Begagnade kvarnar

Mukten

Member
Hej!

Är på jakt efter en espressokvarn och börjar luta mot att köpa en begagnad kommersiell kvarn från någon cafékonkurs eller dylikt. Härmed har jag en fråga till er som brukar köpa maskiner beggade. Hur går ni till väga rent praktiskt? Ber ni att få provmala på plats och kika på kvarnskivorna eller hur ser ert upplägg ut? Om ni sedan slår till, finns det något speciellt tillvägagångssätt för hur ni rengör en kvarn?

Tacksam för svar :)
 

Jonken

Well-known member
Jag har sett till att de har varit så billiga att jag kunnat köpa på vinst eller förlust.

Generellt sett är cafékvarnar rejält byggda och håller väldigt bra. Tyvärr brukar de vara fulla av gammalt pulveriserat kaffe och oljor som blir som seg lakrits - kan behövas en ordentlig dos tålamod att få bort. Plast/bambustavar för att ta bort det grövsta, sen mässingsborste för att putsa bort det sista. Delar som går att lossa kan man låta ligga i trinatrifosfat, men malskivorna ska inte blötas ner helst.
 

Mukten

Member
Jag har sett till att de har varit så billiga att jag kunnat köpa på vinst eller förlust.

Generellt sett är cafékvarnar rejält byggda och håller väldigt bra. Tyvärr brukar de vara fulla av gammalt pulveriserat kaffe och oljor som blir som seg lakrits - kan behövas en ordentlig dos tålamod att få bort. Plast/bambustavar för att ta bort det grövsta, sen mässingsborste för att putsa bort det sista. Delar som går att lossa kan man låta ligga i trinatrifosfat, men malskivorna ska inte blötas ner helst.

Matnyttig info, Stort tack!
 

svartvest

Well-known member
Jag har kollat malskivorna och på k30 hur mång doser som malts, det ger en riktmätare… annars håller jag med Jonken...
 

madonemannen

Well-known member
Jag köpte en beggad K30. Det första jag gjorde var att plocka ner den och göra rent den och byta malskivor. Killen sa att de var bytta men när man jämförde med de nya så var de väl använda. Som Svartvest skriver så får du en indikation på hur många shots den gjort via räkneverket.
 

Jonken

Well-known member
I vanliga fall kostar inte nya skivor mer än 200-500:- ändå

https://www.theespressoshop.co.uk/M...ortBy=salesrank&ListType=2&ProductImageView=1

Många caféer verkar inte känna till att de bör bytas efter några hundra kilo eller så struntar de bara i det, liksom periodisk rengöring. Bara att hoppas att de inte använder oljiga bönor :lol:

Köpte en kvarn från en stor kedja, en tekniker hade bytt skivor nyligen men han tyckte uppenbarligen inte att rengöring ingick i service.
 

Jonken

Well-known member
Tack bois!
Är sugen på typ en santos 55 kan man kika antal shots via räkneverket på en sådan? Hur som, någon som testat den och kanske kan indikera en rimlig prisbild? Man verkar kunna få en ny för ca 7k, har dock ingen vidare koll på andrahandsvärdet när det gäller kvarnar.

https://www.eevad.com/en/santos-automatic-silent-grinder-number-55-l-397mm-w-198-1-72555.html

Har inte testat den men under 3000:- är den ett bra köp skulle jag säga. Enklare modeller i samma klass kan ibland gå under tusenlappen men Santos 55 har både timer och transportskruv som snabbar på malningen.

Räkneverk kan man nog ta med en nypa salt, de börjar om efter tillräckligt många koppar.
 

Mukten

Member
Har inte testat den men under 3000:- är den ett bra köp skulle jag säga. Enklare modeller i samma klass kan ibland gå under tusenlappen men Santos 55 har både timer och transportskruv som snabbar på malningen.

Räkneverk kan man nog ta med en nypa salt, de börjar om efter tillräckligt många koppar.

Härligt! Då ska jag försöka komma över en sådan. Förhoppningsvis går det även att få fram en hopper i, mhm, en mer lämplig storlek :)
 

Molarin

Well-known member
Nackdelen med Santos 55 är att den inte har någon ”continous”-knapp. Endast två förprogrammerade doser.
 

Jonken

Well-known member
Nackdelen med Santos 55 är att den inte har någon ”continous”-knapp. Endast två förprogrammerade doser.

Du har haft en va? Hur ser malkammaren ut, får man kaffe på gängorna? Går det att använda en vanlig tamper/blindfilter som lock istället för hopper?

Mukten: om du ändå är beredd att lägga en slant kan det vara värt att satsa på en https://www.indiegogo.com/projects/niche-zero-the-best-conical-burr-coffee-grinder#/ om du vill ha en liten kvarn som är bättre anpassad för hemmet men kan tävla med de bästa cafékvarnarna.
 
Senast ändrad:

Mukten

Member
Den är säkert riktigt härlig men ändå typ 2,5x priset av en beggad kommersiell. Ska tillägga att jag även är på något av en budget då jag pluggar(andra på gymnasiet) och har på något vänster lyckats samla på mig andra dyra hobbies så extraknäcket ska räcka till mycket :)

Om jag kan få en begagnad stor pjäs känns det ändå som att nyproducerat kommer ha svårt att konkurrera från ett bang för buck perspektiv.
 

Jonken

Well-known member
Niche Zero ger mycket för pengarna den med, men absolut - satsar du på en begagnad kvarn med 64mm skivor och dosator kan du hitta något med samma kvalitét på malningen som Santos 55 runt tusenlappen ganska regelbundet till salu.
 

Mukten

Member
Yes. Men så du säger att det finns nog så bra alternativ som typ en Santos 55 lite billigare t.o.m? Skulle dock vilja få hem något relativt omgående så frågar är hur länge jag orkar vänta. Spontant känns det dock som att en santos kring 2k märket inte borde vara ett dåligt köp, elr?
 

Jonken

Well-known member
Nej det är ett bra köp tycker jag.

Övriga alternativ från t.ex. Rossi, Rancilio, Brasilia, Compak o.s.v. är inte tokiga heller. Samtliga har sina sidor också, men mycket kvarn för pengarna hur som helst.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp