare resultat är WDT: https://www.home-barista.com/weiss-distribution-technique.html

Vad använder du för filterkorg? 20g är rätt mycket om det är den vanliga dubbelkorgen. Börja väga dosen så slipper du gissa.

Garant espresso är förresten erkänt bra valuta för pengarna :)

Intressant läsning, tack för tipset, ska testa! Jag använder den vanliga dubbelkorgen som medföljer maskinen.
 

mnemnic

Active member
Har nu testat WDT efter bästa förmåga två gånger utan någon förbättring. Första gången tampade jag med normaltryck, kaffet forsade som vanligt. Andra gången tog jag aningen mer kaffe och tampade lite hårdare. Kaffet nästan sprutade ut...
Kanske gör jag fel med WDT-tekniken. Har rört om i kaffet med en tunn pinne innan jag tampar. Känslan är dock att detta moment så som jag utför det lika gärna kan fördela kaffet ojämnare som jämnare. Och vet inte riktigt hur jag ska röra för att det ska bli en bra fördelning.
Kan det annars vara någon packning eller dylikt som felar? Min maskin är begagnad. Eller att den behöver avkalkas, bakspolas eller dylikt? Det konstiga är ju att det emellanåt blir perfekt.
 

Jonken

Well-known member
Om det inte är så att du har för grovmalet kaffe och de "perfekta" skotten egentligen är när maskinen inte fungerar som den ska tycker jag inte att det borde bero på något fel. Du kan kolla om det varierar hur mycket du får genom returslangen.

WDT kanske ser märkligt ut men har bevisad effekt, bästa är om man använder något riktigt tunt som ett gem.. men jag förlitar mig på en minivisp som också fungerar tillräckligt bra.

Har du testat att sänka dosen och mala finare? Jag brukar inte gå över 18g i den korgen men den är ju egentligen tänkt för 14g. Ett tips är att tampa så hårt du kan inom (rimlig gräns) så blir det mindre variation från gång till gång.
 

mnemnic

Active member
Om det inte är så att du har för grovmalet kaffe och de "perfekta" skotten egentligen är när maskinen inte fungerar som den ska tycker jag inte att det borde bero på något fel. Du kan kolla om det varierar hur mycket du får genom returslangen.

WDT kanske ser märkligt ut men har bevisad effekt, bästa är om man använder något riktigt tunt som ett gem.. men jag förlitar mig på en minivisp som också fungerar tillräckligt bra.

Har du testat att sänka dosen och mala finare? Jag brukar inte gå över 18g i den korgen men den är ju egentligen tänkt för 14g. Ett tips är att tampa så hårt du kan inom (rimlig gräns) så blir det mindre variation från gång till gång.

OK. Nu har jag tampat hårt och lyckats med espresson några gånger, riktigt fint resultat. Men ett par ggr har det forsat ut som förr. Tex idag när jag skulle göra en cappuccino. Förbryllad sa jag till min tjej - "hmm, det känns som det funkar varje gång jag gör en espresso men inte när jag gör cappuccino - fast det finns ju ingen rimlig anledning att det har med det att göra...". Varpå hon påpekade "om det inte beror på att du just skummat mjölk i samma maskin...".

Så nu undrar jag - kan det vara så?? Jag minns inte riktigt varför jag började med det men jag bytte nyligen till att skumma mjölken före jag drar kaffet. Kan det på något vis påverka hur maskinen beter sig när det är dags för kaffet?

Ska givetvis utreda detta snarast men använde just upp mitt sista kaffe ute på landet :wub:
 

Jonken

Well-known member
Möjligtvis. Det är inte rekommenderat att skumma först med en enkelkokare, men om du gör det måste du pumpa igenom vatten så att temperaturen sänks under bryggtemperatur innan du brygger, annars är det för hett i kokaren.
 

mnemnic

Active member
Möjligtvis. Det är inte rekommenderat att skumma först med en enkelkokare, men om du gör det måste du pumpa igenom vatten så att temperaturen sänks under bryggtemperatur innan du brygger, annars är det för hett i kokaren.

Här kommer en sen uppdatering. Det verkar vara mjölkskumningen som var boven, att jag gjorde den innan kaffet. Mindes även varför jag började med det - för att maskinen tar en liten stund på sig att ställa om till skumning, och det tyckte jag var värdefulla sekunder, plus att kaffet svalnade en smula under den tiden. Men hellre de nackdelarna än kaffe som sprutar ut pga överhettad kokare.

Så jag instämmer i rekommendationen - skumma mjölken först!

Nu har jag lärt mig WDT på köpet och bryggningen går mot nya höjder :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp