Wilfa Uniform, någon med erfarenheter?

bjuhren

Active member
Hej,

Jag är på jakt efter en elektrisk kvarn att ha till pour-over, presskanna och aeropress och har fastnat för en Wilfa Uniform (https://royaldesign.se/wsfbs-100-uniform-kaffekvarn)

Tänkte höra om det är någon här som har erfarenheter utav denna. Kör primärt på handkvarn för tillfället men skulle vilja förenkla flödet något.
Eller finns det något bättre i denna prisklass (2-3000kr). Jag kan tänka mig att köpa begagnat och lite större är inget problem.

Det är ett klart plus om den även hanterar kokkaffe då tjejen är en kokkaffesförtjust norrlänning :)
 

svartvest

Well-known member
kolla efter en kvarn med steg. silvas rocky, amfin, mahlkönig vario home....då kan du snabbt byta mellan bryggmetoder...
 

Jonken

Well-known member
En begagnad Baratza/Mahlkönig Vario Home med steel burrs är antagligen bättre än Uniform. Om du vill spara pengar finns stora cafékvarnar med 64mm malskivor ofta begagnat till salu för ett lägre pris, även om de inte alltid gör underverk för flödet :lol:

Jag har en Mazzer Mini E som gör ett bra jobb för filter/presskanna, inte helt olik Uniform som använder Mazzers något mindre malskivor.

För kok-kaffe passar en konisk kvarn bättre eftersom man får som stora flisor om man försöker gå för grovt med platta skivor.
 
Senast ändrad:

bjuhren

Active member
hej, tack för svaren, angående en espressokvarn så har jag redan en mahlkönig k30 så behöver således ingen espressokvarn.
 

Jonken

Well-known member
Bara för att förtydliga så använder Uniform skivor avsedda för espresso. Uppenbarligen kan det fungera bra ändå, även om det vore bättre med något designat för brygg. Den där burtikskvarnen i Hjo kanske är det?
 

Tsingos

Well-known member
Jag kör med en Uniform sen ett halvår tillbaka, och är mycket nöjd med kvarnen. Kör framförallt Elbryggare,presskanna och Siphonbryggare (Don Pedro) Många inställningsmöjligheter. Vågen som sitter i locket fyller iaf de behov jag har och appen som man laddar ner ger en bra vägledning för kaffet tycker jag.

Och inte alltför högljudd heller.
 

Tobbe

Well-known member
Har också en Uniform. Är överlag mycket nöjd med den. Dock stör jag mig lite på att den är krånglig att ändra till finare malningsgrad. På den enklare wilfan var det bara att köra igång kvarnen och vrida. Gör jag samma på denna så hänger sig motorn efter ungefär 5 hack. Om jag ska ändra till ännu finare så måste jag vrida tillbaks den bortanför den grövsta inställningen och sen köra igång den så den rensar ut kvarnen.
Är det likadant för dig Tsingos?
 

Jonken

Well-known member
Särskilt med Wilfa och andra billigare kvarnar bör man ha kvarnen igång när man ändrar till finare malningsgrad. Inget onormalt, det fastnar små bitar i malverket annars.
 

bjuhren

Active member
Jag kommer med största sannolikhet att satsa på en begagnad vario home. Någon som vet om den går att köpa direkt med stålskivor och hur stor skillnad gör dessa mot keramiska?
Alternativt, har vi någon här som säljer en?
 

Tsingos

Well-known member
Jag har märkt att den kan börja kärva när jag drar mot finare malning. Så jag brukar vrida mot grövre och sen mot finare och det har funkat bra. har aldrig gjort det med motorn igång så om min också skulle hänga sig vet jag inte he he. Men jag är annars väldigt nöjd med den och tycker att jag får tillräckligt bra malning för mina bryggmetoder:lol:
 

bjuhren

Active member
Det slutade med en Wilfa Uniform, kom över en som sålde en för ett enligt mig rimligt pris så nu står den i mitt kök.
Tycker den är snyggare än Vario Home så det samt att jag inte behövde byta malskivor det första jag gjorde var vad som det föll på.
Efter att ha malt för hand några månader så uppskattar jag verkligen enkelheten med en elektrisk kvarn. Det är nog för tidigt att ge något utlåtande om byggkvalitét, hållbarhet och framförallt malkvalitét men initialt känns allt toppen.
Gillar hur vågen integreras till ett lock och hur den stänger av sig automatiskt när det är slut på bönor i hoppern (den laggar dock endel men bättre än min förra wilfa-kvarn som saknade det helt).
Designen är i mitt tycke klockren och jag kommer nog bli bra vän med denna.
 

Tsingos

Well-known member
He he kanske inte så uttömmande men iaf. Jag har provat och malt allt från brygg till presso och tycker att den ger ett tillfredställande resultat. Vågen funkar utmärkt för mina behov. Jag kör inte pour over så appen är väl den jag använder minst, dock så använder jag den för att bestämma mängden kaffe i förhållande till vatten. Och även där är jag nöjd med outputen. Finns ju en uppsjö av kvarnar att välja på. Men jag håller med dig om att denna har en väldigt läcker design:)
 

Shifts

New member
Hej. Är nyreggad medlem och bumpar en gammal tråd. Fick hem en Wilfa Uniform i går och har provkört den några gånger. Vill höra om andra med erfarenheter från kvarnen tycker att motorn går ojämnt med bönor i? Visst motstånd stöter malverket på, men tycker den fluktuerar lite väl mycket i hastighet och låter inte långt från trasig.

Har lyssnat på hur motorn låter i Youtube-videos och kan kanske höra lite liknande variationer där, men inte riktigt lika grava som de jag hör.

Vet inte om jag har orimliga förväntningar på denna kvarn, men efter att många år ha levt nöjd med Wilfa CGR-1 trodde jag nog denna skulle mala jämnare både i storlek på kornen (det gör den) och i hastighet (det gör den inte).

Hälsningar
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp