Trasig Gaggia Classic

Hej,
Jag är ny och okunnig inom området så ber på förhand om tålamod med dumma frågor!
Jag har en Gaggia Classic som är ca 10 år gammal. Den har varit trasig i flera år och nu har jag bestämt mig för att försöka laga den.
Problemet med den är att det inte rinner igenom något vatten. Slangen till vattentanken suger inte upp något vatten och pumpen låter inte som att den arbetar. Detta problem uppstod efter att jag för ca 8 år sedan försökt avkalka maskinen med ättika - något som jag i efterhand förstod var ett misstag.
Jag undrar nu hur jag ska bära mig åt för att felsöka maskinen?
Jag har försökt skruva isär pumpen men bara lyckats få ut själva pumpen och inte öppnat den för att se hur det ser ut inuti. Jag har också försökt köra igenom vatten medan maskinen varit öppen för att se om något fel går att hitta. Man hör då tydligt hur "motorn" arbetar men pumpen gör inget ljud ifrån sig. Borde den göra det om den är fungerande?
Tror ni att det räcker med att byta ut pumpen eller vad rekommenderas jag att göra?
Har inte lust att lägga några jättesummor för maskinen men upp till 1000 kr kan jag absolut tänka mig att lägga för att få den att fungera.
Tack på förhand!
Mvh William
 

Jonken

Well-known member
Vad menar du med att "motorn" arbetar? Öppna pumpen du, inte svår att sätta ihop igen.

Kommer du ihåg hur du gick till väga med avkalkningen? Ättika fungerar bra för avkalkning men man bör späda 1:1 med vatten och begränsa kontakttiden.
 
Vad menar du med att "motorn" arbetar? Öppna pumpen du, inte svår att sätta ihop igen.

Kommer du ihåg hur du gick till väga med avkalkningen? Ättika fungerar bra för avkalkning men man bör späda 1:1 med vatten och begränsa kontakttiden.

Alltså den delen som sitter precis bakom knapparna, och ovanför filtret. Den delen hör man tydligt "arbeta" medan pumpen inte gör något ljud ifrån sig alls.
Minns inte hur jag gick tillväga riktigt då det var ca 8-9 år sedan, minns bara att jag använde ättika och att maskinen först gick dåligt (vattnet droppade jättelångsamt) för att sedan sluta fungera helt.
 
https://youtu.be/N9i-EH7qXOc?t=609 är en bra början, tyvärr kan det vara extremt svårt att få isär grejerna - räkna med att stöta på patrull någonstans.

Har du tur är det i https://www.kaffecompagniet.se/reservdelar/gaggia/spridarfilterhallare-hushall-alu/ som proppen sitter, den är enklast att komma åt.

Skulle inte lägga pengar på reservdelar om det inte går att lossa alla delar som i videon.

Tack för tips! Testar att göra som i videon och återkommer!
Är det dock inte lite märkligt att pumpen inte suger upp nåt vatten eller gör något ljud ifrån sig? Eller är det så den beter sig om det är stopp nån annanstans i maskinen?
 

Jonken

Well-known member
Pumpen blir ganska tyst när den jobbar med motstånd, skulle tippa på att det är den du hör faktiskt. Om du vill kan du testa genom att koppla loss slangen från kokaren och se om det kommer ut något men bara om du är riktigt försiktig - vatten och 230V inblandat :unsure:
 
Pumpen blir ganska tyst när den jobbar med motstånd, skulle tippa på att det är den du hör faktiskt. Om du vill kan du testa genom att koppla loss slangen från kokaren och se om det kommer ut något men bara om du är riktigt försiktig - vatten och 230V inblandat :unsure:

Provade att skruva isär allt som i videon, det gick hyfsat smärtfritt. Lade sedan alla delar i blöt och kollade så att det inte var något stopp i något rör. När jag skruvat ihop och testat igen så är det dock samma fel. Maskinen gör ljud ifrån sig men inget vatten sugs upp från tanken. Någon annan felsökning jag kan prova som nästa steg?
 
Testade du pumpen? Låter som att det är dags för det, ta lite mer försiktighetsåtgärder än den här killen bara: https://youtu.be/WSgxjQaglSU :ph34r:

Sen återstår rengöring av OPVn.

/Users/williampersson/Downloads/70253160_519091391992595_7960081997433405440_n.jpg

Tror mig nu ha hittat ett fel på pumpen. Monterade isär den m.ha videon och upptäckte att det är stopp i den inringade delen av pumpen. Stoppet sitter i den böjda delen av metall. Har testat att blåsa och skölja vatten igenom men det går ej. Tror du det kan vara detta som orsakar hela problemet?
 

Bilagor

  • F1B7E589-7675-442E-8F87-EFFC249CF771.jpg
    F1B7E589-7675-442E-8F87-EFFC249CF771.jpg
    93.8 KB · Visningar: 10

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp