Visa resultat för omröstning: Om du vill komma, vad kan du ta med?

Antal röster
2. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Jag kan ta med en kvarn

0 0%
  • Jag kan ta med en kaffe-extraktor

0 0%
  • Jag kan ta med både kaffe-extraktor och kvarn

2 100,00%
  • Jag kan ta med mig själv

0 0%
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 13 av 13
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Vem tar med bönor? har funderat på en liknande träff här på andra sidan..

Nyfiken, på vilket sätt menar du att MCAL är krävande zix?

Att den inte är speciellt förlåtande vad gäller mal-kvalitet, till exempel. Enligt vad jag har hört Jag har ju aldrig använt den.
    I väntanstider

Bönor kan man väl få ta med egna, tycker jag, så man har nån slags referens iallafall. Så kan vi ju låna ut till varandra för att testa.

Jag brukar rosta hemma och kan ta med mig ett par batcher av sånt som jag gillar. Jag är dock OK med att det smakar olika från gång till annan, och kan få för mig att köra en yirg eller en brasseböna helt nyrostad till exempel. Tycker att det bara är bra att se hur kvarnen klarar olika typer av rostgrad och färskhet på bönorna. Andra kan ju ha helt annan inställning till bönsort och rostprofiler, då är det bättre att man tar med sig sånt man gillar, så får man också chans att babbla om det, och provsmaka sånt som andra gillar. Så tänker jag
    I väntanstider

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2015
    Jag har bara en Bezzera BB005, duger det?

Klart att det duger fint! Det är ju meningen att man ska få testa andra kvarnar också!
    Jag hade en Demoka Minimoka, snarlik din, i ett par års tid, och den gick fint att mala för espresso med. Men då fanns nästan inga andra typer av kvarnar att jämföra med i liknande prissegment och nästan inga lokala återförsäljare, så det gick inte att testa i praktiken med olika kvarnar. Framförallt fanns det inte någonstans där man kunde testa sånt som _andra kaffeentusiaster_ hade hittat och gillat.
    Idag är kaffescenen mycket större, och det finns andra förutsättningar för lokala träffar som den här - så om det blir ett par till här i tråden så tycker jag att vi kör. Jag kollar fortfarande på exakt datum, har en väldigt upptagen höst med mycket förändringar så jag vill välja nåt som jag tror kan funka.

Jag har en kollega på jobbet som säkert gärna hänger på också.
    Senast redigerat av zix den 2 veckor sedan klockan 14:47.
    I väntanstider

Liknande ämnen

1. Kaffekvarns samling
    Av svartvest i forum Köp och sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-08-30, 20:08
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 17:17
  3. Kurser i höst på Kahls kaffe - Espresso Bas gratis
    Av Init13 i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 21:25