4:6 metoden med v60 bryggning

Eightfiftysix

Well-known member
Jag läste inte ordentligt ser jag :).. Men 12-13 är fint, absolut. Har oftast kört 14+ med Raos gamla/Hoffmans metod. Beror såklart på bönorna men du kan gå något steg grövre ändå om du delar upp i flera hällningar.

Intressant, och verkligen bra att jag kan höra från dig som (har/haft) en timemore, så det går att relatera malningsgraden någorlunda väl. Testade denna metoden du länkade till nu nyligen, malde på 12, tror jag. Nej, blev inte alls nöjd nu heller, smakar inte DÅLIGT, men inte alls toppen.. Ska testa nån omgång med 16-17 eller så, se vad som händer. Sen tycker jag nog nästan detta kaffe är lite o-inspirerande (J&N Brazil Fortaleza testade jag nu). Men borde testa en "shot" i aeropressen och se hur det är då..
 

Eightfiftysix

Well-known member
Sådär ja! Nu körde jag med 20 på min Timemore. Mer mellangrovt då kanske man kan kalla det?

Kaffe Etiopien Sidamo, 18g
~250g vatten totalt
45sek bloom med ca 40g vatten, swirlade lite a la Hoffman.

Var för trött att följa ett schema slaviskt. Så jag gjorde helt sonika att jag hällde i några omgångar, försökte hålla nivån relativt låg, men lite ovanför bädden hela tiden. Totalt tog det ganska exakt 3 minuter. Det gav ca 220g kaffe till slut.

Betydligt bättre resultat!! Tror min teknik kan förbättras, men det blev mycket "renare", inte den där lilla sumpigheten, osmakliga beskan jag fick tidigare.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Nu har jag ett riktigt intressant kaffe, fantastisk arom.. Kafferäven Kenya!

Bryggde starkare denna gång, 1:13 med 19g kaffe, 3:10 total tid. Följde inte 4:6 slaviskt men i ungefärlig sån stil med flera små pours.

Bör testa med 1:15 tror jag. Men hur ska man tänka, tycker att det både är lite för surt, och en del beska. Hur smakar man egentligen in sig beroende på vilket håll man vill ändra det åt? Jag tänkte för beskt --> mal grövre .. men ger det inte en större surhet (eller vad man nu kallar det?) ?

Kanske dumma frågor nu.. Men jag tycker jag får fram mycket mer av det unika i varje kaffe med originalmetoden i aeropressen, medans V60 känns som den slätar över skillnaderna i de olika kaffena jag har, iaf såsom jag brygger.. Måste bli bättre på detta :)


Edit: Nu när kaffet stått sig en stund och svalnat ner så tycker jag plötsligt det gav andra toner/mer rent på nått vis... Är det så att det förändras efter en stund?
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp