Blanda malningsstorlek filterkaffe

Jonken

Well-known member
Först en liten historia :)

Fann att jag bara hade 7,6g rostat kaffe kvar imorse. :eek:hmy: Surt, får bli en liten kopp tänkte jag.

När jag hade malt bönorna kom jag på att det kanske kunde finnas lite i halsen till min Mini E. Det gjorde det, men så långt ner att det inte var lönt att försöka skopa upp. Istället fick jag mala ut 8,2g.

Till mitt förtret lyckades jag inte matcha malningsgraden, så nu hade jag en halva finmald ljusrost och en lite grövre mörkrost. Bestämde mig för att testa att göra en V60 på det hela ändå.

Använde en ratio av 1:16 och hällde i omgångar med så hett vatten som möjligt för en bryggtid på 3:20. Förväntade mig att det skulle smaka lika illa som om det var malet med en Skerton eller liknande men till min förtjusning var det riktigt gott! Om man får tro min något begränsade refraktometer var det inte överextraherat heller - 19,5%

Får mig att undra om det var en lyckträff att mala mörkrosten, som är lättextraherad, lite grövre. Någon annan som har experimenterat med det här?
 

Brunabönor

Well-known member
Jag nuddar väl ämnet åtminstone..

Har en blandburk då jag förra veckan rostade 6 sorter där alla finns var för sig i egen burk i kaffehyllan, men då jag gillar blanda alltjämt (anser få sorter duger helt single)
så har jag en burk med: Monsoon Malabar, Yirgacheffe, Kenya AA och Mexikanska Berilo..
Tog fram min kruve med 400-800 filtren och skakade fram en jämnare mängd för pour over bryggning. Och malde även som vanligt, med vetskapen att det blir en mycket liten mängd finare och detsamma lite större när jag ska brygga.
Det var ett tag sedan jag gjorde liknande test, närmare bestämt i april då jag köpte nuvarande kvarn och blev tvungen att finna de rätta malningsgrader för min smak.
Min reflektion är att den koppen som jag filtrerade med kruven blev en mer negativ smakupplevelse än det jag gör varje dag med lite spridd malning på kaffet.
Smaken blev djupare och mer distinkt, lite som att köra full fart på autobahn utan möjlighet att vika av.
Medan den koppen jag är van vid var mjukare, mer balanserad och mer som att cykla på en trevlig skogsväg i lugn takt där du kan stanna för att gå och titta på de vilda skogsbären som växer vid kanten.
Ursäkta min lite poetiska beskrivning av det hela men det är lite så jag känner. Jag vet att jag föredrar lite grövre malning än vad som är rekommenderat, något jag fick bekräftat direkt jag började labba med kruven och mina kvarnar. Jag tror därför att den försumbara mängd med fint kaffe samt lite för grovt ger mig den balans jag vill ha för bästa smakpreferens. jag har testat många malningsgrader och bryggt utan att riktigt bli tillfredsställd. Och med vetskapen att kvarnen jag använder inte ger någon större variation utan mer lagomt lite av "fel" malt kaffe så är jag mycket nöjd med det.
Sedan är jag kanske för van att dricka som jag gör dagligen, lite som att jag hade svårt för syrliga kaffen i början när jag började med specialkaffen men att det är mer självklart inslag idag för att få den perfekta koppen.
Jag avskydde Monsoon Malabar första gången jag drack det, men tycker om den idag när den rostas efter tycke och bryggs färsk. Och som del i blandning gillar jag den.
Man blir inte klok på vissa saker ang kaffe, men det är också tjusningen med detta intresse.
Kaffe är på dödligt allvar ibland..
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp