Intresse för kaffekvarns-möte i Gbg-trakten i höst?

Om du vill komma, vad kan du ta med?

  • Jag kan ta med en kvarn

    Röster: 0 0.0%
  • Jag kan ta med en kaffe-extraktor

    Röster: 0 0.0%
  • Jag kan ta med mig själv

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    2
  • Enkät stängd .

zix

Well-known member
Kommer att få hem en ny kvarn, förhoppningsvis relativt snart, och hinner nästan köra in den till strax innan lusse.
Kan det vara så att någon eller några här på forumet hade varit intresserade av ta med sig sin kaffekvarn och få chansen att prova andras? Lite tillfälle att diskutera kaffekvarnar för hemmabruk och dela erfarenheter och tips, en kväll sent i november i höst?

Jag tror att jag kan ställa upp med jobbets lokal, vi kan nog få plats max cirka 10 pers. Vi kan inte rosta här, det är en ganska liten kontorslokal, men här finns diskmaskin, en stor levamaskin, och jag kan ta med en Cafélat Robot. Har du nån portabel maskin eller någon annan typ av kaffe-extraktor som du vill ta med så går det fint. Fokus tänkte jag skulle vara på just bra kaffe hemma, och därmed kvarnar för lågvolymsproduktion, d.v.s. hemmabruk :)

Jag gillar stora och små handkvarnar och kan ställa upp med
* HG-1
* Pharos v2
* Lido E-T
* En gammal PeGe
Plus en till då, eventuellt (inte handkvarn).

Datum: inte fastställt än, men jag tänkte mig som sagt sent i november, en onsdagkväll eller lördag eftermiddag. Mest ute efter att se intresset just nu.
 
Senast ändrad:

zix

Well-known member
Förtydligande: "Jag kan ta med mig själv" betyder helt enkelt att du vill komma men inte har någon kvarn eller kaffemaskin/bryggare att ta med.
 

cizeta

Well-known member
Låter som en väldigt trevligt initiativ.

Kan ta med mig en lido 2 och en eureka atom. Samt kanske en aergrind by knock (är utlånad för tillfället)
 

zix

Well-known member
cizeta, kul! om du har de kvarnarna, är det då så att du kör annat än bara espresso hemma? Kör du kanske aeropress eller Chemex eller liknande?
 

cizeta

Well-known member
Espresso hemma med en Elektra mcal. Samt kalita wave, espro press och aeropress.

På jobbet blir det espro press nuförtiden.
 

zix

Well-known member
Oj! Elektra! Den skulle du ju gärna få ta med - om det funkar. Den är ju känd för att vara lite krävande.
Har en Arrarex Caravel på jobbet (som inte alls är känd för att vara särskilt krävande) men den är inte i körbart skick tyvärr, väntar på att ”någon” ska fixa dit det nya värmeelementet, som säkert är bra men som inte har rätt infästning/kontakttyp.
 

cizeta

Well-known member
Kan försöka få med den. Är en rolig liten krabat. Är dags för lite service av packningarna. Hinner förhoppningsvis med det innan.
Vad är det för stor leva ni har på jobbet?
 

zix

Well-known member
En Bezzera B3000AL, en 80/90-talsmaskin med den grupp som brukar kallas Rossigruppen eller ECM-gruppen på många forum. Likadan grupp som sitter i kvdW Mirage Idrocompresso, till exempel. Bezzera Strega ser också ut att ha typ samma grupp. Men min maskin har ingen extra pump, som Stregan har, utan det är en ren leva. B3000 är nog mest lik den senare (sic !) B2000AL.

Sifon i gruppen som cirkulerar kaffevattnet istället för att ha gruppen direktkopplad in på kokaren, stor kokare med värmeväxlare då alltså, fjäder-leva. Finns oerhört lite info om den på webben, men som sagt, mest lik en B2000. Fick tag i den 2007 på tips från en av medlemmarna i toomuchcoffee.com, den och två-tre likadana hade stått osålda på den nederländska importörens lager i typ 15 år, så den var i princip oanvänd trots åldern. Numera rätt väl använd, men också genomgått en renovering av gruppen.
 

Jonken

Well-known member
Vem tar med bönor? :) har funderat på en liknande träff här på andra sidan..

Nyfiken, på vilket sätt menar du att MCAL är krävande zix?
 

zix

Well-known member
Att den inte är speciellt förlåtande vad gäller mal-kvalitet, till exempel. Enligt vad jag har hört :) Jag har ju aldrig använt den.
 

zix

Well-known member
Bönor kan man väl få ta med egna, tycker jag, så man har nån slags referens iallafall. Så kan vi ju låna ut till varandra för att testa.

Jag brukar rosta hemma och kan ta med mig ett par batcher av sånt som jag gillar. Jag är dock OK med att det smakar olika från gång till annan, och kan få för mig att köra en yirg eller en brasseböna helt nyrostad till exempel. Tycker att det bara är bra att se hur kvarnen klarar olika typer av rostgrad och färskhet på bönorna. Andra kan ju ha helt annan inställning till bönsort och rostprofiler, då är det bättre att man tar med sig sånt man gillar, så får man också chans att babbla om det, och provsmaka sånt som andra gillar. Så tänker jag :)
 

zix

Well-known member
Klart att det duger fint! Det är ju meningen att man ska få testa andra kvarnar också!
Jag hade en Demoka Minimoka, snarlik din, i ett par års tid, och den gick fint att mala för espresso med. Men då fanns nästan inga andra typer av kvarnar att jämföra med i liknande prissegment och nästan inga lokala återförsäljare, så det gick inte att testa i praktiken med olika kvarnar. Framförallt fanns det inte någonstans där man kunde testa sånt som _andra kaffeentusiaster_ hade hittat och gillat.
Idag är kaffescenen mycket större, och det finns andra förutsättningar för lokala träffar som den här - så om det blir ett par till här i tråden så tycker jag att vi kör. Jag kollar fortfarande på exakt datum, har en väldigt upptagen höst med mycket förändringar så jag vill välja nåt som jag tror kan funka.

Jag har en kollega på jobbet som säkert gärna hänger på också.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp