Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 19

Wilfa Uniform, någon med erfarenheter?

Hej,

Jag är på jakt efter en elektrisk kvarn att ha till pour-over, presskanna och aeropress och har fastnat för en Wilfa Uniform (https://royaldesign.se/wsfbs-100-uniform-kaffekvarn)

Tänkte höra om det är någon här som har erfarenheter utav denna. Kör primärt på handkvarn för tillfället men skulle vilja förenkla flödet något.
    Eller finns det något bättre i denna prisklass (2-3000kr). Jag kan tänka mig att köpa begagnat och lite större är inget problem.

Det är ett klart plus om den även hanterar kokkaffe då tjejen är en kokkaffesförtjust norrlänning

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    kolla efter en kvarn med steg. silvas rocky, amfin, mahlkönig vario home....då kan du snabbt byta mellan bryggmetoder...

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    En begagnad Baratza/Mahlkönig Vario Home med steel burrs är antagligen bättre än Uniform. Om du vill spara pengar finns stora cafékvarnar med 64mm malskivor ofta begagnat till salu för ett lägre pris, även om de inte alltid gör underverk för flödet

Jag har en Mazzer Mini E som gör ett bra jobb för filter/presskanna, inte helt olik Uniform som använder Mazzers något mindre malskivor.

För kok-kaffe passar en konisk kvarn bättre eftersom man får som stora flisor om man försöker gå för grovt med platta skivor.
    Senast redigerat av Jonken den 2019-10-13 klockan 02:08.

hej, tack för svaren, angående en espressokvarn så har jag redan en mahlkönig k30 så behöver således ingen espressokvarn.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Bara för att förtydliga så använder Uniform skivor avsedda för espresso. Uppenbarligen kan det fungera bra ändå, även om det vore bättre med något designat för brygg. Den där burtikskvarnen i Hjo kanske är det?

Jag kör med en Uniform sen ett halvår tillbaka, och är mycket nöjd med kvarnen. Kör framförallt Elbryggare,presskanna och Siphonbryggare (Don Pedro) Många inställningsmöjligheter. Vågen som sitter i locket fyller iaf de behov jag har och appen som man laddar ner ger en bra vägledning för kaffet tycker jag.

Och inte alltför högljudd heller.

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2018
    Har också en Uniform. Är överlag mycket nöjd med den. Dock stör jag mig lite på att den är krånglig att ändra till finare malningsgrad. På den enklare wilfan var det bara att köra igång kvarnen och vrida. Gör jag samma på denna så hänger sig motorn efter ungefär 5 hack. Om jag ska ändra till ännu finare så måste jag vrida tillbaks den bortanför den grövsta inställningen och sen köra igång den så den rensar ut kvarnen.
    Är det likadant för dig Tsingos?

Liknande ämnen

1. Problem med Wilfa WSP-1B
    Av Frpl i forum Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-08-10, 23:16
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-02, 18:55
  3. Erfarenheter med justcoffee.ie?
    Av Fandorin i forum Köp och sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-18, 00:33