Olika bryggningsmetoder - kommers eller inte?

waqrr

Well-known member
Sitter och läser och funderar lite o olika kaffetillrednings metoder. Nu är jag absolut ingen expert på detta men kan spontant tycka att många av dessa metoder måste uppkommit av rent kommersiella skäl (liksom Alla hjärtans dag osv….) Kan ju ex omöjligt smaka så mycket annorlunda att brygga sitt kaffe i en Moccamaster kontra om du kör V60 eller Chemex motoden. Likaså detta med att man ska hälla vattnet i olika rörelser över kaffet osv vid bryggning med V60 metoden. Jag menar det är 92-96 graders vatten som hälls över kaffe, antingen manuellt eller via en spridningsarm i bryggaren.

Kan någon helt ärligt säga att dom känner någon enorm skillnad på om man brygger exakt samma kaffe med en bra byggare typ Moccamaster kontra V60 metoden tex?

Menar inte att skapa nån hetsk debatt om detta utan bara en fundering som jag hoppas nån kan/vill svara på :)
 

Jonken

Well-known member
Ja, jag tycker att det är stor skillnad. Det blir kanske jämnare att jämföra vanligt Melitta med Moccamaster eftersom de har samma utformning, men bara en sån sak som vilket filter man väljer gör skillnad. Sen kan man använda en bryggare på ett mer manuellt sätt om man orkar: https://youtu.be/HkFS25Ca8Tg
 

Molarin

Well-known member
Under Barista Camp 2011 bryggde vi samma kaffe med flera olika metoder och visst är det skillnad! Vilken metod som är bäst varierar med kaffet.

Nu blev jag sugen på att ta fram Chemexen, det var längesedan! Chemex har släta väggar som filtret slutet tätt emot till skillnad från andra filterbryggmetoder.
 

waqrr

Well-known member
Tack för svar.

Efter att ha läst på en del så börjar jag bli sugen på att testa Chemex metoden som verkar ge det renaste och godaste kaffet. Dock gillar jag riktigt varmt kaffe och blir lite fundersam på om inte kaffe som bryggs blir ljummet om man inte kan tillföra någon värme underifrån som man gör vid elbryggning.

Finns det någon bra värmekälla som kan användas till en Chemex kanna?
 

Brunabönor

Well-known member
Jag har jämfört v60 bryggning med min gamla kaffebryggare och det är helt 2 olika kaffe du får även om bryggaren är samma princip som v60. Jag har jämfört med moccamaster som är närmast du kan komma men skillnaden är kännbar för finsmakaren.

Om man vill ha en bryggare utan att göra de manuella stegen som med v60 bryggning så tycker jag moccamaster är helt ok.

Har chemex, aeropress och clever dripper också. Aeropressen är bra med dubbla filter (metall + papper eller 2 papper). Chemex testar jag alltid på nya kaffen. Clever drippern har jag laborerat för lite med men väljer bort den då den ger för mycket smak som ej tilltalar mig.

Har även köpt tygfilter och det ger något så fruktansvärd bismak må jag säga.

V60 är enligt mig den bästa metoden och slår allt när jag jämfört.
 

waqrr

Well-known member
Så nu har jag använt min V60 ett tag och laborerat med både ration gram kaffe/ andel vatten (1:14 – 1:16) och olika malningsgrader (från 25-45 på Rancilio Rocky). Har kolla på typ 1000 Youtube klipp med hur man brygger med denna metoden på bästa sätt så har nog hyfsat koll på att jag gör rätt :)

Jag var oerhört tveksam till en början och tänkte att Pour Over borde bli exakt samma som om en vanlig kaffemaskin brygger ditt kaffe men döm om min förvåning när jag verkligen kände skillnaden. Så mycket renare smaker och sen är det ju nästan meditation att stå och titta på när kaffet rinner ner i kannan :)

Dock upplever jag att kaffet blir betydligt ”svagare” dvs inte får lika mycket kropp som om man tar samma mängd färdigmalet kaffe (med likvärdig rostning och malningsgrad) och kör i den vanliga bryggaren (i det här fallet en Moccamaster). Vad beror detta på? Är det så att färska hela bönor som man maler generellt ger en ”svagare kropp” än färdigmalet dito eller är det själva bryggmetoden (V60) som ger detta fenomen.

Eller är det bara jag som upplever att kaffe man maler själv och som bryggs via en Pour Over metod blir svagare?
 

Jonken

Well-known member
Beror mycket på vilken metod du använder, finns ju oändligt med variationer.

En sak med V60 är att den är designad för ett snabbt flöde i motsats till Melittas design som Moccamaster använder - mindre kontakttid med vattnet leder till lägre extraktion. För att motverka kan man antingen mala finare eller hälla i omgångar.

Temperatur spelar också in, lätt hänt att den blir för låg - speciellt om man tar många pauser. Testa att frångå alla rekommendationer om att inte använda kokande vatten, det är temperaturen i filtret som är viktigast.

Sist så lakar droppbryggare stadigt ur bönorna - effektivt om de lyckas träffa merparten av bädden. Den vätska som till sist är kvar i sumpen innehåller betydligt mindre extrakt än om man använde en presskanna. Beroende på metod kan V60 hamna mer eller mindre åt det ena eller andra hållet :coffee:
 

Brunabönor

Well-known member
waqrr, grattis! Du är numera "religiös" på riktigt :D

Jag minns min första v60 bryggning, jag bara satt och gapade i en timma säkert. Jag ville likt en missionär berätta för hela världen vad de gått miste om..
 

waqrr

Well-known member
Haha, ja jag känner mig nästan religiös när man både får uppleva själv bryggningen och smaka på det goda kaffet som V6O ger :)

Angående "mildheten" i kaffet så testade jag att gå ner några steg på malningsgraden i morse och ligger nu på nivå 20 av ca 55 på Rockyn. Blev helt klart en smakskillnad mot tidigare. Betydligt mer smak men ändå sådär milt och fint som jag verkligen lärt mig uppskatta. Ska laborera mer med malningsgraden och se vad det ger.

Nu blir det hem och dra ett skott med Pavonin. Kul detta :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp