Köpråd för ny bryggare.

sork

New member
Börjar tröttna på blasket som mitt billiga spontanköp hostar ur sig och det är dags för en ny riktig maskin, tror jag.

Har läst på en massa men det verkar ju inte som att det finns någon fullbordad kaffebryggare någonstans. Allt från kaffebryggare som automatiskt maler bönor men som saknar ECBC certifikat till vakuumbryggare där det ser ut som själva Walter White försökte nå perfektion.

Jag tror jag bestämt mig för att en hederlig bryggare är bäst, har inte lust att krångla med perkulator osv. Däremot är frågan om vilken.

Moccamaster ser ut att vara bäst för att få starkt och smakrikt kaffe, men att den är överhypead och har en hel bunt problem för pengarna. Finns det andra kaffebryggare som brygger lika bra om inte bättre kaffe? Budget max 2000kr, och då får den se till att hålla ett bra tag.

Timer och andra funktioner är ju inte nödvändigt, men kanske lite kul. Däremot verkar inbyggd kvarn väldigt intressant, verkar som att det kan ge en väldigt bra kopp kaffe jämfört med färdigt pulver, man orkar ju inte riktigt köpa en separat kvarn bara för att.

Melitta ser ut att vara den enda tillverkaren som har många lyckade bryggare, men samtidigt verkar de också ha en rad olika problem.

Det absolut viktigaste för mig är ett starkt och välsmakande kaffe som faktiskt lyfter upp skillnader mellan t.ex mörk och mellanrost och inte bara "lite bittrare". Som sagt, jag är trött på blask.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp