Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 17 till 24 av 36
    Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    Blev en 8 st 50 grams "hällningar" imorse också och hävdar fortfarande att detta ger mig en helt fantastiskt kopp kaffe. Hällde aningen snabbare idag och väntade inte helt tills allt vatten gått igenom på samtliga "hällningar" och fick då en bryggtid på ca 8 min.

Idag blev det en 80/20 blandning av Indonesien Sumatra från Rosteriet Koppar och Uppsala Muskedunder. Den lilla andelen Uppsala Muskedunder ger en fantastisk extra fyllighet till kaffet
    Senast redigerat av waqrr den 2020-01-14 klockan 11:01.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Så länge man använder blekta filter och sköljer de först borde bryggvattnets kontakt med filtret inte vara avgörande/märkbart i sig.

1:13 är inom normalt spann, inget konstigt där. Har du funderat på att uppgradera från Rockyn däremot? Tycker att den förtjänar bra rykte för espresso så länge man bryter sönder klumparna med WDT, men försökte precis brygga V60 med ungefär samma inställning som du (yes, jag har för många kvarnar ) och det fungerar mindre bra i mitt tycke, uppenbart att det är massor av små partiklar som täpper igen filtret - även om grovleken överlag ser OK ut.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    Angående filtren så har du säkert rätt men tycker att trots att jag sköljer ordentligt innan så finns det ändå en viss ”papp” doft kvar och den borde väl ändå påverka smaken på något sätt tycker jag.

Visst har jag haft tankar på att uppgradera Rockyn men har ännu inte kommit till skott. Jag är överlag nöjd med Rockyn men kan nog hålla med dig om att man ibland kan uppleva att det finns relativt många små partiklar som sätter igen filtret och ger en längre extraktionstid. En annan nackdel är att den bygger enormt mycket statisk elektricitet som är lite irriterande......

Tog faktiskt kort på hur det kan se ut i filtret och detta borde väl vara det som du talar om, eller? Blir ibland som en kletig hinna på toppen av kaffesumpen och kan tänka mig att det då ser likvärdigt ut undertill. Blir inte alltid så här men ibland.

Sista kortet visar på hur det oftast ser ut och som det enligt mig alltid borde se ut. Båda med en malningsgrad på 35 och samma kaffebönor.

91CDEFE4-9FC9-437B-8F1E-DF34E2BFFB1A.jpg

AEE6CB36-062E-44EB-8E6B-538EB18FE594.jpg
    Senast redigerat av waqrr den 2020-01-14 klockan 13:28.

Reg.datum
    apr 2017
    Ja känslan är ju att man vill ha så lite klet som möjligt. Frågan är om det inte är bättre att det hamnar överst dock, så att inte allt vatten behöver ta sig igenom.

Försökte undvika det genom att mala grovt i början, men tycker också att det blir godare med finare malning för det mesta.. Även med Guatemalan blir det ett litet lager på toppen, men bädden sätter aldrig igen eller tappar moment.

Min Rocky slipper man statisk elektricitet med eftersom den har dosator.
    Senast redigerat av Jonken den 2020-01-14 klockan 21:29.

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2018
    Man kan bara älska detta! Multipla bryggningar, jämföra sumpen, peta och känna på dito!
    Knappt man törs berätta för vanligt folk att det är sånt man själv håller på med

I någon annan tråd diskuterades det för en tid sedan om förvärmda bönor i en kall kvarn då nedkylningen ska ha negativ påverkan.

Nåja! 2 bryggningar för en timma sedan där ena koppens bönor micrades till den grad att de var just och pass man kunde ta på dem.

Den 2:a koppens bönor hamnade i frysen i en kvart. Sedan "värmde" jag upp kvarnen och malde först de varma bönorna och därefter iskalla för bryggning.

Resultatet blev att de förvärmda gav en kopp jag förväntade mig medan den kalla var syrligare och fruktigare på ett sätt som inte behagade mig.

Den frusna malningen tenderade att kleta igen då vattnet inte sjönk undan lika mycket ungefär som man har fel malningsgrad och temp på en ljusare rostning och riskerar få ett tunnare kaffe som inte alls blir bra.

Reg.datum
    apr 2017
    Jodå, här petas det

Kul, men var bönorna fortfarande olika temperatur när du bryggde? Då kan de kylda bönorna ha dragit ner bryggtempen tillräckligt för att det skulle göra skillnad i sig. Hett vatten rinner också snabbare genom bädden än svalt.

Har fortfarande inte testat bönor i mikron - undrar om det inte är lite väl varmt om man knappt kan ta i dem?

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2018
    Jag kände ju på kaffet med fingret precis innan jag började brygga så det var kallt vs varmt. Ville göra det extremt för att kunna avgöra att det verkligen blir smakskillnad. Och då det bekräftades att så är fallet så kan man ju konstatera att varje grads skillnad förmodligen har betydelse.

Jag valde att använda 92 gradigt vatten i detta fall.

Sedan om det skulle vara någon idé, säg att man är på café och kan välja en handbryggd Yirgacheffe, och välja mellan en "preheated bean brew" eller "frozen bean brew" har jag ingen aning om med så lite kunskaper om detta

Reg.datum
    apr 2017
    Tanken med att värma/kyla bönorna är ju att påverka malningen. Om det är den man vill jämföra är det bäst att låta bädden bli rumstempererad innan man brygger. Kan tänka mig att det går att känna skillnad ändå, en anledning till att det har roat mig att jämföra kvarnar är att skillnaden nästan alltid finns där.

Caféer använder redan förvärmda bönor ibland, t.ex. de som har en Mythos

Liknande ämnen

1. Långsammare brygg med Hario v60
    Av peather i forum Hantverket
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 06:18
  2. Kort tryckfall under bryggning
    Av svartvest i forum Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 20:06
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 22:32
  4. Droppkaffe med Hario V60 filter (metoder)
    Av davepal i forum Hantverket
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 13:00
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 10:40

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •