Att hitta rätt inställning på Wilfa WSCG-2?

Smash

Member
Hej,

Jag köpte en Wilfa WSCG-2 för ett tag sen för att jämföra nymalet och färdigmalt kaffe för vanlig filterbryggare.

Först ställde jag in den på filter vilket gav en ganska grov malning jämfört med färdigmalt. Efter ett test i kaffebryggaren kunde jag konstatera att det gav väldigt svagt kaffe. Jag provade ställa upp kvarnen på MAX, nu fick jag ett pulver som liknade färdigmalt men vid bryggning blev kaffet väldigt beskt, troligen för starkt.

Efter att ha läst runt lite så verkar det vara aeropress inställningen man ska välja. På denna kvarn har man understrykt vissa punkter, jag antar att detta representerar inställningen som står till vänster ovanför, d.v.s för att ställa in aeropress så är det vid sista S:et som gäller? Så jag har ställt in kvarnen på aeropress + 1 steg upp, jag uppfattar dock fortfarande som att kaffet blir klart beskare än vad det färdigmalna kaffet(av samma typ) är? Värt att nämna här med är såklart receptet.

Till 2,5 dl (2 koppar) så tar jag 10 gram av färdigmalt och 15 gram av nymalt.

Min tanke nu är att ställa ner kvarnen till 2 steg nedanför aeropress, d.v.s vid o i aeropress. Ska man fortsätta hålla kvar vid 15 gram? Får man räkna med att det krävs mer banor för eget nymalt kaffe jämfört med färdigmalt?
 

Jonken

Well-known member
Min tanke nu är att ställa ner kvarnen till 2 steg nedanför aeropress, d.v.s vid o i aeropress. Ska man fortsätta hålla kvar vid 15 gram? Får man räkna med att det krävs mer banor för eget nymalt kaffe jämfört med färdigmalt?

Vet inte hur de har tänkt egentligen med inställningarna, uppenbarligen är de ju lite off.. Sen är en kvarn sällan en annan helt lik, så man kan inte säga exakt på vilken bokstav du borde vara även om vi hade likadana bönor och smak :blush: ...men någonstans i mitten av aeropress är vanligt.

Det tjänar inte mycket till att jämföra om du inte använder samma mängd bönor. Väljer du lite grövre malning än det färdigmalda kan du visserligen behöva mer bönor om du inte lyckas förlänga tiden de är i kontakt med vatten. Sen får du en helt annan 'bloom' med nymalda bönor om de är någorlunda färska.
 

Smash

Member
Jag förvarar mina banor i frysen lufttätt och öppnar bara de få gånger jag tar en ny sats att mala, gör lika dant med färdigmalda men det maler jag såklart inte.

Men vad du säger är att jag ska använda samma andel böner, det är bra att veta :)
 

Smash

Member
Har kört om ny omgång med 10 gram bönor till 330 gram(2,5 dl) vatten för både nymalt och färdigmalt, kvarnen ställde jag in på 1 steg under aeropress(under R:et). Det första som tillagades var färdigmalna, när det var färdig hälldes det ner i en varm termos för att senare kunna jämföras med runt samma temperatur.

Smaken är nu ganska nära varandra med minimal beskhet men det nymalda är lite, lite svagare, troligen är mitt på aeropress markeringen sweet spot för min del.

Jag vill inte påstå att jag märkte någon "bloom" o det nymalda, det var snarare det färdigmalda som hade lite mer av den varan. Detta får mig såklart till att inse att antingen gillar jag inte kaffe i den bemärkelse som många andra eller så har inte mitt smaksinne för kaffe hunnit utveckla sig så värst mycket på 1 år. Det är fullt möjligt att mer testande kan leda mig till godare nymalt kaffe men troligen kommer det vara marginellt i mitt fall och då är det inte riktigt värt jobbet. Jag har trotts allt kört en del tester nu och fortfarande inte nått något som är markant bättre än det färdigmalna(enligt min begränsade smaksinne).

Det är fullt möjligt jag tar upp kvarnen igen om ett par år för att se om min smak har förfinats.

Jag är såklart övertygad om att nymalt kaffe är godare, har inte sett någon som säger motsatsen, men för min del är det svårt att peka ut en avgörande skillnad i dagsläget iallafall en som gör det värt jobbet.

Tack för hjälpen!
 

Jonken

Well-known member
Synd. Hänger inte riktigt med i resonemanget men kan tillägga att nymalet bara är bättre så länge man hittar rätt malningsgrad och använder tillräckligt färska bönor. Det sista är ett ganska stort problem eftersom butikerna ofta säljer gamla bönor på grund av att de är dyrare och inte går åt lika snabbt som färdigmalet.
 

Smash

Member
Grejen är att jag undviket kaffe i MÅNGA år, gillade inte alls smaken. Men efter som alla andra dopar sig med kaffe på jobbet så fick jag en vacker dag för ca 1 år sen ge vika och testa. Gott var det inte men pigg blev man vilket då var mitt huvudsyfte. Efter ett tag så blev det standard med 1 kopp om dagen även om jobbets kaffe inte var någon höjdare. Efter som jag började öppna upp mig för att dricka kaffe när det bjöds så lyckades jag också hitta kaffe som jag faktiskt gillar. Jag brygger dock aldrig till mig själv utan antingen är det kaffe från jobbet, kompisar, fest eller restaurangen.

Så, med tanke på att jag är relativt ny och ovan kaffedrickare och att jag egentligen inte gillar "standard" kaffe så är jag inte alls säker på att jag kommer finna en smak som jag klassar som bättre även om jag lägger fler timmar på experimentering. Så jag lägger ner det så får vi se om intressant eller smaklökarna för kaffe vaknar till igen.

Färdig mald kaffe är helt enkelt good enough till mig för tillfälligt :)
 

mts

Well-known member
Hej
Att förvara bönor i frysen är inte nödvändigt, köp ett halvkilo i stöten istället och förvara mörkt istället. Sen gäller det bara att laborera fram till vad som passar just för dig, vännerna på J&N har en bra bild: https://johanochnystrom.se/hantverket/fakta/dosering-av-bryggkaffe.

Fyra grejer som påverkar:
Malningsgrad
mängd
vattentemp
rinntid

Ändra bara en parameter i taget, samma manöver blir ju såklart för olika märken och rostningar men när du gjort det ett par ggr så har du fattat grejen. Gillar du inte smaken av kaffet så har du antingen gjort fel (vanligtvis att man maler för fint och har för mycket kaffe) eller att du bara inte gillar just den sorten, leta reda på ett kafferosteri där du kan få prova "riktigt" kaffe och uppleva skillnaderna, precis som med öl och vin är utbudet så stort att det borde finnas en sort som passar för varje individ.
 

Brunabönor

Well-known member
Jag kasserade just kaffebönorna jag har i burken på mitt kontor, där jag för övrigt har en wilfa kvarn, en elektrisk gåskanna kokare, tratt och hela köret. Då jag rostar själv så brukar jag fylla på nytt efter en månad om det inte tar slut innan så klart.

De övriga i huset brygger färdigmalet som jag fick lov kolla hur fint malet deras Gevalia var (ursäkta svordomen). Mer finare än jag vill minnas mot "aeropress" inställningen på wilfan. men jag körde en kanna åt de "dödliga" kaffedrickarna och ville ha synpunkter ifall de tyckte de var för "blaskigt", men nej de tyckte att det smakade mycket bra. Och jag själv smakade av och tyckte det var klart godkänt. Här spelar ju saker som vattenhastighet och temp in vilket jag inte kan veta något om.
Jag brukar föredra grövre till vanliga bryggare än det fina som man får när man köper färdigmalet i butik.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp