Ecm giotto classic med fast vattenanslutning

Beaver881

Member
Hej,

Fick tag i en billig ecm giotto classic jag ej kunde tacka nej till.
Problemet när jag hämtade den var att den redan var nerpackad i en kartong, men tänkte väl att det inte skulle vara några problem.

När jag kommer hem upptäcker jag att någon byggt om den för fast vatten anslutning, trodde ej det ens var möjligt.

Problemet nu är att när jag startar den så går pumpen hela tiden och det verkar ej få in nå vatten i kokaren. Har provat både med avloppslang en i en vattenbehpllare och även inkopplad i det fasta vattenanslutningen.

Min fråga är, är detta ens möjligt? Min tanke är att den är gammal, jag fraktade hem den och pumpen gick torr och gick sönder på grund av ålder.
En annan tanke är att någon försökt bygga om den och sedan misslyckats och sålt den. Känns dock konstigt då kvinnan som sålde den hade den på sitt företag och det verkade seriöst.

Bifogar bilder hur det är kopplat nu. Känns som det borde sitta en slang på pumpen.
 

Bilagor

  • IMG_20190822_211942.jpg
    IMG_20190822_211942.jpg
    91.9 KB · Visningar: 32
  • IMG_20190822_211950.jpg
    IMG_20190822_211950.jpg
    93.1 KB · Visningar: 26
  • IMG_20190822_211953.jpg
    IMG_20190822_211953.jpg
    80.7 KB · Visningar: 36

exxy19

Well-known member
Det är väl en helt vanlig ULKApump det där och då så är ju sugledningen av på pumpen enligt bild 1.
Om jag förstått rätt så har man kopplat trycksidan av pumpen mot inkommande vatten och sen är det en t-koppling vidare till nåt som jag inte fattar riktigt.
Om det sitter några backventiler på det där som sitter på trycksidan så kan det tänkas funka om man skaffar ny pump samt kopplar sugledningen via ännu ett T till inkommande vatten.
Jag tänker som så att inkommande vatten matar både pump och kokare samt att en backventil på rätt ställe skulle hindra trycksatt vatten att åka tillbaka i inkommande vatten. Å andra sidan kanske man krånglat till det lite väl mycket då det borde räcka att ansluta sugsidan på pumpen mot inkommande vatten eller? Matar inte pumpen kokaren också när den kallar på mer vatten? :unsure:
 

Jonken

Well-known member
Ja något verkar ha gått av, som det är nu måste pumpen gå torr eftersom den inte har något inlopp. Om du inte speciellt önskar fast vattenanslutning skulle jag försöka återställa till att den pumpar ur en tank. Vibrationspumpar är som regel inte gjorda för att ha tryck i inloppet även om det kan gå.

Om du vill kan du köpa en begagnad pump av mig.
 

Beaver881

Member
Ja något verkar ha gått av, som det är nu måste pumpen gå torr eftersom den inte har något inlopp. Om du inte speciellt önskar fast vattenanslutning skulle jag försöka återställa till att den pumpar ur en tank. Vibrationspumpar är som regel inte gjorda för att ha tryck i inloppet även om det kan gå.

Om du vill kan du köpa en begagnad pump av mig.

Ja precis, tanken är nog att helst återställa det. Tyvärr saknar jag både vattentank och uttag på ovansidan av maskinen för att kunna plocka ur och i vattentanken, nu är det ett fast lock med det fyra skruvarna. :mad:

Misstänkte också att det ska sitta något på inloppet där av pumpen, men undrar hur dom fått till det, någon koppling från fasta vattennätet även in där?

Jag pmar gällande pumpen :)
 

Beaver881

Member
Ny pump från Jonken och nu verkar allt fungera :lol:

Nu måste jag bara fundera hur jag ska återställa den, alternativt om jag ska testa att koppla på den på fasta vattennätet, adaptern som jag hittade i maskinen verkar inte jätte pålitligt att ha kopplat till ett fast vattennät.
Få tag i en ny vattentank och ny topp med uttag för vattentanken, kanske lättare sagt än gjort då det är den gamla modellen av Giotto.
 
Topp