Val av billig espressomaskin

waqrr

Well-known member
Hej!

Har blivit sugen på en Espressomaskin igen. Hade tidigare en Rancilio Silva men känner inte att jag vill lägga dom pengarna på en ny maskin igen. Kollade lite på Delonghi EC685 R då den fått bra betyg i sin prisklass (dessutom liten och smidig) Dock så använder den sig av ”pressurised baskets” vilket jag förstår alltid ger en ok shot oavsett malningsgrad. Detta tycker jag låter lite trist och skulle vilja kunna laborera med olika malningsgrader osv för att få den perfekta espresson. Är det så eller kan man även laborera lite med pressurised baskets?

Finns det någon annan maskin i ungefär samma prisklass som inte har pressurised baskets?
 

Jonken

Well-known member
En EC685 och liknande ger ungefär nespresso-kvalité på kaffet - om du är van vid en Silvia skulle jag inte tro att du klassar det som 'OK'

Det går att modifiera maskinen till att inte använda trycksatt korg, men du riskerar att portafiltret flyger av och sprutar het sump över halva köket om du maler för fint.

I den prisklassen är det begagnat eller https://www.flairespresso.com/ som gör vettig espresso.
 

Eismannen

Well-known member
Dock så använder den sig av ”pressurised baskets” vilket jag förstår alltid ger en ok shot oavsett malningsgrad.

Nog för att det blir konsekvent resultat men nivån på shotsen är inte så hög.

Det finns tyvärr inga genvägar. Däremot kan man ju köpa begagnat om man inte vill lägga så mycket pengar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp