Vägen fram till en ny kaffebryggare?

Smash

Member
Hej,

Det är dags att byta ut vår gamla noname bryggare och har därför tittat närmare på ett ämne som jag förövrigt inte är så kunnig inom. Det visade sig snabbt svårt att avgöra vilken bryggare som var bäst för oss genom att bara läsa på nätet. Moccamaster är uppenbarligen hyllad var än man vänder sig men det finns också en hel del som är mindre nöjda med dessa maskiner. Jag fick rekommendationen att titta närmare även på de klart billigare Melita bryggarna. Givetvis var det omöjligt att skaffa sig någon riktig uppfattning om vilken som skulle kunna passa bäst så jag köpte hem 2 st för utvärdering.

Det blev Moccamaster KBGC982, Melita Look 4.0 Selection.

gijzMQq.jpg

Noname(den gamla bryggaren)
dfmhDHM.jpg


Innan vi går vidare så vill jag förtydliga att jag är lekman på ämnet och vi har endast gått efter vad som faller oss i smaken. Det kan tyckas onödigt att ens posta vad vi kommit fram till men kanske missar vi något avgörande på vägen som kan fångas upp av er som är proffs på ämnet :)

Först körde jag igenom samtliga 2 gånger med rent vatten. 10 dl vatten tog Moccamaster 4.15 min och Melita 5.45 min. En bryggning genomfördes samtidigt på maskinerna med följande recept :

- 20 g Arvid Nordqvist Eco Solid (d.v.s strax över 2 1/2 kaffemått á 7-8 gram).
- 5 dl (Mugg(2.5) x 2)
- Melita 1/4 vitt filter

Man kan här se hur 5 dl som ska vara 2 muggar visas i de olika bryggarna :

Moccamaster
ipCmJGX.jpg

Melita
7luz9TA.jpg

Noname
mxesbO1.jpg


Rekommendationen är 1 mått á 7 gram till 1 kopp (1.25 dl), d.v.s 2 mått till en vanlig mugg(2,5 dl). Detta anser jag och många av de jag bjudet vara för mycket. Givetvis är detta en smaksak men personligen gillar jag inte beskt kaffe och just denna ton kommer gärna fram när man ökar styrkan. Samtidigt är tunt kaffe hemskt vilket gör att man vill hitta en balans som troligen är högst individuell. När jag frågat runt så verkar dock det generella receptet vara 1 mått per kopp plus 1 mått till kannan(upp till 7-8 då kannan får 2 mått istället).

Tiden det tog att färdigställa kaffet blev enligt följande :

Moccamaster : 3:20 min
Melita : 4:45 min
Noname : 6:46 min

Vi var 2 som genomförde ett blindtest och av en händelse så lyckades jag faktiskt pricka rätt på samtliga.

- Kaffet från noname bryggaden gav en bra kaffe doft men var tydligt svalare än övriga. Trotts detta gav kaffet en god och fyllig smak som jag såklart känner igen så väl. Detta kaffe svalnade ganska snabbt och därmed blev det också väldigt beskt på slutet. Jag har inte tänkt på detta tidigare men nu när man jämför det så var det väldigt uppenbart. Att prova koka kaffe från spisen då och då för att kontrollera sin kaffekokare är nog inte en dum idé, detta var ett tips som jag läste från någon kaffe expert.

- Melitan gav också ett kaffe med god kaffe doft. Kaffet i sig var tydligt varmare men fylligheten fanns kvar och beskheten var låg. Upplevde också att kaffet var tjockare men detta måste ha varit någon kombo mellan smak och temp efter som jag använde samma filter på alla.

- Moccamastern var väldigt tydligt varmast av dem alla. Som alla vet så påverkar temperaturen smak och doft en hel del och här var kaffedoften väldigt liten i jämförelse. Första sipparna kändes kaffet vattnet och mindre fylligt vilket jag egentligen inte tycker är konstigt med tanke på den högre temperaturen. Moccamaster fortsatte dessutom hålla en hög temp på kaffet även efter att det var färdigt(i bryggaren), vid uppmätning fick jag fram följande :

Moccamaster : 77 grader
Melita 70 grader

Självklart var det en hel del tur att gissa rätt mellan Moccamaster och Melitan men jag tänkte att Moccamaster måste leva upp till ECBC vilket innebär mer kontroll på temperatur oavsett hur man anser att det påverkar smaken.

Så även om receptet var exakt likadant så skilde sig smaken på samtliga. Jag gissar på att detta handlar främst om temperatur men också hur snabbt kaffet rinner igenom bönerna.

Ska man ha en större bjudning eller om man vet att man inte dricker kaffet direkt från kannan så kan säkert Moccamastern vara ett bättre val, kallt kaffe är aldrig en höjdare även om proffsen säger att även ett kalt kaffe ska vara gott.

Sen har vi byggkvalité och självklart får man bättre byggkvalité för de 2000 kr som Moccamastern kostar, större delen är gjord av glas och metall. Tack vare den stora vattenbehållaren så är det enkelt att hälla i vatten snabbt utan att det stänker överallt och man ser tydligt vatten nivån. Det finns fler lösa prylar på denna bryggare vilket gör att det känns bökigare men också flexiblare. Kannan är enkel att rengöra men handtaget är inte vidare skönt att hålla i, den känns faktiskt enklare och plastigare än Melitan.

Melitan består främst av plast och större delen är blank. Vattentråget är smalare och kräver lite mer precision när man häller i vatten, det är inte häller lika tydligt var vatten nivån är. Denna bryggare tar upp klart mindre utrymme och passar perfekt i ett hörn. Kannan har en intressant form som ser ut att vara svår att rengöra men som faktiskt är relativt enkel. Handtaget är klart skönare än Moccamastern men det känns också något tyngre(har inte vägt dem). Filterhållaren är väldigt enkelt att plocka ut medan Moccamastern var lite krånglig. När bryggaren körde så klickade den till väldigt markant, troligen någon relä som slår om. Det var ändå så pass markant att man kan fundera på om den var defekt på något vis.

Det är fullt möjligt att en Melita kokare för 500 kr inte alls håller så länge som en dyrare Moccamaster, men frågan är om det inte är bra att byta ut kaffekokaren då och då? Det är allmänt känt att värme prestationen går ner i bryggare med åren vilket troligen är det vi ser i noname bryggaren jag har.

Vi var 2 som testade och vi är ganska öppenspråkiga med våra åsikter även om vi inte samtycker men i detta fallet hade vi väldigt lika uppfattning.

Så vilken behåller vi? Just nu får jag säga att jag håller med våra bekanta, Melita presterar förvånansvärt bra trotts lågt pris! Men vi ska köra ett litet test till och kanske blandar vi in en Melitta Excellent 5.0.

European coffee brewing centre(ECBC) ger jag lika lite för som kaffe tillverkarens mått- recept. Detta är trotts allt en smaksak vilket givetvis också betyder att en tredje person hade kunnat ha en helt annan åsikt än vad vi hade. Anser man att den bryggare man har ger det bästa kaffet så är det också så, det finns inget annat vis att egentligen mäta det på :) Visst kan man anse att det finns vissa grundregler för hur just Kaffe uppstår men i slutändan handlar det om vad individen anser smakar bra.
 

Jonken

Well-known member
Härligt första inlägg :) mer sånt!

På jobbet har vi Melitta Excellent och Moccamaster, tyvärr i olika lokaler så jag har inte kunnat jämföra direkt men spontant verkar det inte vara någon större skillnad.. tycker visserligen att båda ger ganska dåligt kaffe, men det kan ha mer att göra med att de köper oblekta filter och Arvid Nordquist.

Några förslag angående tillvägagångssätt: filterhållaren spelar också in, även om du använder likadana filter. Försök att mäta själva bryggtiden, dvs. tiden det tar från att vattnet börjar droppa ner i filtret till att det slutar droppa ner i kannan (om det inte var det du gjorde). Hitta sen en tid du tycker om och justera mängden så att bryggtiden blir lika men med samma proportion kaffe:vatten för en bättre jämförelse.

Undrar om inte ECBC mest kontrollerar att bryggtemperaturen blir bra så att kaffet inte smakar surt eller bränt. Håller absolut med om att det är den personliga smaken som är det väsentliga, även om 7-10g per 1,25dl är mer konventionellt :lol: Kan vara värt att experimentera mer runt det, teorin är att du kan extrahera ämnen du inte vill ha om du använder för mycket vatten - jämför med att späda kaffet med vatten efteråt för att se skillnaden.
 

Smash

Member
Härligt första inlägg :) mer sånt!
Några förslag angående tillvägagångssätt: filterhållaren spelar också in, även om du använder likadana filter. Försök att mäta själva bryggtiden, dvs. tiden det tar från att vattnet börjar droppa ner i filtret till att det slutar droppa ner i kannan (om det inte var det du gjorde). Hitta sen en tid du tycker om och justera mängden så att bryggtiden blir lika men med samma proportion kaffe:vatten för en bättre jämförelse.

Jo det var så jag mätte mina tider :)

Men om jag lyckas hitta rätt mängd vatten i samtliga bryggare så att de blir klara samtidigt, vad får jag ut av det? Receptet är fortfarande det samma? Jag tror faktiskt det blir krångligare efter som recept tyvärr inte skalar perfekt. Min erfarenhet är att man behöver lägga till extra böner ju fler koppar man gör utöver bas receptet. Hehe tror jag är inne på alldeles för djupt vatten här, får nog nöja mig med att testa givet recept med given vattenmängd :)
 

Smash

Member
Då har jag gjort ett andra test, nu är den gamla bytt mot en Melita Excellent 5 Deluxe.

Xjn1TMq.jpg


Receptet är per önskemål ändrad så 28 gram till 5 dl vatten. Så här ser mängden ut i kaffebryggarna :

BPyRSPr.jpg

wGdeOba.jpg

U2S3KKD.jpg


Bryggtiden denna gången ser ut såhär :

Moccamaster : 3:30
Melita Look : 4:50 (klart snabbare än förra gången)
Melita Excelent 4:30

Precis som jag misstänkte så blev detta på tog för starkt för min smak. Det var extremt svårt att smaka någon som helst skillnad på de olika bryggarna, beskheten tog över totalt. Det jag uppmärksammade var att en var något rundare i smaken vilket visade sig vara Excelent men det var marginellt. Efter som Moccamaster fortfarande var klart varmast av dem så gissade jag rätt på denna medan de andra 2 gissade jag fel på.

Moccamaster : 76 grader
Melita Look : 70 grader
Melita Excelent 74 grader

Värt att lägga till här är att enligt manualen på Excelent så ska man använda ett speciellt program när man kör under 6 koppar som då gör bryggningen något långsammare. I mitt fall bryggde jag 2 muggar vilket är samma som 4 koppar och därför aktiverade jag funktionen.

När det gäller byggkvalité på Excellent så får jag säga att jag är imponerad, den känns gedigen även om mycket är plast. Den borstade metallen lite var stans höjer helt klart känslan. Kannan är dessutom riktigt härlig att hålla i och trevlig att hälla ur. Moccamaster känns som ett skämt i jämförelse(åter igen enligt min smak). Lysdioden i vattenbehållaren känns helt onödig men är det deluxe så är det.

Just nu gillar jag Excellent mest, men det är egentligen främst på grund av konstruktion och hur den är att hantera.

Jag ska försöka trycka in ett 3dje och sista test imorgon med den mängd bönder som jag själv föredrar. Men jag är ganska säker på att det står mellan de 2 Melita bryggarna.
 

Jonken

Well-known member
Tiden är viktig, jag är övertygad om att ifall t.ex. 30g kaffe och 750ml vatten eller 40g kaffe och 1000ml vatten tar 4½ minut kommer skillnaden i smak bero mer på övriga faktorer som bryggtemperatur. Såvitt jag vet är Moccamastern inte tänkt för att brygga 4 koppar heller. I regel kan man skala recept så länge tiden inte ändras, men visst kan man behöva kompensera med lite extra kaffe om det fastnar mycket på sidan av filtret så att det inte kommer i kontakt med vattnet tillräckligt länge.
 

Smash

Member
Det låter ju rimligt faktiskt, frågan är bara hur man skulle kunna nå dit, d.v.s samma tid men med olika recept på varje maskin. Spontant låter det som en väldig massa testomgångar på varje maskin vilket jag tyvärr har svårt att utföra i detta fallet.
 

Jonken

Well-known member
Det är väl Moccamastern som sticker ut så det är mest den man behöver laborera med.. men jag antar att du inte tänker behålla alla bryggare så länge :blush:

Apropå experiment bryggde jag två omgångar V60, den första med ditt förhållande kaffe:vatten och den andra med dubbel mängd kaffe. Samma malningsgrad och eftersom V60 har en filterhållare med stort utlopp skiljde bryggtiden bara med 10 sekunder. Den andra koppen späddes med kokt vatten till samma koncentration.

Resultatet blev mycket svagare kaffe än vad jag är van vid så för mig var det svårare att känna kaffets karaktär än vanligt, men häller man över i glas kan man se skillnaden med blotta ögat - 500ml:20g blir grumligare än 225:20g eftersom man helt enkelt sköljer ut mer från kaffebönan.

brew-chart-color-sm.jpg

Om man tittar på SCAA Brewing Control Chart ser man att båda ligger utanför deras rekommenderade förhållande - men den spädda koppen var nästan helt utan beska medan den första urskiljde sig med en lite svampig smak, "dammig" känsla (i brist på bättre ord, antagligen orsakat av adstringens) och betydande beska.

Budskapet är att det finns bättre sätt att brygga svagt kaffe på :coffee:
 
Senast ändrad:

Smash

Member
Det är väl Moccamastern som sticker ut så det är mest den man behöver laborera med.. men jag antar att du inte tänker behålla alla bryggare så länge :blush:

Apropå experiment bryggde jag två omgångar V60, den första med ditt förhållande kaffe:vatten och den andra med dubbel mängd kaffe. Samma malningsgrad och eftersom V60 har en filterhållare med stort utlopp skiljde bryggtiden bara med 10 sekunder. Den andra koppen späddes med kokt vatten till samma koncentration.

Resultatet blev mycket svagare kaffe än vad jag är van vid så för mig var det svårare att känna kaffets karaktär än vanligt, men häller man över i glas kan man se skillnaden med blotta ögat - 500ml:20g blir grumligare än 225:20g eftersom man helt enkelt sköljer ut mer från kaffebönan.

Visa bilaga 15497

Om man tittar på SCAA Brewing Control Chart ser man att båda ligger utanför deras rekommenderade förhållande - men den spädda koppen var nästan helt utan beska medan den första urskiljde sig med en lite svampig smak, "dammig" känsla (i brist på bättre ord, antagligen orsakat av adstringens) och betydande beska.

Budskapet är att det finns bättre sätt att brygga svagt kaffe på :coffee:

Hmm hänger inte helt med, blev båda muggarna på tok för svaga för dig? Vad kör du för kaffe?
 

Smash

Member
Har nu gjort sista testet med mitt standard recept. Resultatet denna gången är att de i stort smakar lika dant men det finns små, små skillnader. Moccamaster har en teknisk\metalisk svag bismak jag inte gillar och något beskare, det är dock marginellt. Melitta maskinerna producerar mer eller mindre identiskt kaffe.

Stötte på en bekant som haft både Mellitabryggarna och även testat Moccamaster och han hade precis samma åsikt som mig De kör idag en Look.

Jag tvivlar inte på att Moccamaster är en kaffebryggare som kan hålla många år vilket den generösa garantin också talar för. I längden är det fullt möjligt att priset egentligen inte är högre än övriga kandidater. Men läser man runt på nätet så finns det givetvis inga garantier att den håller i över 5 år. Troligen är Moccamaster något bättre på att brygga till större sällskap med tanke på att den är klart snabbast av dem alla och håller en avsevärt högre temp.

Jag vill tro att kaffebryggare generellt håller väldigt länge så länge man sköter dem, den förra noname jag hade har jag säkert haft i närmare 15 år.

På grund av priset, storleken, pillet med flera lösa delar och den marginella bismaken så avstår jag från Moccamaster.

Valet mellan de 2 Mellita är dock svårare.

Melitta Excellent 5.0
+ Något högra kvalités känsla
+ Ser exklusivare ut
+ Enklare att fylla på vatten
+ Skönt handtag på kannan
- Svårare kanna att rengöra
- Hantaget på kannan är inte fäst i nederkant vilket ger en osäker känsla.
- 2 Program att välja mellan beroende på antal koppar. Kan tyckas att flexibilitet är bra men det blir också mer att hålla koll på.
- Inte den bästa formen för platsen där vi ska ha den

Melitta Look Select
+ Lågt pris
+ Skönt handtag
+ Enkel att rengöra
+ Få lösa delar
+ Kompakt design som passar bra i hörnet där vi ska ha den
- Lägre kvalités känsla
- Inte riktigt lika smidig kanna att sätta på plats
- Något lägre temperatur på uppvärmningen
- Inställning för styrka, precis som för Excelent så kan man se det som en fördel men flexibiltet innebär också mer att hålla koll på. Här är det dock solklart att alltid ha den ställd på max så inte fullt så stort minus.
- Långsammast men det är marginellt

Det luter just nu åt Melitta Look Select.
 

waqrr

Well-known member
Har tyvärr inget att tillägga till denna tråd förutom att jag tycker min Moccamaster brygger fantastiskt kaffe.

Men ville bara säga att det är en grymt intressant tråd att läsa. Keep it up guys :)
 

Smash

Member
Sneglade lite på kaffebryggare som maler bönorna ex Melitta Aroma Fresh.

Håller sig hela kaffeböner i en maskin hur länge som helst? Jag dricker ju ganska sällan kaffe så jag brukar frysa in mitt malda kaffe vilket visat sig fungera utmärkt. Men detta kanske jag kan slippa om jag köper en maskin som också maler bönorna?
 

Jonken

Well-known member
Nej, du gör bäst i att frysa bönorna om du inte dricker upp en påse på några dagar till ett par veckor (beroende på färskhet).
 

Smash

Member
Vad jag förstår så är det av yttersta vikt att bönerna är nymalda för vissa typer av kaffedrycker så som ********? Hur är det egentligen med vanligt filter kaffe? Är det fortfarande en väldigt stor skillnad?

Brukar man köra fristående kvarn? Eller håller en kvarn i regel lika länge som själva kaffebryggaren?

Jag har drucket kaffe ute på restauranger där man har finare maskiner(än de som annars återfinns på företag). Här får man ofta ett kaffe som har ett lager ljusbrunt skum på toppen och själva kaffet i sig är tjockare. De e som om man fått med väldigt finmalt kaffe i koppen, det finns dock aldrig någon sump? Kan man få sådant kaffe på något vis hemma? Är det kanske kapslar som gäller då?
 

Jonken

Well-known member
Det blir alltid bättre med nymalt, relativt nyrostat kaffe oavsett vad man brygger.

Du har antagligen fått kaffe som filtreras genom ett metallfilter på ett eller annat vis och släpper igenom mindre partiklar. Det bruna skummet orsakas av gas från bönorna, när man brygger med tryck får man ner det i koppen - kapslar är ett sätt, men en riktig espressomaskin gör godare kaffe och kan bli mer ekonomiskt/hållbart på sikt.

En fristående kvarn är bra för att man kan byta ut den separat, den spelar stor roll för slutresultatet. https://www.tretti.se/hushall/kaffe-och-te/kaffekvarn/product/wilfa-wscg-2/ är en populär instegskvarn (för filter, klarar inte av att göra riktig espresso)
 
Senast ändrad:

Smash

Member
Jag hittade följande i Melitas manua : "Vi rekommenderar att man använder 6 g kaffe
per stor kopp."

En stor kopp för dem är 1.25 dl så med andra ord 12 dl till en mugg. Det betyder isåfall att mitt recept på 20 gram till 2 muggar är är mer än 1 gram per mug fel ;) Så helt ute o cyklar med receptet är det nog ändå inte =D

Jag kan faktiskt inte avgöra någon skillnad i smak mellan de 2 Melitta bryggarna. Ser ni någon avgörande anledning att välja den dyrare?
 

Jonken

Well-known member
Med tanke på att båda är överkomliga är det väl bara att välja den du trivs bäst med.

Kan vara värt att förtydliga att jag aldrig har ägt en eldroppbryggare och att jag är allmänt skeptiskt inställd till fenomenet.. men eftersom de är så vanliga tycker jag att det vore intressant att hitta ett sätt att brygga hyffsat kaffe med en.

IMG_20190912_160254.jpg

Så ser det ut i jobbets Moccamaster efter en bryggning. Igår sprang jag så många gånger jag vågade till maskinen för att försöka med olika förhållanden malet kaffe:vatten.
Jag kan medge att jag förstår vad du ser i 20g:500ml men den överextraherade beskan finns där om än inte lika påtaglig. Det som har hänt när sumpen ser ut så är att en del av den har haft för lite kontakt med vattnet, en del för mycket och smakerna spretar åt alla möjliga håll.

Idag gav jag upp och testade att brygga för hand i Moccamastern istället. En enkel metod är https://youtu.be/c0Qe_ASxfNM - den fungerar lika bra för Melitta-filter. Allt som krävs är en minuts insats. Jobbets vattenkokare i plast fungerade fint. Resultatet:

IMG_20190912_161554.jpg

...och en kopp utan beska. Första gången jag har tyckt att Arvid Nordquist Mellan var lite roligt att dricka.
 

Smash

Member
Hmm intressant!

När jag bryggde nu sist i de båda Melitta bryggarna så blev det såhär :

Melitta Look
ou9AyzT.jpg

9PEypw4.jpg


Melitta Excellence 5
9NZpHop.jpg

VMYroxV.jpg


Man kan se att Excellence får ytterst lite på sidorna och mer i botten medan Look är mer jämnt fördelad i botten och på sidorna. Jag såg någon video där man sa att banorna skulle ligga jämt, d.v.s så som det gör i look för då gick vattnet igenom lika mycket kaffe? Mitt antagande var då att kaffet tar sig igenom banorna och bak till den reflade plasten där den fortsätter ner mot kannan. Men enligt den video du länkade så är det helt fel, banorna ska vara jämt fördelat i botten och så lite som möjligt på sidorna. Men då undrar man såklart vad som händer med det vatten som rinner igenom filtret till den räfflade sidan innan det träffar banor? Är detta något man faktiskt testat sig fram till att det gör en skillnad?
 

Smash

Member
Efter som jag valde den billigare bryggaren så slog jag till på den kvarn du tipsade om. Min tanke är att köpa hem Arvid Nordqvist Solid hela banor för att jämföra det med vad jag har hemma.

Frågan är bara vilken inställning man ska ha? För att jämföra rakt av så bör jag troligen välja samma inställning som det färdigmalda är(vad det nu kan vara). Men när man faktiskt har möjlighet att ställa in det så är det säkert inte dumt att anpassa det vidare sen, vad jag kunnat läsa mig till så ska grovheten anpassas till hårdheten till vattnet. Där jag bor är det hårt vatten, mer exakt 13, vad skulle du rekommendera?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp