Wilfa Uniform, någon med erfarenheter?

Jonken

Well-known member
Tills någon med en Uniform svarar kan jag flika in att jag tror att det beror på den låga hastigheten. Min Vario Home har samma tendens att ändra ton under de cirka 30 sekunder det tar att mala 15g bryggmalet - men riktigt jämnt och fint blir det. Antagligen inget att bekymra sig över.
 

Tsingos

Well-known member
Jag har en Uniform och kan absolut känna igen det du skriver. Har haft den 1 år nu ungefär och den fungerar alldeles utmärkt. Tycker att den tenderar att kanske låta mer ojämt ju finare malningsgrad man kör. Speciellt när jag kör på finaste för att brygga Grekiskt kaffe. Mindre fluktuationer när malningsgraden ökar.
 

Jonken

Well-known member
Varning för de som har en Uniform - gängorna är tydligen lätta att göra sönder. Skruvade isär min för att kalibrera om den (gick inte att mala till espresso på finaste inställningen). Det var kanske fjärde gången jag hade den isär, brukar alltid skruva lite åt fel håll för att vara säker på att gängorna är jämna innan jag skruvar åt. Kanske var det ett misstag, för den här gången gick de sönder. Har haft fler kvarnar än jag kan räkna till men det är första gången jag har råkat ut för något liknande. Var lite avvaktande till kvalitén på malkammaren men funderade på att behålla den ändå - trots att den inte maler lika jämnt som min Vario var det ändå ett stort plus att den var tystare och bekvämligheten att den stänger av sig när den är färdig är ju också trevlig..

Får se om det blir någon garanti på det, men jag antar att de kommer säga att det var mitt fel. Bäst att inte skruva isär den alls verkar det som. I framtiden är kanske Fellow Ode ett bättre alternativ till Uniform, man måste ju kunna ta isär grejerna för rengöring till slut.

Mina erfarenheter blev:
+ relativt tyst
+ ganska jämnt, inte bättre än Mazzer Mini men den använder ju samma malskivor. Absolut bättre än gamla Wilfa CGR/WSCG
+ smidig att enkeldosera
-kvalité. Taskigt lock, tunn malkammare och känsliga gängor.
-inte bra riktning på min, kunde precis mala till espresso på ett steg innan skivorna rörde vid varandra efter kalibrering
-ännu långsammare än Vario Home
 
Senast ändrad:
Topp