Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 42
    Junior Member
    Reg.datum
    sep 2019

Begagnade kvarnar

Hej!

Är på jakt efter en espressokvarn och börjar luta mot att köpa en begagnad kommersiell kvarn från någon cafékonkurs eller dylikt. Härmed har jag en fråga till er som brukar köpa maskiner beggade. Hur går ni till väga rent praktiskt? Ber ni att få provmala på plats och kika på kvarnskivorna eller hur ser ert upplägg ut? Om ni sedan slår till, finns det något speciellt tillvägagångssätt för hur ni rengör en kvarn?

Tacksam för svar

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Jag har sett till att de har varit så billiga att jag kunnat köpa på vinst eller förlust.

Generellt sett är cafékvarnar rejält byggda och håller väldigt bra. Tyvärr brukar de vara fulla av gammalt pulveriserat kaffe och oljor som blir som seg lakrits - kan behövas en ordentlig dos tålamod att få bort. Plast/bambustavar för att ta bort det grövsta, sen mässingsborste för att putsa bort det sista. Delar som går att lossa kan man låta ligga i trinatrifosfat, men malskivorna ska inte blötas ner helst.

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2019
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Jag har sett till att de har varit så billiga att jag kunnat köpa på vinst eller förlust.

Generellt sett är cafékvarnar rejält byggda och håller väldigt bra. Tyvärr brukar de vara fulla av gammalt pulveriserat kaffe och oljor som blir som seg lakrits - kan behövas en ordentlig dos tålamod att få bort. Plast/bambustavar för att ta bort det grövsta, sen mässingsborste för att putsa bort det sista. Delar som går att lossa kan man låta ligga i trinatrifosfat, men malskivorna ska inte blötas ner helst.
    Matnyttig info, Stort tack!

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Jag har kollat malskivorna och på k30 hur mång doser som malts, det ger en riktmätare… annars håller jag med Jonken...

Jag köpte en beggad K30. Det första jag gjorde var att plocka ner den och göra rent den och byta malskivor. Killen sa att de var bytta men när man jämförde med de nya så var de väl använda. Som Svartvest skriver så får du en indikation på hur många shots den gjort via räkneverket.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    I vanliga fall kostar inte nya skivor mer än 200-500:- ändå

https://www.theespressoshop.co.uk/Mo...uctImageView=1

Många caféer verkar inte känna till att de bör bytas efter några hundra kilo eller så struntar de bara i det, liksom periodisk rengöring. Bara att hoppas att de inte använder oljiga bönor

Köpte en kvarn från en stor kedja, en tekniker hade bytt skivor nyligen men han tyckte uppenbarligen inte att rengöring ingick i service.

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    @Jonken https://sv.wikipedia.org/wiki/Trinatriumfosfat eller? Löser det kaffeoljor?

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2019
    Tack bois!
    Är sugen på typ en santos 55 kan man kika antal shots via räkneverket på en sådan? Hur som, någon som testat den och kanske kan indikera en rimlig prisbild? Man verkar kunna få en ny för ca 7k, har dock ingen vidare koll på andrahandsvärdet när det gäller kvarnar.

https://www.eevad.com/en/santos-auto...8-1-72555.html

Liknande ämnen

1. Begagnade Espressomaskiner
    Av Rydboholmarn i forum Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-05, 08:45
  2. Begagnade kvarnar
    Av TTobbe i forum Kaffekvarnar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-06, 20:12
  3. Begagnade espressomaskiner
    Av alxe i forum Shopping & konsument
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 18:33
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 00:56
  5. Var säljer man bäst sin begagnade espressomaskin?
    Av PerryE i forum Shopping & konsument
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 22:49

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •