Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 35
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av waqrr Visa inlägg
    ett enkelt drag ... fungerar bäst.
    Instämmer. Lite kan man behöva trixa med spaken för att få bort eventuell luft/"svampig" känsla, men det är allt jag gör.

Själv äger jag 4 st av denna.. Om du beställer endast 1 st så räkna med en hundring i avgift från Postnord så köp gärna 2 när du ändå beställer.
    Den här finns hos flera butiker i Sverige och kostar då 999 kr den senaste jag såg.

https://www.aliexpress.com/item/3296...810c&tpp=1

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    Bra tips. Liknar ganska mycket den jag till slut beställde från Cremashop:

https://www.cremashop.se/sv/products...ing-scale/4039

Eftersom jag gör 1 kopp ¨åt gången så anv denna våg för att mäta upp bönorna, jo jag kör 2 vågar som standard förfarande.
    https://www.aliexpress.com/item/3300...chweb201603_52

Min kvarn slukar inte en del av kaffet som en del gör så man får ut en mindre mängd då jag har on demand läge och maler direkt ner i tratt med filter så "gasar" jag alltid extra..

Reg.datum
    apr 2017
    Vad är det för kvarn?

Jag hade dig i en annan tråd om val av kvarn och jag slog ju till med denna som jag funderade lite över och inte ångrar en sekund då den är precis det jag behöver.. Har aldrig bönor lagrat i behållaren då jag varierar mig efter humör, därför har jag 4-5 olika sorter i hyllan som regel.
    Jag vägde "in och ut" för att säkerställa att det inte blir några förluster då jag brygger en kopp för det mesta, och det är försumbart med vad som ej kommer ut vid varje malning. Tycker inte det fastnar så mycket därinne. Men jag jämförde Hario kvarnen med wilfan på 15 gram kaffe så fick jag ut ca halvgrammet mindre på wilfan och kring 0.1 gram mindre på Harion. Väger och kollar ibland nämligen.

https://www.cremashop.se/sv/products...e-grinder/2298

Reg.datum
    apr 2017
    Så var det ja. Tycker att det låter förvånande att den skulle fungera bra med enkeldosering, ingen höjdare med den snarlika Graef CM702.. visserligen malde jag för espresso med min men jag behövde dunka och slå på den för att få ut det sista. Får du inte ut något om du borstar utkastet? Sen kan man ju leva med lite gammalt kaffe blandat med det nya, behöver inte vara hela världen bara det inte blir markant olik dos från gång till gång.

(Jag har valt att få cirka 2g gammalt kaffe inblandat från min Mazzer Major hellre än att borsta kontant. Köpte den mycket för att det skulle bli bättre med enkeldosering men även den maler jämnare och framförallt snabbare med lite mer bönor i behållaren)

Off topic men snygg är kvarnen måste jag säga
    Senast redigerat av Jonken den 2019-09-26 klockan 23:29.

Fördelen med on demand knappen som man "juckar" filtertratten mot i slutet när allt kaffe förmodas ha kommit ut är att ibland är det en eller 2 bönor som inte malts och juckandet (låter inte bra jag vet) gör då att de kvarvarande åker ner och mals.
    Jag brukar av vana dutta på kvarnen med fingret så trillar det ut lite grann men det är nog kanske 0.1-0.2 gram på sin höjd när det sker.
    Då jag väger upp en kopp på 12 gram kaffe så har jag hellre 12.20 gram än under så man har det ev svinnet i beräkning.

Om man sedan använder sin kvarn flera ggr om dagen så tror jag inte de där 2 grammen av "gammalt" gör alltför mycket

Kvarnen är riktigt snygg så där håller jag med.

Någon dag med dödtid ska jag nog göra testet med att rengöra allt och sedan köra några malningar med vägning för att få exakt data, och detsamma med wilfan. Tur man jobbar i ett hus där det säljs penslar av alla dess slag. man har ju en uppsättning för rengöra maskiner, borsta ur olika kaffekärl och i alla dess storlekar.
    Blev mycket off topic här nu..

Liknande ämnen

1. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2019-09-30, 13:27
  2. Vilken typ av rostning köper ni mest? och varför?
    Av thirc1 i forum Undersökningar
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-12-11, 15:23
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-10, 14:27
  4. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 08:37
  5. Uppsala - Bästa och sämsta
    Av k1as i forum Någon annanstans
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 10:30

Behörigheter för att posta