Bästa och mest prisvärda vågen

bjuhren

Active member
Köpte https://www.kitchnsverige.se/koksutrustning/kaffe-teredskap/11915-01/ igår för 279:- (de brukar ha återkommande rabatter utöver den fejkade)

Ganska trevlig våg till ett rimligt pris, tydlig display och stänger inte av sig själv om timern är på.

Som enda finess blinkar den till lite snabbt vid 30s och 4min för att markera slut av bloom och "optimal bryggning". Skulle varit trevligt med ett tyst litet pip och att det gick att ändra tiden, men litet plus ändå för att de gjort den enkel.

Hur är den i responstid och väger den även 1/10 gram?
 

Jonken

Well-known member
Hur är den i responstid och väger den även 1/10 gram?

Ja, likt Harios: Noggrannhet: 0,1g (1-200g), 0,5g (200-500g), 1g(500g-5000g)

Den är rätt snabb, häller man långsamt kan man se varenda gram räkna upp, min gamla https://shop.humle.se/utrustning/matning/vikt/anvil-vag-2-kg-0-1-g skippar några gram i taget. Skillnaden blir större om man häller så snabbt man kan, då skippar Bodums några gram medan den gamla kommer upp i 15g. Har inte reflekterat över att Anvil skulle vara långsam förrän jämförelsen.

Båda är lika snabba på att väga med precision, känns som att Bodum uppskattar ungefärligt och rättar till efter en stund.

Mätvärdet är +- 0,2g på bägge beroende på hur man lägger saker på.. vill man mäta riktigt små mängder bör man ha en annan våg (svär en del när jag mäter upp vattentillsatser på mindre än en gram)
 

bjuhren

Active member
Ja, likt Harios: Noggrannhet: 0,1g (1-200g), 0,5g (200-500g), 1g(500g-5000g)

Den är rätt snabb, häller man långsamt kan man se varenda gram räkna upp, min gamla https://shop.humle.se/utrustning/matning/vikt/anvil-vag-2-kg-0-1-g skippar några gram i taget. Skillnaden blir större om man häller så snabbt man kan, då skippar Bodums några gram medan den gamla kommer upp i 15g. Har inte reflekterat över att Anvil skulle vara långsam förrän jämförelsen.

Båda är lika snabba på att väga med precision, känns som att Bodum uppskattar ungefärligt och rättar till efter en stund.

Mätvärdet är +- 0,2g på bägge beroende på hur man lägger saker på.. vill man mäta riktigt små mängder bör man ha en annan våg (svär en del när jag mäter upp vattentillsatser på mindre än en gram)

Tack för svaret, detta kan bli en bra julklapp till mig
 

H3artcor3

Member
Köpte https://www.kitchnsverige.se/koksutrustning/kaffe-teredskap/11915-01/ igår för 279:- (de brukar ha återkommande rabatter utöver den fejkade)

Ganska trevlig våg till ett rimligt pris, tydlig display och stänger inte av sig själv om timern är på.

Som enda finess blinkar den till lite snabbt vid 30s och 4min för att markera slut av bloom och "optimal bryggning". Skulle varit trevligt med ett tyst litet pip och att det gick att ändra tiden, men litet plus ändå för att de gjort den enkel.

Jag registrera mig bara för att få svar på en fråga ang den vågen. Finns det en tara funktion? Har googlat mig blå men det är dåligt med info kring denna våg. Tacksam för svar :)
 

Jonken

Well-known member
Jag registrera mig bara för att få svar på en fråga ang den vågen. Finns det en tara funktion? Har googlat mig blå men det är dåligt med info kring denna våg. Tacksam för svar :)

Ja, man håller in on/off kort för att tarera. Touch-knapparna är största svagheten med vågen, råkar man hålla in samma knapp för länge stängs den av istället. Igår skulle jag starta timern men trodde att första trycket inte registrerade så tryckte igen.. visade sig att jag pausade timern med andra trycket istället :angry:

För det mesta lyckas man väl men det irritationsmomentet gör den svår att rekommendera.
 

H3artcor3

Member
Ja, man håller in on/off kort för att tarera. Touch-knapparna är största svagheten med vågen, råkar man hålla in samma knapp för länge stängs den av istället. Igår skulle jag starta timern men trodde att första trycket inte registrerade så tryckte igen.. visade sig att jag pausade timern med andra trycket istället :angry:

För det mesta lyckas man väl men det irritationsmomentet gör den svår att rekommendera.

Tack för snabbt svar! Då håller jag mig till ursprungsplanen med en Hario-våg istället
 

Brunabönor

Well-known member
Vet du om denna stoppar timern om man lyfter bort vikt från vågen (ex om man tar tag i filterhållaren för att snurra runt vattnet alt röra med en sked osv). Hade den funktionen på den vågen jag köpte och det var ingen bra funktion tyckte jag :angry:

Nej den stoppar inget, det sköter man själv med knapp om man så vill.
 

bauta

Well-known member
Finns på kitchn för 250:- nu (50%), men känns ganska plastig och som sagt inte vattentålig så jag avstod

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Brunabönor

Well-known member
Om man nöjer sig med en vanlig köksvåg, vilket jag köpte en billig bara för att testa så fann jag att den slår av sig rätt snabbt. Och innan bryggning är klar så där ska man vara uppmärksam på korta avstängningstider. Kan tänka mig att en del köksvågar slår av efter 1 minut.
För har man hållit på ett tag med manuell kaffebryggning så är inte klockan avgörande men man använder den av ren rutin.
 

bauta

Well-known member
Min vanliga köksvåg funkar för AP och en billig knarkvåg för espresso, men båda har problemet att de slår av sig för snabbt. Tex om man lyfter av det man väger

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Det är det trevligaste med Bodum-vågen, stänger aldrig av sig så länge timern är på eller vikten förändras med jämna mellanrum. Visst har den lite brister men hyffsat bra på att avvisa vatten är den - det är väl tanken med touch-knapparna.
 

H3artcor3

Member
Den fanns även här för 329 kr + 9 kr frakt men saknar här istället det mycket smidiga gummiskyddet..
https://fyndiq.se/search/?page=2&q=köksvåg&search=enter#17399005-digital-koksvag-kaffevag-svart
Skulle hålla mig borta ifrån denna "billiga" våg. Det finns säkert olika varianter men jag köpte en som såg exakt ut som den och i samma prisklass men betraktningsvinkeln var så värdelös att jag slängde den. Man fick stå väldigt konstig för att se hur mycket man hällde på.

Fast det där med gummiskyddet gillade jag och saknar på min Hario-våg
 

Brunabönor

Well-known member
Rent funktionsmässigt är det inget fel på vågen, men det du beskriver har jag också upptäckt då jag ibland har gjort bryggningar med en lampa ovanför. Och då ser du inte så bra men det är inget stort problem att ordna med placeringen.

I övrigt är det sjuka priser på vågarna generellt.
 

nilsap

Active member
Efter att ha typ DIY:at en C-100 PID på min Silvia v 6 E (ca 300 kr) börjar bli dags att skaffa en våg. Finns det någon som har tillräcklig noggrannhet för espresso (både bönor och själva drycken) och timer som startar automatiskt vid viktförändring?

Kan man köpa nått på Amazon för 2-300 kr
eller får man skit och slänger pengarna i sjön?
Mvh Nils
 

basiecally

Well-known member
Efter att ha typ DIY:at en C-100 PID på min Silvia v 6 E (ca 300 kr) börjar bli dags att skaffa en våg. Finns det någon som har tillräcklig noggrannhet för espresso (både bönor och själva drycken) och timer som startar automatiskt vid viktförändring?

Kan man köpa nått på Amazon för 2-300 kr
eller får man skit och slänger pengarna i sjön?
Mvh Nils
När jag köpte våg för nåt år sen blev slutsatsen att en Timemore Black Mirror var det som uppfyllde precis kraven du nämner ovan. Den finns nu i en lågprofilvariant också.
 

cizeta

Well-known member
Denna våg köpte jag för några veckor sedan. För priset är den toppen. Snabb, timer som startar vid viktökning om man vill.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp