Espresso på ljust rostade bönor

waqrr

Well-known member
Uppskattar verkligen en god espresso och det hantverk som ligger bakom en sådan. Är ju en relativt nybliven ägare av en Pavoni och håller som bäst på att experimentera med olika bönor, gram kaffe, vatten temp osv för att hitta den bästa espressoupplevelsen.

Har provat ganska många olika bönor och hur jag än vänder och vrider på det så får jag dom bästa espresson med riktigt mörkrostade bönor (gärna med blandningen 70/30 Arabica/Robusta) Den blandningen ger, tycker jag, ofta en stark espresso med bra crema och med minimal syrlighet,.

Dock har jag nu börjat experimentera lite med olika typer av ljusa kaffebönor men får inte alls till dom som Espresso. Ofta blir dom blaskiga och har en syrlighet som jag inte alls uppskattar. Spelar ingen roll hur jag doserar, om jag har en kortare eller längre doseringstid, varmare /kallare vatten osv, syrligheten slår alltid igenom.

Har testat samma sorter som Pour Over och där kommer syrligheten inte alls igenom lika mycket. Dock är det väl samma här att jag föredrar en kopp gjord på mer mörkrostade bönor.

Gör jag något generalfel eller kan det helt enkelt vara så att jag inte uppskattar ljusrostade bönor som espresso?
 

T!

Member
Hej. Jag har två la pavoni europiccola, en från 1970 och en ny från senaste generationen. Jag kör mina dagligen 1-4 koppar.

Mest mörkt, men även moderna ljusrostade. Min favorit av ljusare är Johan och nyström 5th estate. Blir fullkomligt magisk med en la pavoni.

Jag har olika teknik när det gäller mörk vs ljus på pavoni. Ljusrostad kör jag rejäl preinfusion på 10-15 sekunder. Och försöker att maskinen är lite varmare. Dos ligger oftast runt 15-16 gram. Ljusrostat brukar bli lite större koppar än mörkt, tycker dom blir som bäst då.. försöker alltid 1:2. Så 15 gram bönor, alltid minst 30 gram espresso.

Total tid när jag kör mina pavonis, inkl preinf, aldrig under 1 minut. Varierar lite mellan maskinerna och bönor, men 60 till 90 sekunder. Kör väldigt fin malning och långsam ökning till max tryck. Kör alltid bara en press, vilket verkar vara ovanligt när man ser Youtube klipp.


Mitt bästa tips, när man tunar in en ny påse/sort. Ha gott om tid, nöj dig inte med en dålig kopp. Gör en till, om du tror att den borde blivit bra, gör en till med samma parametrar för att utesluta att det va maskinen som inte va "redo".
 

Jonken

Well-known member
Använder pumpmaskin till extra ljusa bönor, man kan ju tänka att Pavoni borde passa bra till ljusrost eftersom den tenderar att överhetta, men min erfarenhet är att det är svårt att lyckas bra. Riktigt vad det beror på vet jag inte, det blir bättre med Cafelat Robot generellt men om det är extra svåra bönor blir det uteslutande bäst på min NS Musica.

Ljusrostat bryggkaffe passar inte som espresso i regel tycker jag, blir ofta för intensivt.

Men testa för all del det T skriver, låter helt rätt. Min erfarenhet är bara att den maskinen är bättre lämpad för klassisk italiensk espresso.
 
Senast ändrad:

waqrr

Well-known member
Tack för riktigt bra svar.

Hej. Jag har två la pavoni europiccola, en från 1970 och en ny från senaste generationen. Jag kör mina dagligen 1-4 koppar.

Mest mörkt, men även moderna ljusrostade. Min favorit av ljusare är Johan och nyström 5th estate. Blir fullkomligt magisk med en la pavoni.

Jag har olika teknik när det gäller mörk vs ljus på pavoni. Ljusrostad kör jag rejäl preinfusion på 10-15 sekunder. Och försöker att maskinen är lite varmare. Dos ligger oftast runt 15-16 gram. Ljusrostat brukar bli lite större koppar än mörkt, tycker dom blir som bäst då.. försöker alltid 1:2. Så 15 gram bönor, alltid minst 30 gram espresso.

Total tid när jag kör mina pavonis, inkl preinf, aldrig under 1 minut. Varierar lite mellan maskinerna och bönor, men 60 till 90 sekunder. Kör väldigt fin malning och långsam ökning till max tryck. Kör alltid bara en press, vilket verkar vara ovanligt när man ser Youtube klipp.


Mitt bästa tips, när man tunar in en ny påse/sort. Ha gott om tid, nöj dig inte med en dålig kopp. Gör en till, om du tror att den borde blivit bra, gör en till med samma parametrar för att utesluta att det va maskinen som inte va "redo".

Hittade denna sidan med mycket matnyttig info och entydigt verkar vara, precis som du skriver, att ljusa espressos med fördel ska dras lite längre samt köras med en ratio på ca 1:2-1:3.

https://coffeenavigated.net/espresso/

Testade lite mer igår med J&N 5th Estate med ration från 1:2 – 1,35 men får nog inse att jag inte är något stort fan av espresso gjord på ljusrostade bönor. Hur man än vänder och vrider på det så kommer det bli mer syrlighet i koppen och det är just den jag har så svårt för. Väldigt intressant dock att du lyckas så bra med 5th Estate då jag inte alls får till det kaffet.

Använder pumpmaskin till extra ljusa bönor, man kan ju tänka att Pavoni borde passa bra till ljusrost eftersom den tenderar att överhetta, men min erfarenhet är att det är svårt att lyckas bra. Riktigt vad det beror på vet jag inte, det blir bättre med Cafelat Robot generellt men om det är extra svåra bönor blir det uteslutande bäst på min NS Musica.

Ljusrostat bryggkaffe passar inte som espresso i regel tycker jag, blir ofta för intensivt.

Men testa för all del det T skriver, låter helt rätt. Min erfarenhet är bara att den maskinen är bättre lämpad för klassisk italiensk espresso.

Har som sagt kommit fram till samma sak jag också, mörkrostat kaffe är helt klart det jag föredrar till espressos. Tycker riktigt mörkrostade bönor i Pavonin med ration 1:1,5 – 1:2 ger den där mustiga espressokänslan som jag verkligen uppskattar.

Edit: Testade precis Uppsala Rosteri ”Kanon” och där snackar vi mörkrostat kaffe. Mustig espresso är bara förnamnet :)
 

waqrr

Well-known member
Funderar även om det kan bero på blandningen dvs andelen Arabica / Robusta som påverkar min syn på ljusrostade blandningar. Dom jag provat har mestadels varit 100% Arabica medan dom mörkrostade blandningarna jag uppskattat mest varit 70/30 i fördelning Arabica/Robusta.

Som jag förstår så tillför väl Arabican mer syrlighet till kaffet än Robustan.
 
Senast ändrad:

Mayhem

Well-known member
Ljusare rostningar kan vara svåra såväl att dricka som att extrahera. Det är helt klart en "acquired taste" och kräver mer av både barista och hårdvara. Ljusrostade blandningar brukar kräva riktigt hög dos vilket är svårt med storlek på korg och kolv i ditt fall.

Just 5th Estate kan väl inte direkt klassas som ljus dock? Jämfört med traditionella italienska blandningar är den förstås ljusare, men på en absolut skala är det väl inte mer än mellanrost om ens det. Vill du prova något surt, köp säg en ljusrostad singel från etopien… :p
 

Jonken

Well-known member
Köpte 5th Estate för att jag blev nyfiken när waqqr klagade på den i en annan tråd. Eftersom jag rostar själv för det mesta tar det sin tid att jobba mig igenom sortimentet av köpekaffe :). Tycker att profilen på den är rätt speciell, både mörk och ljus på samma gång. Försökte behandla den som JN Fundamental eller en riktig ljusrost från Muttley & Jack utan framgång. Luktar så lovande när man öppnar påsen men det blev så vidrigt kaffe mina första 5-6 försök att jag gav upp.

Ganska säker på att jag har fått den serverad på café och tyckt om den likt T och andra, har för mig att det är en bästsäljare för JN? Den här tråden fick igång motivationen igen och jag plockade även fram Europiccolan för att labba vidare. Första försöket var för grovmalet så vattnet strilade igenom pucken utan tryck på hävarmen.. men det smakade inte helt tokigt :huh:

Justerade kvarnen. 1:2,2 ratio och toklågt tryck på hävarmen resulterade i ~18% extraktion och en helt ok kopp. Minskade grovleken till det minsta jag brukar använda, fortfarande lägre tryck än vad som borde kunna kallas espresso men nu 19% och söt och balanserad kopp.

Har inte använt min generation 1 EP så mycket, testade att öka dosen från 11-13g som jag är van vid från generation 2 till 15g eftersom det fanns plats. Totalt 70sek, motstånd nu uppe i lägre espresso-territorium och ett press resulterade i bryggratio 1:1,5 och 12% extraktion(!). Där fanns den där hemska smaken igen som jag fått tidigare :lol: (då vid uppåt 21% visserligen).

För att sammanfatta tycker jag fortfarande att 5th Estate är knepig, men det kan bli gott om man lyckas.
 

Jonken

Well-known member
@waqqr: du har generation 2, det finns lite mindre plats i korgen än första och tredje. En del använder Elektra MCALs korg för att få plats med mer bönor/vatten, men då kan man behöva ett bottenlöst portafilter också.

Finns arabica med väldigt lite syra också, t.ex. sumatra, monsun malabar eller åldrat indonesiskt kaffe. Sen beror det på hur man rostat bönorna.
 

waqrr

Well-known member
Tack igen för bra svar.

Intressant läsning om dina försök Jonken och på ett sätt skönt att höra att flera har "problem" med 5th Estate :) Skippar dock den för espresso och kör enbart pour over på den påsen jag har kvar nu.
 

Jonken

Well-known member
Känner mig lite dum. Har som sagt inte lyckats ordentligt med lite krångliga bönor utan pump. Jobbade igenom det sista 5th estate idag och vågade mig upp i löjligt lång pre-infusion på över en minut från att jag hällt på vatten i portafiltret. Har varit rädd för att förlora för mycket värme men det känns som att det är vägen att gå om man är ute efter espresso och inte brewspresso som i tidigare inlägg. Kan spela in att bönorna var gamla vid det här laget men det blev riktigt gott trots det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp