Köpa kvarn

waqrr

Well-known member
Så nu när jag äntligen fått tag på en maskin så tänkte jag då även köpa en kvarn. Jag vet att detta är en väldigt viktigt aspekt av espresso bryggning så vill såklart ha en bra men också snygg kvarn som ska kunna stå framme. Har tidigare haft en Rancilio Rocky så vill väl ha motsvarande kvalitet men gärna med en snyggare design (förstår inte alls den turkosa plasten på Rocky kvarnen)

Har väl en budget på runt 2000:- och har kollat lite på en Sage /Breville Dose Control Pro. Denna har ju fått helt ok betyg på diverse utvärderingar och ser ju dessutom snygg ut både i svart och i rostfritt. Vad tror ni om den?

Kom gärna med andra alternativ som ni tycker passar in på det jag söker.

Tack!
 

Jonken

Well-known member
Sämre byggkvalitet på Sage, malverket sitter på plats med plast. Se t.ex. https://youtu.be/ubAY4X2gHuY

Har känt på en Sage Smart och tyckte att känslan var sämre än https://www.computersalg.se/i/1060815/graef-cm-702-kaffekvarn-128-w-graa

..men malverket är identiskt. Ungefär samma klass som Rocky om grejerna sitter fast som de ska (dvs. om man bortser från byggkvalitet)


En bra budgetkvarn ett halv snäpp upp är annars:

https://www.magasin11.se/kvarn-i-mini-i-1-54-mm-svart-aluminium.html

Undvik I-2 bara.

Sist tycker jag Kinu M47 i de olika varianterna är värda att nämna, mycket för pengarna och snabb och enkel att veva.
 

waqrr

Well-known member
Tack, jo efter att ha kollat lite mer på Sage/Breville kvarnarna så verkar just plastimpellern vara den svaga länken. Går visserligen att köpa bättre varianter av denna impeller med med ca 500:- för en plastbit så känns det vettigare att köpa en bättre kvarn direkt.

Ascaso I-1 mini fick bra recensioner och verkar rejäl men den fick en del minus för den steglösa justeringen som verkar vara en stor nackdel om man växlar mellan olika bryggmetoder.

Hmmm.....svårt att välja ...
 

Jonken

Well-known member
Den enkla lösningen är att inte växla mellan bryggmetoder. Ytterst få kvarnar som gör det bra. Niche Zero funkar men den är en bra bit över budget.
 

waqrr

Well-known member
Så är det kanske men tyckte ändå att "Rockyn" funkade hyfsat att mala till det mesta men som sagt, den turkosa plasten är ju inte estetiskt tilltalande direkt....

Hittade en Pavoni Kube Mill kvarn KBM 23 för runt 1700:- Ser ju fin ut och vad jag förstår så är det en rebrandad variant av bla Isomac prof Inox mfl vilka väl har fått hyfsad kritik. Kanske är en helt ok kvarn iallafall?

Hittade nu även Graef kvarnar (800-900 serien) som många verkar riktigt nöjda med. Känns prisvärda.....
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Hittade en Pavoni Kube Mill kvarn KBM 23 för runt 1700:- Ser ju fin ut och vad jag förstår så är det en rebrandad variant av bla Isomac prof Inox mfl vilka väl har fått hyfsad kritik. Kanske är en helt ok kvarn iallafall?

Hittade nu även Graef kvarnar (800-900 serien) som många verkar riktigt nöjda med. Känns prisvärda.....

Nej, undvik Pavoni/Isomac. Graefs kvarnar är bättre, billigaste budgetmodell som är något att ha (var försiktig med ljusrost bara om du väljer en kvarn med plastkuggar)
 

Eismannen

Well-known member
Ascaso I-1 mini fick bra recensioner och verkar rejäl men den fick en del minus för den steglösa justeringen som verkar vara en stor nackdel om man växlar mellan olika bryggmetoder.

Hmmm.....svårt att välja ...

Har haft en i-mini i1 och den är riktigt bra. Steglös justering är en jättefördel på alla sätt. Skulle inte kunna vara utan den funktionen. Bättre köpa till en wilfa wcsg-2 för brygg och sådant.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp