Kvarn med kort väg mellan malskivor och utlopp?

Eismannen

Well-known member
Som rubriken lyder. Undrar om ni känner till någon kvarn där vägen mellan malskivor och utlopp är kort. Vill kunna byta kaffesort utan en massa besvär. Och gärna inte så dyr. Ej handjagare ska tilläggas..
 

Eismannen

Well-known member
Nä jag inser det. :)

Men för att sätta lite perspektiv på det. Jag har en anfim caimano och att ändra malningsgraden kräver att jag kör igenom ca 1 dl kaffe. Rostar jag mitt eget kaffe vill jag inte gärna slösa bort en fjärdedel av batchen på att trimma in malningsgraden.

Hur är det med t.ex baratza sette. Baserat på hur de ser ut tänker jag att den i princip släpper ner kaffet rakt ner från malskivorna. Stämmer det?
 

svartvest

Well-known member
Om man struntar i det ekonomiska skulle jag säga Electras nino grinder eller en äldre ceado kvarn som är typ fyrkantig i formen..
Är det någon som har koll på kitchen aids kvarn??
 

Jonken

Well-known member
Sette har relativt låg 'retention' och priset för den enklaste modellen är överkomligt. Tyvärr har de haft problem med att den går sönder - tror Conny var inne på sin tredje på garantin.

Baratza/Mahlkönig Vario har ännu lägre retention än Sette och chansen att hitta en begagnad till ett hyffsad pris är ju ganska stor.

Bästa valet om du köper nytt är utan tvekan Niche Zero, inte lika billig längre men väldigt bra valuta för pengarna.

Problemet med Caimanon är främst det gigantiska utkastet annars, om du orkar borsta är det ju också en lösning. Mazzers kvarnar har små utkast där det fastnar ca 2-3g.
 
Topp