Mikael, vad är min kaffebakgrund

MikaelJensen

Active member
Jag är ganska ny här på forumet som medlem. Min resa med kaffe börjar när jag som 12-13 år pojk började dricka kaffe. Hemma så var det alltid billigaste möjliga alternativ, som Lindvalls vad jag kommer ihåg. Sen när man kom till mormor o morfar då var det lyx med Gevalia.
När det lite senare blev dags att flytta hemifrån så började det med en härlig kaffebryggare från Öb för ett par hundralappar och givetvis Gevalia och gissa om jag var nöjd Några år senare träffar jag min blivande fru och jag får möjligheten att köpa en riktig kaffebryggare, en värsting från Bosch och helt plötsligt så upptäcker jag kaffet på riktigt. Nu börjar vi köpa kaffe i specialbutik och provar ständigt nya bönor och nya smaker.
Sen 10 år senare är det dags att säga Ja framför prellen och som present kommer vår första espressomaskin, en Isomac. Nu har man druckit italienska kaffedrinkar några år på café och intresset blir stort direkt. Vi skaffar oss kvarn och går första baristakursen och sen har det varit i stort sätt så att vi använt oss av den espressomaskin dagligen. Efter att Ismoacen kom en Rancillo och dessa 2 maskinen fick ca. 10 år var och nu fanns det möjlighet att ta steget upp till en Rocketmaskin och då fick man uppleva en ny nivå på smaker av bönorna. Kände att det var ca 20 år sen jag lärde mig grunderna så det är dags att uppdatera sig lite och passar på att ta en homebaristakurs, grundutbildning och snart steg 2. Kan säga att det hänt mycket på denna tid och jag har nu nått en ny nivå på min kunskap att lyckas med gott kaffe hemma.
Under alla år har vi varit nyfikna på nya bönor och testat massor olika rosteriet och microrosterier, idag har vi 2 favoriter som alltid finns hemma och det är något från Johan&Nyström och Simonsrosteri. Det roliga är att det finns alltid något nytt att prova och idag finns det massor med Fairtrade o ekologiskt.
Varje morgon måste beroendet stillas men då vill jag ha vanlig kopp kaffe med nymålade bönor sen börjar dagen på riktigt.

Det blev några rader men ändå den korta versionen i min kafferesa☕
 
Topp