Begagnade kvarnar

Molarin

Well-known member
Du har haft en va? Hur ser malkammaren ut, får man kaffe på gängorna? Går det att använda en vanlig tamper/blindfilter som lock istället för hopper?

Jo, jag har haft en. Och har en som är utlånad till en restaurang för tillfället. Tycker att den är lite knepig att rengöra och serva så det är ingen favorit.

Bästa fynden jag gjort begagnat är nog en Mahlkönig K30 för 1200, en Mazzer Major E för 3500 och några Rossi OD 64 för runt 2500/st. Mahlkönigen krävde dock nya skivor, spillbricka och strömkabel så den landade nog på 3500 innan den var klar.
 

trisse

Well-known member
Yes Det höll på att bli ett problem när jag först såg auktionen i fredags. Men har pratat med bekanta som kan hjälpa mig

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

trisse

Well-known member
Lite långt från norrtälje kanske med tanke på att de inte fraktar ;)
Inga problem. Men läste att du var student under budget. Du är inte sugen på en Bezzera bb005? Kammar jag hem k30n får du köpa den billigt

Har fungerat utmärkt både till min Silvia och till Bezzera Galata Domus

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Mukten

Member
Jo student med konstiga prioriteringar får jag höra ibland :) Men hur som är jag yrkesskadas av mina timmar som barista så tror ändå jag måste köpa mig en kommersiell pjäs, kräsen som jag är men tack för omtanken!
 

trisse

Well-known member
Jo känner igen de där. Mina vänner tycker nog allt att jag är lite konstigt som köper kaffemaskiner för flera tusen. Men men.

Så behöver jag vara orolig att du kommer göra mahlkönigen dyr?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Mukten

Member
Alltså finns ju ingen mening med det, du kan ju bara vänta lite så dyker det säkert upp någon liknande i stockholmstrakten(vilket det gör betydligt oftare ön här uppe i norr) så blir den här helt gratis faktisk ;)
 

trisse

Well-known member
Nej mahlkönigen är en av få större kvarnar som (med Hopper byte ) som går in under mitt köksskåp och som min flickvän godkänner. Tex mazzer major är för hög utan hopper och vi bor helt enkelt för litet för en sådan.

Har faktiskt haft koll rätt länge nu och de flesta annonser här vill sälja kvarn och kaffemaskin tillsammans. Sen är det flest mazzer som kommer upp.

Du är med på att sluttiden för auktionen förlängs om du lägger ett bud inom tre minuter innan sluttiden. Så det går inte att lägga ett bud 1 min innan sluttiden och på det sättet vinna auktionen

Så det är lika bra du börjar buda nu så vi får det överstökat

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Mukten

Member
Nej mahlkönigen är en av få större kvarnar som (med Hopper byte ) som går in under mitt köksskåp och som min flickvän godkänner. Tex mazzer major är för hög utan hopper och vi bor helt enkelt för litet för en sådan.

Har faktiskt haft koll rätt länge nu och de flesta annonser här vill sälja kvarn och kaffemaskin tillsammans. Sen är det flest mazzer som kommer upp.

Du är med på att sluttiden för auktionen förlängs om du lägger ett bud inom tre minuter innan sluttiden. Så det går inte att lägga ett bud 1 min innan sluttiden och på det sättet vinna auktionen

Så det är lika bra du börjar buda nu så vi får det överstökat

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Grattis till vinsten. Lät bli att buda då det kändes som du inte skulle släppa den :) Släpper dom den under reservationspris?
 

trisse

Well-known member
Tackar, tackar.


Sista gången jag budar på auktion. Har för mycket vinnarskalle för det.

Dom ringde upp mig nyss. Jag accepterade resarvationspriset som var 3000. Dom såg att jag lagt det som maxbud så kändes som jag inte haft så mycket väl än att acceptera det.

Kanske inte något superfynd direkt. Men samtidigt får man ingen ny kvarn för dom pengarna. Förhoppningsvis behöver jag inte köpa nya malskivor direkt.

Vad jag kunnat läsa mig mig till på nätet har cafét som den kommer ifrån varit öppet i tre år. Då känns det ändå som ett rimligt pris för den

Var du den som började buda i slutet?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 
Senast ändrad:

Mukten

Member
Tackar, tackar.


Sista gången jag budar på auktion. Har för mycket vinnarskalle för det.

Dom ringde upp mig nyss. Jag accepterade resarvationspriset som var 3000. Dom såg att jag lagt det som maxbud så kändes som jag inte haft så mycket väl än att acceptera det.

Kanske inte något superfynd direkt. Men samtidigt får man ingen ny kvarn för dom pengarna. Förhoppningsvis behöver jag inte köpa nya malskivor direkt.

Vad jag kunnat läsa mig mig till på nätet har cafét som den kommer ifrån varit öppet i tre år. Då känns det ändå som ett rimligt pris för den

Var du den som började buda i slutet?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Jo man får nästan bestämma ett slutpris innan man börjar buda, annars tenderar det att springa iväg lite väl mycket :)
Budade som sagt inget då jag misstänkte att det skulle bli lite väl saftigt pris med tanke på avgifterna. (3000 x 1.25 + 960x1.25).
Kanske inget superfynd direkt men inte ett dåligt köp, nypris ligger väl runt 23 k typ?
Hoppas du blir nöjd!
 

trisse

Well-known member
@mukten mitt erbjudande om min Bezzera kvarn kvarstår du får den billigt så har du något under tiden du leder efter ett fynd
I vanliga fall kostar inte nya skivor mer än 200-500:- ändå

https://www.theespressoshop.co.uk/M...ortBy=salesrank&ListType=2&ProductImageView=1

Många caféer verkar inte känna till att de bör bytas efter några hundra kilo eller så struntar de bara i det, liksom periodisk rengöring. Bara att hoppas att de inte använder oljiga bönor :lol:

Köpte en kvarn från en stor kedja, en tekniker hade bytt skivor nyligen men han tyckte uppenbarligen inte att rengöring ingick i service.
Köpte du malskivor där? Är det någon skillnad mot orginal mahlkönig som är dubbelt så dyra? Känns som det är lika bra att beställa direkt och de från den där sidan var ju inte så farligt.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Mukten

Member
@mukten mitt erbjudande om min Bezzera kvarn kvarstår du får den billigt så har du något under tiden du leder efter ett fynd Köpte du malskivor där? Är det någon skillnad mot orginal mahlkönig som är dubbelt så dyra? Känns som det är lika bra att beställa direkt och de från den där sidan var ju inte så farligt.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Tack! Ska förhoppningsvis hämta en santos nästa helg men om jag inte får den hör jag av mig!
 

trisse

Well-known member
Nu har den kommit! Den var i väldigt fint skick.

Var lite orolig över hur gammal den skulle vara, Mahlkönig har uppdaterat modellen ett par gånger där de gjort vissa förbättringar på "build-in grider". Jag fick iallafall den senaste modellen tillverkad 02/16 så även om den blev lite dyrare än jag hoppades på så känns det faktiskt värt då den bara är ett par år gammal.

Den har ju inbyggd shot-counter och räknar jag på dom så har kvarnen bara malt 440 kg kaffe! Så behöver inte ens byta malskivor.

Däremot klumpar den sig väldigt mycket. Kanske är för att den legat i en kall lastbil ett par dagar. Jag tror dock det är en silkon-flärp i utsprutet som behövs bytas. Så en sådan ska beställas.

Behöver laborera lite mer med den. Men första test shortsen blev väldigt bra trots klumparna. Tycker att den häver fram andra smaker än min Bezzera kvarn.
87419d4d0f68ff8ed64101d6fc93a2ca.jpg



Edit: Malskivorna ska byta vid 500-800 kg så det väl på håret.
Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 
Senast ändrad:
Topp