Köpa begagand Pavoni

waqrr

Well-known member
Hej!

Kollar på att köpa en Pavoni begagnad och har fått möjlighet att ev köpa en Europiccola. Maskinen verkar jättefin men är av gammal modell från 80-tal nångång med I & II switchen dvs med två värmelement om jag förstått det korrekt. Har sett att dom nyare kommer med switch som bara har ett läge.

Är det ok att köpa en gammal Pavoni eller är det värt att invänta till det kommer ut en begagnad med den nya switchen?
 

Jonken

Well-known member
Jag tycker att de gamla med två lägen är att föredra. Generellt högre kvalité på delarna och så kan man dra upp trycket för att få mycket bättre fart på ångan.
 

Eismannen

Well-known member
^^what he said. De från 80-talet har mycket bra byggkvalite och i stort sett inget som kan fallera bara man med viss regelbundenhet smörjer upp gruppen osv. Men nackdelen är att de inte är lika temperaturstabila som de nyare. Se upp med rost i baljan bara, det är väldigt vanligt.
 

waqrr

Well-known member
Ok, tack för svar. Vad kan man göra för att undvika rosten? Är det bara att kassera maskinen om man upptäcker rost?
 

Jonken

Well-known member
Ok, tack för svar. Vad kan man göra för att undvika rosten? Är det bara att kassera maskinen om man upptäcker rost?

Nej, det är mest ett
kosmetisk problem

Torka under droppbrickan efter varje användning om det smiter in något vatten där så slipper man rost.

De inre delarna är i mässing så de rostar inte.
 
Senast ändrad:

waqrr

Well-known member
Tusen tack för svar!

Såg på etiketten på den maskinen jag kollar på att det står 750W+-5%. På alla andra etiketter som jag sett står det antingen 200-800W eller 1000W. Varför står det enbart 750W?
 

waqrr

Well-known member
Så är det säkert. Verkar finnas hur mycket kunskap som helst på detta forum :)

Måste väl vara lite nackdel med bara 800W istället för 1000W?
 

Jonken

Well-known member
Så är det säkert. Verkar finnas hur mycket kunskap som helst på detta forum :)

Måste väl vara lite nackdel med bara 800W istället för 1000W?

Den andra generationens grupp är lite snabbare än övriga så den kommer vara snabbare att värma upp ändå. Visst är det trevligt med mer kräm men 800W duger mer än väl.
 

waqrr

Well-known member
Kan fasiken inte bestämma mig vilken variant jag ska köpa. Finns ju en Pro modell som jag tittar på begagnad för 4000:- men denna har trähandtag och är lite insnöad på svarta plasthandtag + att jag tycker att 4000:- för en beggad maskin är lite dyrt. Jag kanske har fel......

Sen har jag även fått möjlighet att köpa en helt ny Pro för ca 5500:- vilket ändå måste anses vara ett bra pris.

Sen finns det ju en Europiccolo med 800W aggregatet som kan vara intressant också för ca 2500:-

Vad skulle ni gjort?
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Kaffet kommer att smaka likadant oavsett vilken du väljer. Enda skillnaden med 'Pro' är egentligen att den rymmer mer vatten, men det hjälper inte så mycket eftersom det är knepigt att brygga mer än två koppar per session ändå.

Jag tycker som sagt om de gamla, skillnaden är att man behöver vara i närheten och stänga av/ändra länge när den har varit på i cirka 6 minuter - man lär sig att hur det låter när det är dags. I gengäld kan man enkelt dra upp temperaturen sen när det är dags att skumma.
 

waqrr

Well-known member
Eftersom det verkar helt omöjligt att få tag på en beggad Pavoni så har jag börjat kolla på lite mer traditionella maskiner igen :) Blev lite sugen på en Silvia igen men sugen att testa nån ny modell denna gången. Gaggia Classic verkar ju få bra omdömen och den gamla modellen finns ju fortfarande att köpa ny och såg den för 2.500 vilket måste vara ett riktigt bra pris förmodar jag?

Vad säger ni om att köpa en ny Gaggia (gamla modellen). Kommer jag bli nöjd med den eller fortfarande bättre att leta nån annan maskin på begagnat marknaden?
 

Jonken

Well-known member
Om det är originalet, dvs. tillverkad innan 2015, är en ny Classic ett bra köp till det priset. Inte samma kvalité som Silvia men lite lättare att jobba med. Ångan är klen men så länge man bara bryr sig om espresso så.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp