Vägen fram till en ny kaffebryggare?

Smash

Member
Ett sådant metallfilter som du pratar om för att få kaffet lite tjockare, finns det några nackdelar med det? Förutom då om man nu inte gillar det såklart :) Och är det något man kan använda i vanliga bryggare som de jag testat?
 

Jonken

Well-known member
Såvitt jag vet rinner nästan allt vatten ut genom botten av filtret och i en takt som gör att det är vätska i hela bädden ända fram till de sista sekunderna om den är jämn och fin. Skillnaden blir mindre när du använder så lite kaffe visserligen.

Kul att du köpte en kvarn, nu får du mer än bara mängd att leka med på gott och ont :lol: Den lär inte komma med någon standardinställning utan du får testa dig fram till vad du tycker om. Mörkrost brukar rekommenderas för hårt vatten - annars kan det vara värt att köpa en filtreringskanna.. Som bonus slipper du avkalka lika ofta.

Ja, t.ex. https://www.kaffecompagniet.se/bryggning-av-kaffe/kaffefilter/kf4-guldfilter-inox/
Förrutom skillnaden i smak och mer kropp:
+nyttiga oljor (om man inte har problem med kolesterol) fastnar inte i filtret
-finfördelad sump i koppen (sedimenterar till botten)
+återanvändbar
-måste diskas
 

Smash

Member
Så egentligen så producerar Melitta Excellent 5.0 ett filter som tyder på en mer balanserad smak? Man får trotts allt inse att jag är ganska ny kaffedrickare så troligen ingen finsmakare och har kanske därmed svårt att smaka vissa skillnader. Lite som att avgöra vilka högtalare som låter bäst vilket också kan vara svårt för ett otränat öra.

Hmm vill nog ändå prova solid kaffet först, bara för att kunna jämföra. Efter det kan man ta upp jakten på ännu godare kaffe :)
 

Jonken

Well-known member
Ja, det ser bättre ut tycker jag, men lita på dina smaklökar - de har ju sista ordet :lol:

Jag skulle kalla det en mer distinkt eller tydlig smak. Tror att det handlar mycket om förväntningar - sötma och syra finns där hela tiden men beskan är det kaffe har kommit att förknippas med.. lite som att lyssna på grannens högtalare :blush:
 

Smash

Member
Hej. Tack för en fantastiskt informativ tråd. Siemens har en prisvärd "bäst i test" bryggare. TC86303: https://www.siemens-home.bsh-group....breadcrumb=coffeemachinesfiltercoffeemachines

Har fått höga användarbetyg på både prisjakt och Siemens hemsida. Siemens är väl rätt duktiga på kaffemaskiner i allmänhet. Enligt mig snygg design oxå. Ingen bryggare som nån av er testat?

Visa bilaga 15502

Vilket sammanträffande, jag snubblade också över denna när jag sökte runt lite på nätet och var inne på att köpa hem en för test. Tyvärr hade ingen lokal butik den hemma, får se om jag köper hem en. Annars är jag väldigt nöjd med Melita Excellence 5 som blev det slutliga valet(än så länge ;)).

Tydligen har den samma uppvärmning med koppar cylinder som de markant dyrare Moccamaster. Armen som går ut över filtret må vara i plast men rent designmässigt är även den väldigt lika Moccamasters.
 

Smash

Member
Skulle behöva lite mer expert hjälp här.

Köpte hem en WILFA WSCG-2 som ni vet men blir inte helt klok på hur den ska ställas in. Första gången körde jag filter inställning på kvarnen, noterade direkt att det blev ganska mycket grövre än det färdigmalda. Kaffebryggaren kördes 2 omgångar med följande recept :

2.5 dl vatten
12 gram kaffebönor

Första gången med färdigmald, andra gången med nymalt. Det nymalda kaffet blev extremt blaskigt vilket såklart är effekten av grovleken. Nästa omgång drog jag upp kvarnen till Mocka inställning vilket är max, nu såg det mer ut som det fördigmalda och resultatet blev klart bättre men fortfarande svagt och beskt. Ökade på kaffebanorna upp till 18 gram vilket förhöjde smaken en bra bit, utan att testa sida vid sida så blev smaken mer intensiv MEN beskheten blev extremt påtaglig också. Jag kan tänkt mig att många kaffe älskligare gillar detta och i grunden är jag troligen ingen riktig kaffemänniska, iallafall inte än.

Så även om smaken blev större med nymalt så drog beskheten ner det så pass mycket att jag föredrar det nymalda. Troligen gör jag något fel eller så är jag den enda personen som föredrar färdigmalt framför nymalt :D

Så frågan är, vad har jag missat?

EDIT : Vanligen har tillverkaren en minimum antal för koppar, i detta fallet är det 2 med inställningen för halv kanna. På denna kaffebryggare ska funktionen användas när man kör 2-5 koppar vilket är ca 1-2 muggar. Vissa andra tillverkare säger minst 3 koppar o.s.v, detta kan vara värt att hålla koll på. Moccamaster är en av få finare bryggare som inte har någon sådan inställning, kanske sköter den det själv automatiskt även om jag tvivlar starkt på det.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Nej, Moccamaster säljer speciella modeller om man vill göra färre koppar/en kopp.

De kanske har ändrat graderingen på kvarnen, men någonstans runt aeropress har varit normal inställning för filter. Den finaste inställningen borde vara för fin och mycket riktigt leda till bittert kaffe. Eftersom du har en till variabel finns det fler steg som kan gå fel nu, men testa dig fram metodiskt så ska du nog hitta något du blir nöjd med.
 

Smash

Member
Du är klippa! Jag ska ta o testa lite olika grovlekar runt aeropress märkningen. Det är dock märkligt att beskheten visade sig så uppenbart både vid det grovmalda och finmadla kaffet. Hoppas jag lyckas hitta en sweetspot mellan dessa där beskheten kommer ner i rimliga nivåer :)
 

Smash

Member
Provade köra kvarnen 1 steg ovanför aeropress(1 steg till höger om S:et). I jämförelsen med kaffe på färdigmalt så känns smaken större men samtidigt också mer beskhet.

Det krångliga nu är att jämföra sida vid sida med 1 bryggare. När andra koppen är bryggd så har första hunnit svalna till drick nivå. Min uppfattning är att kaffe går igenom flera stadium i koppen, det är någonstans mellan kallt och varmt som jag föredrar smaken mest.

Jag skulle kunna brygga på den gamla bryggaren men risken blir då att jag inte bara jämför smaken på kaffet utan även på bryggaren.

Får se hur jag ska gå vidare med utvärderingen.
 

Smash

Member
Hej. Tack för en fantastiskt informativ tråd. Siemens har en prisvärd "bäst i test" bryggare. TC86303: https://www.siemens-home.bsh-group....eadcrumb=coffeemachinesfiltercoffeemachi nes

Har fått höga användarbetyg på både prisjakt och Siemens hemsida. Siemens är väl rätt duktiga på kaffemaskiner i allmänhet. Enligt mig snygg design oxå. Ingen bryggare som nån av er testat?

Visa bilaga 15502

slog du till på den?

Tog en närmare titt och på deras hemsida och under nerladdningar går 2 av länkarna till Bosch TKA863. Designmässigt påminner de faktiskt en del om vandra så jag tog en närmare titt på manualerna och de stämmer överens ganska bra så troligen är det samma bryggare i grunden, bara lite olika design.

Värt att veta är att de avråder från att brygga kaffe till mindre än 3 koppar, d.v.s ingen bra bryggare för de som endast vill koka 1 mugg. Maskinen har en förövrigt en automatiskt aroma funktion som känner av hur mycket vatten som finns i behållaren och är det under 4 koppar(2 muggar) så drar den ner på hastigheten. D.v.s samma funktion som finns på ex Melita Excellence 5 men som där är manuellt och gäller under 6 koppar.

De flesta verkar nöjda med bryggarna men har läst en och annan som klagar på kvalitén, särskilt plasten på kannan.

Hur uppvärmningen går till vet jag inte men jag gissar på att den har amma metod som Moccamaster och Melita Excellence 5, d.v.s koppar cylinder som kan kan se i denna video :


En annan intressant sak man kommer in på då är att det alltid blir vatten stående i sådana kokare(verkar det som). Undra hur detta påverkar smaken om man brygger kaffe 1 gång i månaden på den :) Kanske är det så att behållaren i Moccamaster är metall vilket skulle kunna förklara den metaliska\tekniska smaken vi upplevde, eller så var det för att kokaren inte var inkokad än :)
 

Jonken

Well-known member
Stående vatten verkar vara ett mindre problem än man kunde tro, men man kan testa genom att köra igenom vatten och smaka på det. Termos-muggar är bra att ha vid smakprov men jag brukar också smaka på kaffet kallt om det inte går att brygga samtidigt.
 
Topp