Faux crema på billig maskin?

mnemnic

Active member
Hej

En kompis till mig har en espressomaskin av det allra billigaste slaget. Tror märket heter c4 men finns liknande apparater av andra märken. Till skillnad från finare italienska maskiner ser man dem ofta på loppisar och dylikt för nån hundralapp eller två.

Till saken. Medan jag själv kämpar med att dra en lyckad espresso med fin crema med min Gaggia Classic blir det en lyckad shot varje gång i hans maskin. Även om han använder färdigmalet filterkaffe... Smaken går kanske inte att jämföra men vad jag undrar över är creman... Jag har läst om "faux crema" och att helautomatiska maskiner sprutar in luft så att det bildas en crema som inte är av samma slag som med en "riktig" maskin. Är det detta det är frågan om även i min kompis (halvautomatiska) lågbudgetmaskin?
 

Jonken

Well-known member
Intressant, men vad är egentligen skillnaden på resultatet? På creman alltså? Kan man verkligen tala om "falsk" crema?

Den andra bottnen lägger till lite av det motstånd man går miste om när man inte använder lagom finmalt kaffe. Så med ett paket Löfbergs eller vad han har kan man få ut ett tjockt ljust skum med stora bubblor, men hade man använt ett vanligt filter skulle det på sin höjd vara en liten ring runt kanten.

När man använder ett vanligt filter kan mörk crema med små bubblor istället vara ett kvitto på att man har lyckats få en bra extraktion med lagom finmalt kaffe, bra tryck och kanske t.o.m. att man har undvikt kanalisering i pucken.

Om man tycker att det första är falskt eller inte beror på hur man definierar crema - en indikation på bra espresso eller ett lager med skum. Skillnaden finns där oavsett.


Sen ska man inte stirra sig blind på crema, det skiljer mycket beroende på vilka bönsorter man använder och hur de har rostats. Det går att brygga espresso med tunn och tråkig crema som smakar underbart ändå.
 
Topp