Köpråd kaffekvarn

Kaffebryggarn

Active member
Jag är på jakt efter ny kaffekvarn under 1000 lappen. Några tips på vad man ska ha?

Bra är ju om den är någorlunda tyst och enkel att göra ren.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
 

Kaffebryggarn

Active member
Kanon tack! Har du testat den uppgraderade varianten, den svarta Wilfan är den värd att köpa istället?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
 

svartvest

Well-known member
Är det viktigt att kvarnen är tyst? Tror det är svår kombo… billigt och tyst... men wilfan är en bra instegskvarn till bryggkaffe.
 

Kaffebryggarn

Active member
Kanon tack för det.

Någon som vet om stora skillnader mellan den äldre silver Wilfan och den nya svarta. Är det motiverat att köpa den dyrare svarta (WSCG-2 vs CGWS130B)?



Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
 

waqrr

Well-known member
Är lite inne på att köpa en till kvarn för brygg / V60 malning. Tycker Rockyn maler väldigt ojämnt på den grövre inställningen och funderar på att helt förpassa den till espresso (som den är grym till tycker jag)

Skulle ni säga att Wilfan är bättre än Rockyn för dom grövre malningarna? Alt om det finns någon annan bättre och aningen mer estetisk kvarn för några extra hundralappar till just bryggmalning.
 

Jonken

Well-known member
När jag hade en Minimoka, som påminner om Rocky, föredrog jag grovmalet från den över Wilfan. Man måste mala ganska fint med Wilfan för att få det så jämnt som möjligt, tror att den hade ett visst övertag runt fin V60.

I den prisklassen är det handkvarnar som slår högst i min erfarenhet - inte säker på att du kommer tycka att det känns som en uppgradering från Rockyn om du köper en Wilfa, förutom att du slipper böket med att byta mellan inställningar.
 

waqrr

Well-known member
Tack för ett bra svar som vanligt Jonken.

Vad är nästa snäpp upp från Wilfan gällande en elektrisk kvarn enligt dig?
 

Jonken

Well-known member
Det är väl deras egen Wilfa Uniform i dagsläget: https://www.whiteaway.se/hushall/ka...MI_-Whh4S75wIVyuWaCh0WeAM7EAQYBCABEgKYRvD_BwE

Den här är kanske bättre valuta om man vågar chansa:
https://www.kickstarter.com/project...e-performance-for-your-countertop/description

4 dagar kvar och leverans beräknad till augusti, men man vet ju aldrig med kickstarter. Fellow har ju lyckats bra flera gånger tidigare i alla fall.

Sen finns Xeoleos kvarnar som en del verkar vara väldigt nöjda med, andra mindre.. så det är kanske ett lotteri om man får en bra eller dålig, men för 1000-1500 är det ju ganska frestande att prova:

https://m.aliexpress.com/item/32847...MIk6us_JjK5gIVSamaCh3iCQ-7EAAYASAAEgIzCPD_BwE

https://m.aliexpress.com/item/32933...MIk6us_JjK5gIVSamaCh3iCQ-7EAAYASAAEgIzCPD_BwE
 
Senast ändrad:

cizeta

Well-known member
Skulle också rekommendera att titta på handkvarnar för för handbryggning.

Sent from my Pixel 3a using Tapatalk
 

waqrr

Well-known member
Så här ser det ut med lite grövre malning som jag kör till V60 med Rockyn. Relativt ojämn malning kan man tycka.

B586D58A-775D-45A6-80C7-4F9CEAD98A1F.jpg
 

Kaffebryggarn

Active member
Nu har jag skaffat en Wilfa Svart Aroma som jag kör till min Moccamaster.

Men jag får inte till det med inställningen på malningsgraden, det blir antingen svagt eller bara beskt, inte alls den där fina koppen med rostad smak som jag tänkte mig.

Någon som har koll på Wilfa kvarnar?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
 

H3artcor3

Member
Nu har jag skaffat en Wilfa Svart Aroma som jag kör till min Moccamaster.

Men jag får inte till det med inställningen på malningsgraden, det blir antingen svagt eller bara beskt, inte alls den där fina koppen med rostad smak som jag tänkte mig.

Någon som har koll på Wilfa kvarnar?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Personligen tycker jag inte att de angivna måtten på kvarnen stämmer överens med bryggmetoden. Det verkar som man alltid måste gå lite mindre än väntat på en Wilfa Svart. Till mitt v60 och Kalita kör jag på mellan A och O i AEROPRESS. Vilken storleksgrad på kör du din malning? Har du testat olika?
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp