Värme-element värmer utanför maskinen men kortis när den monteras?

eimermusic

Well-known member
Detta var lite utanför mitt kunnande om espressomaskiner...

Varför ger värmaren värme hängande fritt utanför kokaren (korta tester) men har kortis (slår ut jordfelsbrytare) på plats i kokaren?

Kokaren för ångan (Dalla Corte mini) slutade fungera plötsligt igår.
Jag startade maskinen igen på kvällen för att felsöka och då fungerade den såklart.

Imorse var det inget go i ångkokaren igen... så det var dags att börja felsöka.
Efter att ha kollat tempskyddsbrytare och lite andra enklare saker kopplade jag loss elen för värmaren och såg att det låg ström där när jag förväntade mig det utan att det blev varmt i kokaren. Aha fel på värmaren.

När jag plockat ut den ut kokaren så ser den inte uppenbart trasig ut. Jag har varit här förut med en maskin en gång och den värmaren var tydligt trasig. Jag kollar en snabbis med värmaren hägnande löst och den började bli varm efter några sekunder. Kortslutning ger också värme men varför blir det ”värre” när den är monterad? Gåt det kortis mellan loberna i värmaren när den är i vatten?

Jag blev nyfiken.
 

Jonken

Well-known member
Om du har hål i isoleringen kan vatten leda ström fel väg, men är det luft i hålen isolerar den istället.
 

eimermusic

Well-known member
Ja. Så kan det nog vara. Tak för svaret.

Jag försöke mäta motståndet både i och ur vatten men såg ingen skillnad.
Letar just nu efter vart jag snabbast hittar en ny värmare... kaffetorka är inte kul :)
 
Topp