Är det någon som gillar syrlig espresso?

DavidLundholm

Well-known member
Jag försöker förstå varför många caféer som serverar specialkaffe ofta serverar enligt mig förskräckligt syrlig espresso.
I en annan bryggmetod så kan jag absolut uppskatta de friskare tonernna och förstår att det kan önskas, men jag har aldrig hört någon som uttryckt glödje över en syrlig espresso.

Gillar du syrlig espresso? Förklara gärna hur du upplever dem och om en espresso utan syrlighet fortfarande uppskattas?
 

Jonken

Well-known member
Jag gillar syrlig espresso, men inte när det går överstyr och känns som att dricka vinäger. Helst fruktig, frisk och lite söt. Jag undrar om kaféer som går över gränsen gör det för att de mest säljer mjölkdrycker ändå?

Ja, kan också uppskatta espresso helt utan syra. Ibland blir det lite tråkigt men t.ex. en len kopp sumatra är inte tokigt. Sen finns det ju fruktigt och spännande kaffe utan syra också, t.ex. Liberica.
 

onkelA

Well-known member
avskyr surt kaffe, men i en välbalanserad espresso får man gärna hitta syrlighet..
lite som att det finns beska i en bra espresso, men den smakar ingalunda beskt
 

Eismannen

Well-known member
Jag gillar syrlig espresso, men inte när det går överstyr och känns som att dricka vinäger. Helst fruktig, frisk och lite söt. Jag undrar om kaféer som går över gränsen gör det för att de mest säljer mjölkdrycker ändå?

Ja, kan också uppskatta espresso helt utan syra. Ibland blir det lite tråkigt men t.ex. en len kopp sumatra är inte tokigt. Sen finns det ju fruktigt och spännande kaffe utan syra också, t.ex. Liberica.

Har nog lite liknande smakpreferenser som Jonken fast jag är nog aningen mer känslig då det kommer till syrlighet. Litegrann tycker jag kan friska upp, men det man får ute på stan är ibland lite som om man pressat i citron i espresson.
 

DavidLundholm

Well-known member
Facinerande vilka vägar kafferesan leder en på! Nu är vi här drygt 4 år senare och jag både förstår mig på och njuter av syrlig espresso!

Men.. Det finns dock fortfarande allt för ofta trist modern espresso som inte gör en speciellt glad så det är viktigt att man lyckas få ut smakerna som räknas.
Ibland blir det inte som man tänkt men jag råder er att provsmaka även dessa misslyckanden. Jag har fått riktiga superturbos som inte nått över 2 bar som trots hög syrlighet/sura varit fenomenala!
 
Modern specialty espresso är som regel rejält syrlig. Det går alldeles väl att tillsätta någon eller några teskedar ljus sirap t.ex. om man vill balansera upp syran med mer sötma. Men ja, för att få vinäger-smak så lär du ha misslyckats rejält både med både prepareringen och eventuellt val av böna/rostnivå och/eller maskin/bryggtemperatur.
 
Topp