Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 19
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Särskilt med Wilfa och andra billigare kvarnar bör man ha kvarnen igång när man ändrar till finare malningsgrad. Inget onormalt, det fastnar små bitar i malverket annars.

Jag kommer med största sannolikhet att satsa på en begagnad vario home. Någon som vet om den går att köpa direkt med stålskivor och hur stor skillnad gör dessa mot keramiska?
    Alternativt, har vi någon här som säljer en?

Jag har märkt att den kan börja kärva när jag drar mot finare malning. Så jag brukar vrida mot grövre och sen mot finare och det har funkat bra. har aldrig gjort det med motorn igång så om min också skulle hänga sig vet jag inte he he. Men jag är annars väldigt nöjd med den och tycker att jag får tillräckligt bra malning för mina bryggmetoder

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    De utvecklade stålskivorna just för att de keramiska inte gjorde bra ifrån sig för brygg.

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2018
    Citat Ursprungligen postat av Tsingos Visa inlägg
    Så jag brukar vrida mot grövre och sen mot finare och det har funkat bra.
    Det funkade ju skitbra Tack för tipset!

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2018
    Ni som har Wilfa Uniform. Vad brukar ni använda för malningsgrader till olika bryggmetoder?

Det slutade med en Wilfa Uniform, kom över en som sålde en för ett enligt mig rimligt pris så nu står den i mitt kök.
    Tycker den är snyggare än Vario Home så det samt att jag inte behövde byta malskivor det första jag gjorde var vad som det föll på.
    Efter att ha malt för hand några månader så uppskattar jag verkligen enkelheten med en elektrisk kvarn. Det är nog för tidigt att ge något utlåtande om byggkvalitét, hållbarhet och framförallt malkvalitét men initialt känns allt toppen.
    Gillar hur vågen integreras till ett lock och hur den stänger av sig automatiskt när det är slut på bönor i hoppern (den laggar dock endel men bättre än min förra wilfa-kvarn som saknade det helt).
    Designen är i mitt tycke klockren och jag kommer nog bli bra vän med denna.

Liknande ämnen

1. Problem med Wilfa WSP-1B
    Av Frpl i forum Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-08-11, 00:16
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-02, 19:55
  3. Erfarenheter med justcoffee.ie?
    Av Fandorin i forum Köp och sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-18, 01:33
  4. Svar: 13