Bästa och mest prisvärda vågen

waqrr

Well-known member
Ska införskaffa en ordentlig våg till mitt kaffebryggande tänker jag. Tar gärna emot tips om vilken man ska köpa utifrån följande kriterier:

- Måste har gram precision (gärna även 1/10 gram också)
- Måste ha "nollningsfunktionen"
- Inbyggd timer
- Ska vara liten så att den ryms på plattan på min Pavoni
- Max 500:- men gärna under det såklart :)

Har jag missat några viktiga kriterier? Förslag på tänkbara vågar tas tacksam emot.
 

waqrr

Well-known member
Tack Jonken! Vill gärna ha timer då jag även kommer använda den till V60 bryggning.

Den har jag inte hört så mycket om. Är det någon som har erfarenhet av den vågen?
 

Jonken

Well-known member
Ok, kommer antagligen inte gå att se displayen om du vill använda V60-kannan på den ändå. Kanske lika bra att satsa på en som är till för V60 istället?

IMG_20190923_141812.jpg

Ganska ont om utrymme som det är på en Europiccola, antingen får man lirka in koppen eller leta reda på någon som är ovanligt låg om man vill använda våg.
 
Senast ändrad:

waqrr

Well-known member
Det är sant och mest kommer den ju faktiskt användas till V60 bryggning samt uppvägning av bönor till denna bryggning samt bönor till Pavonin så kanske någon av dessa passar bättre då?

https://www.cremashop.se/sv/products/rhino-coffee-gear/brewing-scale/4039

https://www.kaffecompagniet.se/bari...meter-timer/digital-vag-med-timer-01-gr-3-kg/

Pavonin har ju ändå bara en viss mängd vatten som kan komma ur ett drag så förmodligen inte lika intressant att väga en shot från denna som från en vanlig espressomaskin där man reglerar mängden vatten själv.
 

waqrr

Well-known member
Jo, har kört "Fellini move" och några andra metoder också men har gått tillbaka till ett enkelt drag och tycker faktiskt det fungerar bäst.

Tack för inputen ang vågarna :)
 

Brunabönor

Well-known member
Jag hade dig i en annan tråd om val av kvarn och jag slog ju till med denna som jag funderade lite över och inte ångrar en sekund då den är precis det jag behöver.. Har aldrig bönor lagrat i behållaren då jag varierar mig efter humör, därför har jag 4-5 olika sorter i hyllan som regel.
Jag vägde "in och ut" för att säkerställa att det inte blir några förluster då jag brygger en kopp för det mesta, och det är försumbart med vad som ej kommer ut vid varje malning. Tycker inte det fastnar så mycket därinne. Men jag jämförde Hario kvarnen med wilfan på 15 gram kaffe så fick jag ut ca halvgrammet mindre på wilfan och kring 0.1 gram mindre på Harion. Väger och kollar ibland nämligen.

https://www.cremashop.se/sv/products/hario/v60-electric-coffee-grinder/2298
 

Jonken

Well-known member
Så var det ja. Tycker att det låter förvånande att den skulle fungera bra med enkeldosering, ingen höjdare med den snarlika Graef CM702.. visserligen malde jag för espresso med min men jag behövde dunka och slå på den för att få ut det sista. Får du inte ut något om du borstar utkastet? Sen kan man ju leva med lite gammalt kaffe blandat med det nya, behöver inte vara hela världen bara det inte blir markant olik dos från gång till gång.

(Jag har valt att få cirka 2g gammalt kaffe inblandat från min Mazzer Major hellre än att borsta kontant. Köpte den mycket för att det skulle bli bättre med enkeldosering men även den maler jämnare och framförallt snabbare med lite mer bönor i behållaren)

Off topic :) men snygg är kvarnen måste jag säga
 
Senast ändrad:

Brunabönor

Well-known member
Fördelen med on demand knappen som man "juckar" filtertratten mot i slutet när allt kaffe förmodas ha kommit ut är att ibland är det en eller 2 bönor som inte malts och juckandet (låter inte bra jag vet) gör då att de kvarvarande åker ner och mals.
Jag brukar av vana dutta på kvarnen med fingret så trillar det ut lite grann men det är nog kanske 0.1-0.2 gram på sin höjd när det sker.
Då jag väger upp en kopp på 12 gram kaffe så har jag hellre 12.20 gram än under så man har det ev svinnet i beräkning.

Om man sedan använder sin kvarn flera ggr om dagen så tror jag inte de där 2 grammen av "gammalt" gör alltför mycket :)

Kvarnen är riktigt snygg så där håller jag med.

Någon dag med dödtid ska jag nog göra testet med att rengöra allt och sedan köra några malningar med vägning för att få exakt data, och detsamma med wilfan. Tur man jobbar i ett hus där det säljs penslar av alla dess slag. man har ju en uppsättning för rengöra maskiner, borsta ur olika kaffekärl och i alla dess storlekar.
Blev mycket off topic här nu..
 

Jonken

Well-known member
Fortsätter i den andan :lol:

https://prima-coffee.com/learn/article/grinder-basics/it-always-better-grind-fresh/32594

När jag hade en kvarn med mycket spill testade jag att samla ihop det som hamnat på bänken och i spillbrickan de senaste dagarna :ph34r:.. var antagligen 40% robusta i men det var absolut mer likt nymalt än vad jag hade väntat. Skulle vara roligt att göra ett blindtest som Prima - men nej sedan dess oroar jag mig inte nämnvärt över att blanda in några gram rester. Har aldrig köpt att man bara skulle ha sekunder/minuter på sig att använda bönorna efter malning heller för den delen, även om det känns onödigt att vänta för länge.
 

Brunabönor

Well-known member
För att fortsätta gå off topic så kan jag instämma helt i resonemanget. jag malde kaffe som jag lät stå under dag och sedan bryggde jag koppar som var nymalet, 1 timme, 6 timme, 12 timme gammalt. Man kunde skilja smått på nymalt och 12 timmar. men den dödlige hade inte märkt det en enda gång tusen skulle jag tro. Men som sagt onödigt att "elda för kråkorna" :)
När jag gjorde testet så var det stor skillnad från nymalet till dagen efter vill jag minnas. kanske dags göra en repris på testet nu när vintern stundar för mer inomhus aktiviteter som kaffedrickande :)
 

waqrr

Well-known member
Själv äger jag 4 st av denna.. Om du beställer endast 1 st så räkna med en hundring i avgift från Postnord så köp gärna 2 när du ändå beställer.
Den här finns hos flera butiker i Sverige och kostar då 999 kr den senaste jag såg.

https://www.aliexpress.com/item/329...id=93e5ff08-2e2e-4c1a-a5b5-1b61fae7810c&tpp=1

Vet du om denna stoppar timern om man lyfter bort vikt från vågen (ex om man tar tag i filterhållaren för att snurra runt vattnet alt röra med en sked osv). Hade den funktionen på den vågen jag köpte och det var ingen bra funktion tyckte jag :angry:
 

Jonken

Well-known member
Köpte https://www.kitchnsverige.se/koksutrustning/kaffe-teredskap/11915-01/ igår för 279:- (de brukar ha återkommande rabatter utöver den fejkade)

Ganska trevlig våg till ett rimligt pris, tydlig display och stänger inte av sig själv om timern är på.

Som enda finess blinkar den till lite snabbt vid 30s och 4min för att markera slut av bloom och "optimal bryggning". Skulle varit trevligt med ett tyst litet pip och att det gick att ändra tiden, men litet plus ändå för att de gjort den enkel.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp